کد خبر : 26280
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

کرونا نشان داد که محصولات استراتژیک را خودمان باید تولید کنیم

کرونا نشان داد که محصولات استراتژیک را خودمان باید تولید کنیم

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: کرونا نشان داد که محصولات استراتژیکی مثل گندم، نهاده‌های دامی، برنج و… را باید خودمان تولید کنیم.

 استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: کرونا نشان داد که محصولات استراتژیکی مثل گندم، نهاده‌های دامی، برنج و… را باید خودمان تولید کنیم.

به گزارش نگاه، محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگویی با بیان این‌که معتقدم تا امروز در سایه مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان و همچنین همراهی و همگامی دستگاه‌های مرتبط، بیماری کرونا در استان به خوبی مدیریت شده است، افزود: این بیماری ناشناخته بوده و کسی به طور دقیق از فراز و فرودهای آن خبر ندارد، اما در مدیریت خود بیماری با مشکل اساسی مواجه نبوده‌ایم و تمهیدات لازم در حوزه تجهیزات موردنیاز و معالجه تامین شده است.
وی با بیان این‌که سایر بخش‌ها مثل اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و واحدهای تولیدی نیز همکاری بسیاری خوبی در این رابطه داشتند، گفت: حدود دو هفته پس از شیوع بیماری در استان، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی به حد نیاز در استان تولید شد، به طوری‌که علاوه بر تامین نیاز استان، به سایر استان‌ها نیز مواد ضدعفونی و الکل منتقل کردیم. اکنون نیز در سطح کشور حتی امکان صادرات هم داریم.
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به همت جمعی واحدهای تولیدی در راستای رفع نیازهای استان برای مقابله با کرونا از ابتدای شیوع این بیماری، افزود: برخی از واحدهای تولیدی خط تولید خود را به خاطر نیازهای جامعه تغییر داده و مواد ضدعفونی کننده تولید کردند که این امر مستلزم هزینه بود؛ هرچند برخی کسب و کارها نیز تعطیل شدند، اما همکاری بسیار خوبی داشتند.

مردم استان در کمک‌های مومنانه خوش درخشیدند
وی با تاکید بر این‌که مردم نیز کمال همکاری را در این رابطه انجام دادند، هرچند در مقطعی رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ شد و به سمت عادی انگاری رفت، اما هر زمانی که نیاز شده، مردم پای کار بوده‌اند، گفت: بخش مهم این تعامل مربوط به کمک‌های مومنانه بود که شواهد و قرائن نشان می‌دهد علی‌رغم تنگناهای مالی، مردم استان در این اقدام خوش درخشیدند و شاید چند صد هزار بسته معیشتی جمع آوری و بین نیازمندان توزیع شد.
وی ادامه داد: یک طرف ماجرا بیماری و سلامتی و طرف دیگر نیز بیکاری و معیشت مردم قرار دارد و هرچند سلامتی مهم‌تر است اما اگر اقتصاد مردم هم نچرخد، تبعات بسیاری به دنبال خواهد داشت، از این‌رو به جز تعدادی از واحدهای پرخطر، بقیه واحدهای اقتصادی و خدماتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند.
پورمحمدی با بیان این‌که ضمانت تداوم این روند، بحث نظارت است که باید به صورت جدی پیش ببریم، گفت: علاوه بر کمیته‌های تعریف شده از سوی ستاد ملی، دو کمیته “علمی و نظارت” را نیز خودمان به ترکیب ستاد مبارزه با کرونا در استان اضافه کرده‌ایم تا طرح‌ها و اختراعات حوزه کرونا و همچنین پایش‌ها و اقدامات لازم پیگیری شود.

روند شیوع بیماری در استان تا حدودی با شیب ملایم رو به کاهش است/ تداوم وضعیت به رفتار مردم بستگی دارد
وی با اشاره به این‌که اکنون روند شیوع بیماری و آمار مبتلایان در استان تا حدودی با شیب ملایم رو به کاهش است، افزود: طی دو هفته اخیر بستری‌های بیمارستانی از ۸۴۰ نفر به ۷۳۰ نفر رسیده و پیش بینی می‌کنیم که تا آخر مرداد این شیب نزولی ادامه یابد. این شیب نزولی ملایم نیز به دو هفته قبل بازمی‌گردد که مردم به طور جدی شروع به رعایت ‌پروتکل‌ها کردند.
استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در مجموع وضعیت شیوع کرونا در استان را رو به بهبود می‌بینم اما ادامه اوضاع به میزان ۹۰ درصد، به رفتار مردم بستگی دارد و همه ما چاره‌ای جز استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت نداریم.
وی در مورد شرایط پساکرونا نیز گفت: واقعیت این است که هنوز تا مدتی با کرونا کلنجار خواهیم رفت و زمان برون رفت از این بحران مشخص نیست؛ فعلا تا زمانی که واکسن بیماری کشف شود باید صبر کنیم و طبق گفته متخصصان امر اگر واکسن هم کشف شود، یکی دو سال طول خواهد کشید که شش الی هفت میلیارد واکسن تولید شود، بنابراین ناگزیر هستیم فعلا با این بیماری همزیستی کنیم.
پورمحمدی اضافه کرد: محتمل است در دوران پساکرونا یک‌سری تبعات اجتماعی و روانی در نتیجه محدودیت‌های اعمال شده، پیش بیاید که در این ‌رابطه از تعدادی امتخصصان علوم اجتماعی و روانشناسی دعوت کرده‌ایم تا تحلیل کرده و احصا کنند که در پسا کرونا چه بکنیم؟

