کد خبر : 145
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

استاندار آذربایجان شرقی: قاچاق کالا، چالش تولید داخلی و دغدغه سلامت عمومی است

استاندار آذربایجان شرقی: قاچاق کالا، چالش تولید داخلی و دغدغه سلامت عمومی است

استاندار آذربایجان شرقی گفت: قاچاق کالا علاوه بر ضربه ای که به تولید داخلی وارد می کند، سلامت عمومی جامعه را هم به خطر می اندازد. به گزارش نگاه، اسماعیل جبارزاده شامگاه سه شنبه در نشست اعضای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان برتشدید کنترل کالاهای مصرفی و مواد خوراکی وارداتی به صورت قاچاق

استاندار آذربایجان شرقی گفت: قاچاق کالا علاوه بر ضربه ای که به تولید داخلی وارد می کند، سلامت عمومی جامعه را هم به خطر می اندازد.

به گزارش نگاه، اسماعیل جبارزاده شامگاه سه شنبه در نشست اعضای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان برتشدید کنترل کالاهای مصرفی و مواد خوراکی وارداتی به صورت قاچاق تاکید و خاطرنشان کرد: ارتقای سطح سلامت جامعه از رویکردهای اصلی دولت است و نباید اجازه دهیم عوامل بیرونی این مهم را تهدید کند .

وی با اشاره به اهتمام دولت برای رونق تولید، گفت: مبارزه با قاچاق کالا در راستای حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی نیازمند مشارکت تمام قواست و در استان هم با افزایش همکاری بین نهادهای نظارتی، انتظامی و قضایی موفقیت های بیشتری حاصل می شود .

جبارزاده با اشاره به مقاومت هایی که در سطح عرضه برخی کالاهای قاچاق همچون گوشی تلفن همراه وجود دارد بر ضرورت همکاری اتحادیه ها در کنترل بازار تاکید کرد و گفت: شیوه عملیاتی نهادهای نظارتی باید تغییر یابد تا قابل کشف و شناسایی برای عرضه کننده ها نباشد.

وی تشویق تجار به واردات گوشی تلفن همراه و دیگر کالاهای قاچاق از طریق کاهش عوارض گمرکی را یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد و گفت: از فرهنگ سازی در مورد مصرف نکردن کالاهای قاچاق با استفاده از ابزار رسانه به ویژه صدا و سیما نباید غفلت کرد .

استاندار آذربایجان شرقی با توجه به مشکلاتی که در مورد نگهداری کالاهای کشف شده در استان وجود دارد، همکاری نهادهای دیگر با اموال تملیکی را ضروری دانست و از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خواست پس از انجام آزمایش های لازم در مورد سلامت اقلام غذایی کشف شده مجوز فروش را صادر نماید .

وی با اشاره به اینکه امکان صادرات برخی اقلام کشف و واگذارشده به اموال تملیکی وجود دارد، این اقدام را در راستای حمایت از تولید داخلی دانست و بر ایجاد کارگروه ویژه ای به منظور بررسی این موضوع تاکید کرد.

وی گفت: حق الکشف دستگاه های کاشف هم باید با هماهنگی گمرک و نیروی انتظامی پرداخت شود تا انگیزه ای برای تلاش بیشتر باشد .

جبارزاده با توجه به اینکه منطقه آزاد ارس یکی از دروازه های مهم واردات و صادرات استان محسوب می شود بر ضرورت همکاری بیشتر مسئولان منطقه با گمرک تاکید کرد و گفت: نارسایی های موجود از جمله در گیت قره برون باید برطرف شود .

وی با اشاره به نقش فروشگاه های مجازی در عرضه کالاهای غیرقانونی اظهارکرد: فروشگاه های معتبر و دارای پروانه باید اقدام به راه اندازی فروشگاه مجازی کنند تا از تخلفات پیشگری شود .

جبارزاده با بیان اینکه فروشگاه های مجازی نیاز جامعه کنونی است، گفت: بازاریان تبریز با مشارکت اتحادیه ها و امور صنفی می توانند گام مهمی در این زمینه بردارند .

معاون سیاسی و امنیتی استاندار هم با بیان اینکه موضوع فروشگاه های مجازی در کارگروه امنیتی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان مطرح شده است، گفت: از فعالیت فروشگاه های بدون مجوز جلوگیری و با فروشگاه های دارای مجوز که اقدام به عرضه کالای قاچاق کنند برخورد می شود.

سعید شبستری با اشاره به بزه های اخلاقی و عرضه مواد مخدر در قالب شبکه های هرمی و فروشگاه های مجازی بر ضرورت آگاه سازی آحاد جامعه در مود این گونه مفاسد و تخلفات اینترنتی تاکید کرد .

