کد خبر : 27320
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳

صرفه جویی ۴۵۰ میلیون مترمکعبی آب در آذربایجان شرقی

صرفه جویی ۴۵۰ میلیون مترمکعبی آب در آذربایجان شرقی

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: در سایه اقدامات انجام شده توسط این شرکت در سال های گذشته حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب استان صرفه جویی شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: در سایه اقدامات انجام شده توسط این شرکت در سال های گذشته حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب استان صرفه جویی شده است.

به گزارش نگاه، یوسف غفارزاده در روز چهارشنبه در دومین نشست شورای حفاظت منابع آب آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت آب های زیرزمینی دشت های استان گفت: به جز چهار دشت مرند، شبستر، تبریز و تسوج که منفی هستند بقیه دشت ها با همکاری کشاورزان از نظر منابع آبی زیرزمینی مثبت هستند.
وی از تهیه برنامه سازگاری برای کم آبی استان با مشارکت تمام دستگاه های اجرایی از یک سال پیش خبر داد و افزود: این طرح با حضور استاندار آذربایجان شرقی در شورای عالی آب مطرح می شود و یک برنامه دراز مدت و مفید برای مصرف بهینه آب در استان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از مسدود کردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند برای چاه های کشاورزی، اجرای روش های نوین آبیاری و کاستن حقابه ۵۰ درصدی آب صنایع به منظور جبران کمبود آب شرب تبریز و جلوگیری از قطع آب به عنوان برخی از اقدامات این شرکت در راستای صرفه جویی در مصرف آب یاد کرد.
وی از تعیین تکلیف چاه های حفر شده قبل از سال ۱۳۸۵ خبر داد و گفت: حدود ۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده که برای حدود ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه کارشناسی شده مجوز پروانه بهره برداری صادر شده است.
غفارزاده با اشاره به آخرین وضعیت بارش ها در استان، از کاهش ۱۴.۵ درصدی بارش ها نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: امسال ۳۲۵ میلی متر بارش در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۵ درصد کاهش نشان می دهد.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین در خصوص تامین آب شرب صنایع گفت: آب شرب صنایعی که از سال های قبل از شبکه آب تبریز تامین می شد با توجه به وضعیت بحرانی آب تبریز قرار شد از سایر منابع تهیه شود.
غفارزاده ادامه داد: امسال ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب کارخانه ها را تعدیل کردیم و ۵۰ درصد آب پتروشیمی و پالایشگاه ها را به آب شرب تبریز اضافه کردیم.
در صدور مجوز صنایع آب بر تجدید نظر شود
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به کمبود آب شرب در استان و کلانشهر تبریز و با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف گفت: در صدور مجوزهای صنایع آب‌بر تجدید نظر شود.
جواد رحمتی با بیان اینکه مصرف آب ما نسبت به ذخایر بالا است و باید این رویه جابجا شود، اظهار کرد: در اعطای مجوز برای صنایع آب بر از دستگاه ها و به ویژه محیط زیست استعلام شود.
وی با بیان اینکه در مدیریت منابع آب سیاست ما تجدید نظر برای آب شرب است، گفت: بحث آب حیاتی است و تا حد امکان صنایع آب بر را به سمت پایاب سدها هدایت کنیم.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف ما کاستن از تنش آبی است، خاطرنشان کرد: صنعت و اقتصاد نیز جزو دغدغه های اقتصادی استان است  و نمی شود آب صنایع را به بهانه مصرب شرب ناگهانی قطع کرد و باید یک جایگزینی برای منابع آنها پیش تر تعریف شود.
رحمتی با تاکید بر اینکه استقرار و توسعه صنایع آب بر جدید در استان ممنوع شود و جایگزینی برای آب صنایع پرمصرف در نظر گرفته شود، گفت: تامین آب مورد نیاز صنایع جزو برنامه هاست و انتقال آب از ارس نیز نیمی برای صنایع و قدری برای شرب و کشاورزی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در دوره ای به دلیل وجود آب کافی، بخشی از آب شرب را به صنایع دادیم، اظهار کرد: الان به دلیل کمبود آب باید در این زمینه تجدید نظر شود و اولویت ما آب شرب تبریز است.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این جلسه خواستار ابطال مجوزهای ایجاد صنایع آب شد و گفت: در این وضعیت کم آبی برخی صنایع آب بر در مناطق کم آب ایجاد می شوند که خطری برای دشت های بحرانی است.
حمید قاسمی افزود: طبق ضوابط محیط زیست صنایع آب بر نباید ایجاد شود بنابراین مجوزهایی که تا کنون اجرا نشده اند، ابطال شوند.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =