کد خبر : 27440
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

صادرات سیب از آذربایجان شرقی رونق می‌یابد

صادرات سیب از آذربایجان شرقی رونق می‌یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که امسال، سال خوبی برای تولید سیب در کشور و استان بوده است، ابراز امیدواری کرد که امسال علاوه بر تامین نیاز داخلی با حمایت‌های لازم، صادرات این محصول نیز رونق یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که امسال، سال خوبی برای تولید سیب در کشور و استان بوده است، ابراز امیدواری کرد که امسال علاوه بر تامین نیاز داخلی با حمایت‌های لازم، صادرات این محصول نیز رونق یابد.

به گزارش نگاه، اکبر فتحی در نشستی با معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان این‌که آذربایجان شرقی از لحاظ سطح زیرکشت و تولید سیب با تولید حدود ۶۷۰ هزار تن در سال رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: میزان تولید سیب درختی استان در سالجاری بیش از ۶۷۰ هزار تن است که از این میزان، ۶۷ هزار تن سیب تابستانه و ارقام محلی و ۶۰۰ هزار تن سیب پاییزه را شامل می‌شود.
وی افزود: از کل سیب تولیدی استان، ۳۲۰ هزار تن درجه یک و ممتاز، ۲۱۰ هزار تن درجه دو و ۷۰ هزار تن درجه سه و صنعتی است.
وی با بیان این‌که ۳۸ درصد سیب تولیدی آذربایجان شرقی به رقم گلدن، ۶۰ درصد رقم رد و دو درصد به سایر ارقام اختصاص دارد، ادامه داد: بیشتر ارقام باغ‌های سیب از نوع رقم رد و گلدن است و با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی استان از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالا برخودار بوده و دارای مزیت صادراتی و ارزآوری است.
فتحی گفت: شهرستان مراغه با تولید بیش از ۲۱۷ هزار تن سیب مقام اول آذربایجان شرقی و شهرستان‌های میانه با ۱۲۶ هزار تن و اهر با ۸۵ هزار تن به ترتیب مقام دوم و سوم را دارند.
وی با اشاره به این‌که سیب مصرفی استان سالانه در حدود ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تن است، افزود: بیشترین میزان سیب ذخیره شده در سردخانه‌های کشور در سالجاری متعلق به استان‌های آذربایجان غربی با حدود ۷۵۰ هزار تن و آذربایجان شرقی با ۳۲۰ هزار تن است.
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، تولید کل میوه‌های دانه دار در سال ۹۹ بر اساس گزارش‌های استان‌ها، حدود چهار میلیون و ۴۶۶ هزار تن است که چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن آن مربوط به سیب بوده که برآورد ذخیره سیب امسال نیز حدود یک میلیون و  ۳۰۰ هزار تن است که سه درصد از این میزان، بیشتر از میزان ذخیره سال گذشته برآورد می‌شود.
بخشی از سیب‌های ذخیره شده کشور به کشورهای خارجی صادر می‌شود، که سال گذشته نیز حدود ۷۴۰ هزار تن از سیب‌های ذخیره شده صادر شد و سطح باغات سیب کشور بر اساس آمار سال ۹۸ حدود ۲۵۱ هزار هکتار بوده و نزدیک به ۲۳۰ هزار هکتار از این سطح، باغات بارور هستند.
کمتر از ۱۰ رقم مرغوب سیب در باغات ایران کشت شده‌اند که رقم اصلی سیب در باغات کشور، رد دلیشز و گلدن دلیشز هستند. این دو رقم در ۸۵ درصد باغات سیب کشور کشت شده و آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل از استان‌های قطب تولید سیب در کشور به شمار می‌روند.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =