کد خبر : 16665
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱

کشف یک تن مواد مخدر در آذربایجان شرقی/ ۱۰ میلیون نفر در کشور درگیر امر مبارزه و مصرف مواد مخدر هستند

کشف یک تن مواد مخدر در آذربایجان شرقی/ ۱۰ میلیون نفر در کشور درگیر امر مبارزه و مصرف مواد مخدر هستند

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: در چهار ماهه اخیر یک ‌هزار و ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح استان کشف شده است که بیشترین ماده مخدر کشف شده، ماده مخدر تریاک در حدود یک تن، هروئین در حدود ۱۵ کیلوگرم و ۵۰ کیلوگرم حشیش است. به گزارش سهند، “قاسم دهقانی”

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: در چهار ماهه اخیر یک ‌هزار و ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح استان کشف شده است که بیشترین ماده مخدر کشف شده، ماده مخدر تریاک در حدود یک تن، هروئین در حدود ۱۵ کیلوگرم و ۵۰ کیلوگرم حشیش است.

به گزارش سهند، “قاسم دهقانی” امروز در اولین نشست رسمی مطبوعاتی با اصحاب رسانه به عملکرد حوزه مدیریتی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در چهار ماه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: مواد مخدر یک واژه ناآشنایی برای افرادی و خانواده هایی که در امر مبارزه با مواد مخدرفعالیت داشتند، توام با خاطرات و تحربیات تلخ است.
وی به سابقه تاریخی مواد مخدر خاطرنشان کرد و گفت: موضوع مواد مخدر از لحاظ سابقه به پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و فرقی که گذشته با حال دارد، این است که مصرف مواد در گذشته برای التیام دردها بود ولی مشکل مصرف کنندگان مواد مخدر در حال حاضر  جهت پرکردن خلاء‌ های عاطفی است که ضربه مزهلک برای خانواده و خود فرد می ‌باشد.
دهقانی بابیان اینکه مصرف مواد مخدر ضربه بزرگی به فرد، خانواده و جامعه خواهد بود، افزود: مواد مخدر بنیان خانواده زرا به لحاظ اقتصادی، اخلاقی و غیره از هم می ‌پاشد و اساس تشکیل یک جامعه را دچار تزلزل می ‌کند.
وی ادامه داد: خطرات مواد مخدر به مراتب بیشتر از خطرات جنگ تحمیلی است چراکه مستمر بوده و زمان و مکان مشخصی برای آن وجود ندارد. امروز مواد مخدر به صورت یک مشکل جهانی است و متاسفانه آمارهای منتشر شده و شبکه بهداشت حاکی از این است که مصرف مواد مخدر در سطح دنیا رو به افزایش می ‌باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اذعان کرد: سه هزار و ۸۷۵ نفر از ماموران در امر مبارزه با مواد مخدر شهید شده و بیش از ۱۲ هزار جانباز در این راه تقدیم کرده ‌ایم که این موارد از نشانه‌ هایی است که بیان می ‌کند، نظام جمهوری اسلامی عزم جدی برای مبارزه با مواد مخدر دارد.

دهقانی ابراز کرد: گسترش فزآینده مواد مخدر جامعه را از درون دچار تباه و فساد کرده و به انحطاط می‌ کشد. اگر به دنبال جامعه ‌ای سالم هستیم، ابتدا باید به دنبال خانواده سالم باشیم چراکه اگر کیفیت روابط بین اعضای خانواده یک رابطه منطقی و سالم باشد، دیگر مشکل اعتیاد هم نخواهد بود

وی تصریح کرد: به طور میانگین منطبق بر آمار ارائه شده، دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف ‌کننده مواد مخدر در کل کشور وجود دارد. اگر هر یک از اعضای خانواده ۴ نفر باشند، می‌ توان گفت که ۱۰ میلیون نفر درگیر امر مبارزه و مصرف مواد مخدر هستند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت استان در امر مواد مخدر نسبت به سال‌ های گذشته به مراتب بدتر شده است، گفت: اقدامات انجام گرفته تا به امروز خوب و موثر بوده ولی اشکال کار این است که به موضوع مواد مخدر به صورت تک ‌محوری نگاه کرده ‌ایم که همگی این اقدامات سلبی و انتظامی است از این‌ رو باید اقدامات دیگری انجام می ‌دادیم که توجه کمتری کردیم.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، نقش خانواده در امر مبارزه با مواد مخدر را موثر دانست و گفت: بیشترین تلاش بر این است تا سازمان‌ ها پای کار بیاید به طوریکه امروز سهم ‌خواهی از سازمان ‌هایی نظیر دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، بهزیستی و آموزش و پرورش کرده‌ ایم که این سازمان ‌ها جزو نهادهای فعال در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند و الحمدالله در استان شاهد توقف رشد سریع میزان پیشرفت شیوع مواد مخدر شده‌ایم.

دهقانی به لزوم اقدامات جدی در راستای کاهش از مصرف مواد مخدر تاکید کرد و گفت: اولویت اصلی ما آموزش به فرد و خانواده فرد است به طوریکه باید یک‌برنامه مدون نیز برای مدارس و موسسات آموزش عالی داشته باشیم.
وی اذعان کرد: زمان فارغ التحصیلی یک دانشجو، باید انتظار داشت که بتواند به تنهایی خود را در مقابل آسیب اجتماعی بیمه کرده و خشم و هیجان خود را کنترل کند و در مقابل خواسته ناحق دوستان کلمه “نه” را بگوید، همچنین توانایی تشخیص دوست بد و خوب را داشته و بتواند آسیب ‌های اجتماعی را تجزیه و تحلیل کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز تعامل خوب و تنگاتنگ با مدارس داریم، توضیح داد: حضور کارشناسان مبارزه با مواد مخدر و همکاران انتظامی در مدارس بسیار زیاد شده و حتی خانواده‌ ها مطالبه افزایش این آموزش را دارند و خودشان نیز شرکت می‌ کنند.
دهقانی با بیان‌اینکه آمار مصرف مواد مخدر بین اقشار کارگران صنعتی همواره روند صعودی دارد، تاکید کرد: ادامه داد: باید اقدامات جدی در بین این اقشار انجام گیرد چرا که هرچقدر سریعتر در امر پیشگیری سریعتر اقدام کنیم هزینه های درمان نیز کاهش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: بسیاری از مواد صنعتی مصرفی در بین جوانان از لحاظ پزشکی درمان قطعی ندارد و به واسطه آسیب‌ های ایجاد شده، افراد باید تا ابد با این آسیب ‌ها زندگی کنند.
دهقانی، به مشکلات موجود در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: با وجود پیشرفت ‌هایی که در علم و صنعت ایجاد شده است، قطعا در حل مشکلات آسیب ‌های اجتماعی باید به راه‌ های علمی متوسل شویم و با ریشه‌ های آسیب اجتماعی مبارزه کنیم.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت: همسایگی جمهوری اسلامی ایران با دو کشور تولیدکننده عمده مواد مخدر و ترانزیت بودن مسیر ایران به کشورهای اروپایی از دیگر مشکلاتی است که مسئولان مبارزه با مواد مخدر با آن مواجه هستند.
دهقانی به پیچیده بودن امر مبارزه با مواد مخدر که یک جرم سازمان یافته است اشاره کرد و گفت: جنس مواد مخدر از یک نوع نیست و درگیر با اقتصاد و فرهنگ، اجتماع و پزشکی است بنابراین اگر می‌ خواهیم با این معضل مبارزه کنیم، باید تمامی موارد و جوانب را مدنظر قرار دهیم.

وی ابراز کرد: بی تردید کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی برنامه های متعددی برای وارد کردن آسیب به جوانان ایرانی پشت پرده دارند.

دهقانی ادامه داد: با توجه به تورم اقتصادی در سال ‌های اخیر و بحث افزایش قیمت دلار، انتظار داشتیم تا قیمت مواد مخدر در کشور رو به افزایش باشد در حالیکه هیچ فرقی در قیمت مواد مخدر به وجود نیامد بلکه ارزان ‌تر هم شد. سود ناشی از مواد مخدر برابر با فروش نفت است.

وی، عدم ورود جدی و ناهماهنگی بین سازمان‌ها و نهادها در امر مبارزه را از دیگر ناکارآمدی‌ها برشمرد و گفت: به واسطه زحمات فعالان امر، شاهد استان عاری از معتاد متجاهر هستیم و تمام تلاش بر این است که شهروندان شاهد چهره زشت اعتیاد در داخل شهر نباشند که هزینه اقتصادی زیادی نیز از بابت این موضوع پرداخت شد ولی به علت عدم حمایت بعد از پاک‌شدگی، ۹۰ درصد این افراد در عرض یک سال روی به مواد مخدر می‌آورند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اضافه کرد: اقدامات انجام گرفته بعد از پاک‌شدگی از لحاظ کار و حمایت جامعه و خانواده نیاز کاری ماست تا بتوان فرآیند دستگیری تا درمان را گسترش داد.
دهقانی با بیان اینکه جوان‌ گزینی اعتیاد بیشتر در مصرف مواد مخدر در کشور مشاهده میی شود، گفت: میزان تاثیرگذاری این مواد در جوانان بیش از میانسالان می ‌باشد.
 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان تصریح کرد: در چهار ماهه اخیر یک ‌هزار و ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح استان کشف شده است که بیشترین ماده مخدر کشف شده، ماده مخدر تریاک در حدود یک تن، هروئین در حدود ۱۵ کیلوگرم و ۵۰ کیلوگرم حشیش است.

دهقانی ادامه داد: تعداد ۶۸ نفر قاچاقچی مواد مخدر در آذربایجان ‌شرقی شناسایی شده ‌اند که عمده مواد مخدر از این افراد کشف شده همچنین یک‌ هزار و ۷۵۰ توزیع ‌کننده خُرد در سطح استان شناسایی و دستگیر شدند.   

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + دوازده =