کرونا، تشدید بر عامل تحریم شد
وی با اشاره به تبعات اقتصادی محتمل در پساکرونا، با بیان این‌که کرونا عملا تشدید بر عامل تحریم شد و امروز اگر واحدی فعال هم باشد، نمی‌تواند محصولش را صادر کند، گفت: اگر احیانا این روند طولانی شود، شاید واحد تولیدی ناگزیر به تعدیل نیرو شده و در نتیجه با مشکلات بیکاری، کاهش رشد اقتصادی و… مواجه شویم، بر این اساس دولت در حوزه زیرساخت‌ها، تلاش می‌کند تا نگذارد هیچ واحد تولیدی تعطیل شود؛ تمامی تسهیلات تصویب شده نیز مختص واحدهایی است که نیروی انسانی خود را تعدیل نکنند.
وی با بیان این‌که پرداخت حقوق بیکاری و تسهیلاتی که دولت در قالب بلاعوض و کارت‌های اعتباری پرداخت می‌کند، دومین موضوعی است که به صورت جدی در ایام کرونایی پیش‌ می‌بریم، افزود: کرونا نشان داد که نیازهای اساسی ما چیست؛ شاید بتوان گفت که دشمنی‌ها و مشکلات در سال‌های گذشته به نوعی تاب آوری جامعه را بالا برده‌اند و امروز به هر کدام از واحدهای عرضه کننده که سر بزنیم، با انبارهای پر مواجه می‌شویم، چرا که همیشه نگاه به درون داشته و سعی کرده ایم خودمان نیازهایمان را تامین کنیم، اما کرونا نشان داد که محصولات استراتژیکی مثل گندم، نهاده‌های دامی، برنج و… را باید خودمان تولید کنیم.

ایجاد واحدهای کشت و صنعت کوچک مقیاس و توسعه کشت گلخانه‌ای
استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که ایجاد واحدهای کشت و صنعت کوچک مقیاس در حد ۵۰۰ هکتار در کل استان را در اتاق بازرگانی تصویب کرده‌ایم، گفت: کشت گلخانه‌ای را نیز در اولویت قرار داده‌ایم، چرا که در منطقه، مشکلات آب داریم؛ همچنین در راستای هدایت واحدهای تولیدی به سمت و سوی دانش بنیان شدن که انرژی و منابع کمتری نیاز داشته باشد و یک سری برنامه ریزی‌های دیگر از جمله مواردی است که پیگیری می‌کنیم.
وی در این خصوص تشریح کرد: همه این‌ موارد، نیازمند منابع و سرمایه‌های جدید هستند؛ یک سری سرمایه‌ها در قالب هولدینگ‌ها مثل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است که از این شرکت دعوت کرده و چند معدن بزرگ پیشنهاد داده‌ایم؛ یک سری شرکت‌ها و سرمایه‌ها نیز در حوزه انرژی است که از این حوزه نیز دعوت کرده‌ایم و برای چند پروژه(شرکت‌های با سایز متوسط و کوچک) مثلا تولید نیروگاه‌های ۲۵ مگاواتی در مرحله عقد قرارداد هستیم.

راه‌اندازی پنجره واحد کسب و کار و صدور مجوز ظرف سه روز
پورمحمدی در بخش دیگر سخنانش به راه‌اندازی پنجره واحد کسب و کار در استان اشاره کرد و گفت: پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان وجود داشت اما پنجره واحد کسب و کار به تازگی در استان راه اندازی شده و ظرف سه روز مجوز سرمایه‌گذاری و کسب و کار ارائه می‌شود.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که باید از قابلیت‌های استان به خوبی استفاده کنیم، افزود: معتقدم استفاده خوبی از ظرفیت‌های استان نشده و به عنوان مثال بخش معدن مغفول مانده و در بخش صنعت هم صنایع قدیم نوسازی نشده و صنایع جدید مثل های تک هم اصلا به وجود نیامده است.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − شش =