کد خبر : 27165
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸

افتتاح سد کلقان شهرستان بستان آباد با حضور رئیس جمهور

افتتاح سد کلقان شهرستان بستان آباد با حضور رئیس جمهور

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی از افتتاح سد کلقان در شهرستان بستان آباد با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس خبر داد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی از افتتاح سد کلقان در شهرستان بستان آباد با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس خبر داد.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده با اعلام این خبر افزود: سد خاکی با هسته رسی کلقان در شهرستان بستان آباد با مخزنی به حجم ۲۲ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سالانه به میزان ۲۴ میلیون متر مکعب به ارتفاع ۶۵ متر و طول تاج ۵۲۰ متر افتتاح می شود.
وی همچنین اظهار داشت: این سد آب شرب شهرستان های بستان آباد، چاراویماق و بیش از ۱۰۰ روستای مسیر خطوط انتقال و آب خام تصفیه خانه شهرستان هشترود را مجموعاً به حجم ۱۰٫۵ میلیون متر مکعب در سال تأمین خواهد نمود.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی دیگر اهداف این سد را تأمین آب مصرفی صنایع شهرستان بستان آباد و تبریز به حجم ۳٫۴ میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب کشاورزی بهنگام ۱۱۰۰ هکتار از اراضی تراس رودخانه کلقان به حجم ۷٫۲ میلیون متر مکعب در سال و تنظیم حقابه محیط زیست رودخانه به حجم ۳٫۲ میلیون متر مکعب در سال برشمرد.
وی در خصوص اثرات اقتصادی- اجتماعی احداث این سد گفت: این سد موجب مهار سیلاب های منطقه، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد مهاجرت معکوس، افزایش سطح بهداشت عمومی، بهبود شرایط اقتصادی ساکنان منطقه و افزایش تولید، امکان ایجاد مراکز تفریحی و گسترش صنعت گردشگری و جذب گردشگر در منطقه، رونق اقتصادی و احداث کارخانجات صنعتی در شهرک های صنعتی خواهد شد.
گفتنی است این سد در فروردین ماه ۱۳۹۶، علی رغم عدم تکمیل، سیلاب قابل ملاحظه ای با دبی حدود ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه در منطقه را با آبگیری اولیه پیش از موعد کنترل نموده و موجب جلوگیری از خسارات احتمالی آن شد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − 4 =