کد خبر : 26743
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۹:۴۵

رشد قارچ گونه کلینیک حیوانات در تبریز /عمل زیبایی بر روی حیوانات

رشد قارچ گونه کلینیک حیوانات در تبریز /عمل زیبایی بر روی حیوانات

در روزهایی که تأمین نیازهای اصلی خانواده‌ها اولویت بیشتری دارد با رشد قارچ گونه کلینیک‌های حیوانات، برخی، هزینه‌های گزافی را برای سگ و گربه‌های خود صرف می‌کنند.

در روزهایی که تأمین نیازهای اصلی خانواده‌ها اولویت بیشتری دارد با رشد قارچ گونه کلینیک‌های حیوانات، برخی، هزینه‌های گزافی را برای سگ و گربه‌های خود صرف می‌کنند.

اگر جیره غذایی آنها بر هم بخورد، نا آرام می‌شوند و یا بر حسب حادثه و انجام واکسیناسیون سالانه، گذرشان به اینجا می‌افتد. چندان فرقی با بیمارستان‌های معمولی ندارند؛ جالب اینجاست که اتاق عمل‌هایی نیز برای خود اختصاص دیده‌اند تا چوب لای چرخ فخرفروشان جامعه نباشد.

خلاصه در این روزهای شیوع ویروس کرونا و افزایش صعودی قیمت کالاها و ضروریات زندگی، بازار کلینیک‌های حیوانات داغ داغ است و علاوه بر اینکه گربه‌ها، مشتری پر و با قرص این کلینیک‌ها هستند؛ مار و سنجاب‌ها نیز قدم رنجه کرده و سری به این کلینیک‌ها می‌زنند.

این بار دم در یکی از کلینیک‌های حیوانات کمین کرده‌ام تا سراغی از افرادی بگیرم که در این گیر و دار مالی و شیوع ویروس کرونا، اول از همه به حیوانات خانگی خود ارج و قرب قائل می‌شوند و بعد اگر از نوازش آنها دست کشیدند کمی هم به فکر خودشان می‌افتند که باید زندگی کنند.

صاحبان این سگ و گربه‌ها گذشته از مهیا کردن مکان نرم و راحت، باید به فکر تهیه برس موی دوطرفه، ناخن‌گیر مخصوص، محلول شست‌وشوی گوش، برس ماساژ و حتی دستمال مرطوب نیز باشند.

اینجا ولی عصر یکی از خیابان‌های بالاشهر در کلانشهر تبریز؛ پرنده پر نمی‌زند اما تا دلتان بخواهد مقابل درب کلینیک‌های حیوانات، سواره و پیاده‌هایی به چشمت می‌خورد که برای صاحبان، خیلی عزیز هستند. طوری که حاضرند با شامپوهای چند میلیونی آنها را استحمام کنند و حتی لباس‌های گران قیمت نیز، ارزانی تن آنها بکنند.

با کمال آرامش و لذت، از آغوش کسی که از او مراقبت می‌کند پایین آمده و در جایگاه مشخص و نرم و راحتی در ماشین قرار می‌گیرد.

نژادش مائو مصری است و خانگی

طناز، دختری ۲۲ ساله است اما چنان گربه خود را بغل کرده که مشخص است جانش به جان او بند است؛ مکان مشخصی در ماشین نیز برایش مهیا کرده است تا با خیال راحت رانندگی کند. نژادش مائو مصری است و خانگی؛ اما گویی به دنبال آن است که خودی نشان دهد.

قدری از حال و احوال گربه خود برایم گفت که واکسیناسیون در هر ماه را باید انجام دهد و بیشتر از خودش از او مراقبت کند چرا که دست او امانت است و دلش نمی‌آید در دامان طبیعت به حال خود رها کند.

وی ادامه داد: من طرفدار آن دسته از حیواناتی هستم که پیش خودم بزرگ شود و این گربه نیز ۳ سالی می‌شود که در خانه با تمام سختی‌هایی که دارد نگهداری می‌کنم.

به همدیگر عادت کرده‌ایم

وی بیان کرد: اوایل چنگی هم به سر و بدنم می‌زد اما با گذشت زمان به همدیگر عادت کردیم و مدتی که سر کار هستم دلم برایش خیلی تنگ می‌شود.

وقتی از طناز، علت اول و آخر برای هم بازی شدن با یک گربه را می‌پرسم گفت: نوعی مشغولیت است و سرم را در خانه بهتر گرم می‌کند و گذشته از این دوست دار حیوانات نیز هستم و همواره غذا و جیره غذایی را با مشاوره‌ای که از کلینیک‌های مربوطه می‌گیرم انجام می‌دهم.

نگهداری از حیوانات خانگی افزایش یافته است

به گفته دکترای روانشناسی، بحث روانشناسی حیوانات، به خصوص حیوانات خانگی طی سال‌های اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کرده است و موضوع گسترده‌ای است چرا که مثل تمام آن چیزهایی که یک فرد در زندگی‌اش داراست و می‌تواند نشانه‌ای از شخصیت شناسی او باشد که حتی بخشی از زندگی او را نیز تشکیل داده است.

روزنا اصغرنژاد به خبرنگار مهر گفت: حال در این بین، نگهداران حیوانات خانگی به چندین گروه قضاوت از لحاظ شخصیتی تقسیم می‌شوند به طور مثال، کسی که یک گربه کک در منزل خود نگهداری می‌کند و علاقه بسیاری به گربه‌های مشابه گربه خود نشان می‌دهد، نسبت به کسی که از یک سگ بدخلق و بزرگ جسه نگهداری می‌کند از روحیه نرم‌تر و خلق آسیب‌پذیرتری برخوردار است چرا که معمولاً صاحبان گربه‌ها، احساساتی‌تر به نظر می‌رسند.

کاهش ارتباطات مؤثر در جوامع

وی افزود: به طور کلی اگر بخواهیم درباره افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند صحبت کنیم می‌توان چنین بیان کرد که روی هم رفته با توجه به پیچیدگی‌های روزمره و کاهش ارتباطات مؤثر در جوامع و هم چنین نگرفتن فیدبک مناسب در جامعه، افراد به سمتی سوق می‌دهد تا این افراد از تنهایی کسب شده زیر سایه فشارهای روانی جامعه دور کنند و از طریق محبت کردن و بازخورد مثبت گرفتن، به این حس تنهایی درونشان غلبه کنند.

انتقال بیماری‌ها از حیوانات به انسان

اصغرنژاد معتقد است که از اثرات منفی نگهداری حیوانات می‌توان به بیماری‌های انتقالی از حیوان به انسان اشاره کرد که در اثر مراقبت‌های نادرست، حیوان را دچار این بیماری‌ها کرده است و از آن بدتر، اینکه افرادی که با این حیوانات خو می‌گیرند رفته رفته از اجتماع دوری کرده و همین مسئله باعث تنهاتر شدن، احساس پوچی کردن و رفته رفته افسردگی نیز خواهد شد.

روی هم رفته با توجه به پیچیدگی‌های روزمره و کاهش ارتباطات مؤثر در جوامع و هم چنین نگرفتن فیدبک مناسب در جامعه، افراد به سمتی سوق می‌دهد تا این افراد از تنهایی کسب شده زیر سایه فشارهای روانی جامعه دور کنند

وی به خبرنگار مهر گفت: حیوانات خانگی بعد از مدتی، نقش عضوی از خانواده را برای آنها ایفا می‌کنند و با افزایش شادی و کاهش اضطراب که به ترتیب، با هورمون‌های کورتیزول و سروتونین در ارتباط هستند.

اصغرنژاد توضیح داد: در این میان افرادی هم وجود دارند که به جای حیوان دوستی، حیوان آزاری کرده و با زندانی کردن یک گربه در منزل، با این فکر که به آن محبت کرده، حیوان بیچاره را از زندگی خصوصی‌اش دور می‌کنند.

هدف نمایشی و جلوه دادن اخلاقیات خاص خود

به گفته دکترای روانشناسی، برخی از افراد با هدف نمایشی و جلوه دادن اخلاقیات مثلاً خاص خود با گرداندن یک سگ و یا گربه، خود را بالاتر از افرادی جلوه می‌دهند که در منزل‌شان، خبری از حیوانات خانگی نیست که همین نتیجه‌ای جز افسردگی، پرخاشگری و هزاران بلا و اختلال دیگر نخواهد داشت.

برخی از افراد با هدف نمایشی و جلوه دادن اخلاقیات مثلاً خاص خود با گرداندن یک سگ و یا گربه، خود را بالاتر از افرادی جلوه می‌دهند که در منزل‌شان، خبری از حیوانات خانگی نیست که همین نتیجه‌ای جز افسردگی، پرخاشگری و هزاران بلا و اختلال دیگر نخواهد داشت

وی در ادامه بیان کرد: اما مشکل اینجاست که همین افراد، پس از مدتی به این حیوانات وابسته شده و به دلیل عمر کوتاه این حیوانات با مرگ و بیماری، دچار ضربه روحی شدیدی می‌شوند.

خلاص از وابستگی‌های عاطفی و روانی

وی در رابطه با برخورد با چنین مقوله‌ای به خبرنگار مهر پاسخ داد: شاید بهتر باشد افرادی که به علاقه به نگهداری از حیوانات در منزل خود دارند، با رساندن غذا و محبت کردن به این حیوانات در دنیای بیرون از خانه و دنیای طبیعی خود است حیوانات، حس حیوان دوستی خود را ارضا کرده و از وابستگی‌های عمر عاطفی و روانی در قبال نگهداری آنان خلاص شوند و از همه مهم‌تر، حق زندگی طبیعی را از آنان نگیرند.

اصغرنژاد افزود: اگر برای نگهداری از حیوانات، مکان مناسب مثل حیاط بزرگ و امکان فراهم نمودن دنیای بیرون را نداریم، صرفاً بخاطر خودخواهی، مد دادن و یا پذیرش در گروهی که داشتن حیوانات خانگی، یکی از امتیازهای ماندن در گروه هم‌سالان، (به خصوص جوانان) است، آنها را از دنیای جذاب خودشان دور کنیم.

وی در پایان به خبرنگار مهر گفت: به حیوانات محبت کنیم تا هم حس خوشبختی درونی‌شان بیشتر شود تا بلکه یادمان باشد وقتی به حیوانی محبت کرده و بازخورد می‌گیریم، می‌توانیم در زندگی انسانی هم خوبی کرده و هم خوبی ببینیم.

ارائه تمامی خدمات در کلینیک‌های حیوانات

به گفته یکی از پزشکان متخصص در یکی از کلینیک‌های حیوانات در این شهر، تمامی خدماتی که به افراد در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود در این کلینیک‌ها نیز برای حیوانات ارائه می‌گردد.

عدم انجام برخی از اعمال جراحی به دلیل نبود امکانات

وی به خبرنگار مهر گفت: در تبریز انجام برخی از خدمات همانند انجام اعمال جراحی ستون فقرات، به دلیل استقبال کم و یا نبود امکانات با آمار کاهشی روبرو می‌شود اما در سایر کلانشهرها نظیر تهران به دلیل استقبال بالا، ارائه خدماتی هم چون ام آر آی و سی تی اسکن نیز انجام می‌پذیرد.

باید گفت انجام اعمال جراحی ستون فقرات، مغز، لگن و حتی برداشتن تومورهای بدخیم از سایر اعمال جراحی انجام گرفته برای حیوانات در این کلینیک‌ها می‌باشد.

انجام واکسیناسیون اولیه در کلینیک‌های حیوانات

وی افزود: اکثر مراجعات به دلیل واکسیناسیون سالیانه و یا بروز بیماری‌ها مثل شکستگی، تغییرات جیره غذایی و با بروز تصادف است که در این میان گربه بیشترین آمار را در تبریز به خود اختصاص داده است.

گویا تنها مشتری این کلینیک‌های حیوانات، سگ و گربه‌ها نیستند و در این میان گذر پرنده‌های زینتی، سنجاب، خرگوش و حتی مار هم به اینجا می‌افتد.

تقلید از رسانه‌های بیگانه

به گفته جامعه شناسان، خودگرا شدن و تقلید از رسانه‌های بیگانه افراد را به سمت پناه بردن به حیواناتی نظیر سگ و گربه می‌کشاند که در این میان، بی کس شدن، کاهش دید و بازدید، دورهم جمع شدن افراد و ارتباطات فامیلی نیز چندان بی تقصیر نیستند.

حتی معتقد هستند که بی تفاوتی نسبت به همدیگر و الگو گرفتن از تماشای فیلم و سریال‌های بیگانه، افزایش این پدیده را به دنبال خواهد داشت تا از این طریق بتوانند خود را مطرح کنند و با به عبارتی خود را نشان دهند.

فخرفروشی و خودنمایی

البته در این میان طبقاتی بودن نگهداری از حیوانات خانگی نیز مطرح می‌شود تا به دیگران نشان دهند که از افراد مرفه جامعه بوده و نوعی فخرفروشی و خودنمایی بر دیگران را عرضه کنند.

اما از سویی جامعه شناسان با حیوان آزاری نیز مخالف هستند اما معتقدند که باید دید خود را نسبت به این موضوع تغییر دهند.

نگهداری از حیوانات و محبت به آنان در قبال اقدام برخی از افراد به حیوان آزاری، مقوله پسندیده‌ای است اما زمانی که جنبه خودنمایی و فخرفروشی به خود گرفته و با پرسه زدن در کوچه و خیابان و خودنمایی، خود را از سایر افراد جامعه بالاتر بدانند، همین نتیجه عقده‌های فردی است که چیزی به جز افسردگی و پرخاشگری را به دنبال نخواهد داشت.

از سویی در جامعه‌ای که مردم در تأمین مایحتاج زندگی، به زمین و زمان چنگ می‌زنند برخی نیز وجهه خودنمایی و فخرفروشی را پیشه خود ساخته و حاضرند هزینه‌های گزافی را برای حیوانات خود خرج کنند.

آناهیتا رحیمی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + 2 =