رئیس دادگستری استان هم بر همکاری نیروی انتظامی با تعزیرات حکومتی در زمینه ابلاغ اوراق قضایی تاکید کرد و گفت: با وجودی که پرونده های قاچاق با ارزش پائین توسط تعزیرات رسیدگی می شود ولی تراکم پرونده همچنان بالاست و از نظر نیروی اجرایی و اداری با کمبود نیرو مواجه هستیم .

حکمتعلی مظفری اعلام کرد: از ابتدای دی ماه امسال تمامی پرونده های قاچاق باید توسط دادستان یا روسای دادگستری ها رسیدگی شود .

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت بر مبنای ارزیابی خطر، نحوه حمل و نقل و محل تولید برای استفاده و عرضه کالای قاچاق کشف شده باید نظر دهد، اظهارکرد: باید پس از انجام آزمایش‌های علمی، تقلبی، فاسد یا تاریخ مصرف گذشته و مضر بودن مصرف اعلام شود نه اینکه به کلی به خاطر قاچاق بودن دستور انهدام آن را صادر کرده و اجازه صادرات داده نشود.

* کالاهای قاچاق واگذار شده به اموال تملیکی در شرایط نامناسبی نگهداری می شود

معاون پیشگری از جرم دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلاتی که اموال تملیکی استان در زمینه نگهداری کالاهای قاچاق دارد، کالاهای مصرفی خوراکی در شرایط نامناسب بهداشتی می شود و می بایست هر چه سریعتر در زمینه ساماندهی این انبارها یا دادن مجوز فروش و صادرات کالاهای کشف شده اقدام شود .

علیرضا مسعودی فر با اشاره به اینکه وضعیت گمرکی منطقه آزاد ارس نسبت به گذشته بهتر شده است، در عین حال گفت: در گیت قره برون کنترل ضعیف است و باید حل شود .

وی بر ضرورت بازرسی چند لایه تاکید و پیشنهاد کرد: نیروی انتظامی از دوربین های مدار بسته استفاده کند.

مسعودی فر با اشاره به اینکه اسناد گمرکی منطقه آزاد جزو اسناد مثبته محسوب نمی‌شود و باید گمرک کالاهای ورودی و خروجی را تأیید و ابلاغ کند، ادامه داد: بازرسی‌های شبانه در مرزها باید راه اندازی شود.

ورود کالای همراه مسافر بیش از ۸۰ دلار ممنوع است

علی اصغر عباس زاده، ناظرگمرکی استان با اشاره به اینکه واردات کالای همراه مسافر بیش از ۸۰ دلار ممنوع است و قاچاق محسوب می شود، از فرمانداران شهرستان های مرزی خواست در زمینه جلوگیری از پدیده قاچاق همکاری بیشتری با گمرک داشته باشند.

حجم انبوه کالا چالش اموال تملیکی استان آذربایجان شرقی

مدیر کل اموال تملیکی استان با بیان اینکه با حجم انبوه کالای قاچاق کشف و واگذار شده به اموال تملیکی مواجه هستیم، گفت: در صورت تداوم وضعیت موجود تمامی انبارهای تبریز هم گنجایش نگهداری این حجم کالا را نخواهند داشت .

محمد ناصری با اشاره به اینکه بخش زیادی از کالاهای قاچاق داخل کامیون های شناسایی و کشف شده نگهداری می شود، اظهارکرد: کاهش کالاها تنا از طریق انهدام عملی نیست .

وی همکاری بیشتر معاونت غذا و دارو برای عرضه اقلام قاچاق در بازار داخلی یا صادرات را خواستارشد و گفت: با آزمایش فنی در مورد قابل مصرف بودن این کالاها می توان تصمیم گرفت .

ناصری با اشاره به ۲۰ کامیون سیگارقاچاق مارک دار با ارزش بالا، تشکیل کمیته فنی برای تصمیم گیری در مورد صادرات این اقلام را خواستار شد .

رشد ۳۴ درصدی کشفیات کالای قاچاق در آذربایجان شرقی

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌شرقی هم از کشف کالای قاچاق به ارزش ۲۴۸ میلیارد ریال در ۶ ماهه اول سال‌جاری در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در ۶ ماهه سال گذشته این رقم ۱۸۴ میلیارد ریال بوده، رشد ۳۴ درصدی مشاهده می شود.

جهانگیر اسکندرزاده اظهارکرد: این در حالی است که تعداد پرونده متشکله ۲۶ درصد و تعداد دستگیرشده ها ۱۹ درصد کاهش یافته است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + 19 =