کد خبر : 24650
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳

شناسایی چهار هزار اثر تاریخی در آذربایجان شرقی/ انتقاد از عدم ثبت پایگاه ملی رصدخانه تاریخی مراغه با گذشت ۳۴ سال از ثبت ملی

شناسایی چهار هزار اثر تاریخی در آذربایجان شرقی/ انتقاد از عدم ثبت پایگاه ملی رصدخانه تاریخی مراغه با گذشت ۳۴ سال از ثبت ملی

حمزه زاده

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از پیگیری حقوقی تخریب آثار و حفاری های غیر مجاز خبر داد و گفت: بالغ بر چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده در استان وجود دارد که از این میان ۳۵۰ اثر ثبت شده در مراغه واقع شده اند.

به گزارش نگاه، احمد حمزه زاده امروز در نمایندگان تشکل های مردم نهاد کهن شهر مراغه با بیان اینکه یکدستی و اتحاد سمن ها امری شایسته و ارزشمند است که یقینا در حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی موثر خواهد بود، اظهار داشت: در جهان امروز از کوچک ترین ظرفیت ها برای خلق امکان های بزرگ استفاده می شود، لازم است تا ظرفیت های غنی و مراغه مورد توجه بیشتری قرار گیرد که در این راستا تغییر نگرش و رویکرد مسئولان شهرستان در افزایش همکاری با سمن های مراغه در صیانت از مواریث تاریخی بسیار اثر گذار خواهد بود.
او با اشاره به اینکه نخستین شبکه سمن ها در شهرستان ویژه مراغه تشکیل شده است، ادامه داد: تشکیل شبکه سمن ها نخستین بار در مراغه در دستور کار قرار گرفت که نیاز است تا با مکان یابی مناسب محل استقرار این شبکه تعیین گردد، چرا که طرح ایده ها، نقدها و پیشنهادات از ایجاد فاصله بین اداره کل و مردم پیشگیری می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید ویژه وزیر محترم میراث فرهنگی کشور مبنی بر لزوم انسجام سمن ها و مشارکت آن ها در تصمیم سازی های ادارات کل، گفت: بر این اساس در نظر داریم جایگاه حقوقی برای سمن ها تعریف شده و از شبکه سمن سرای مراغه به عنوان اتاق فکر اداره میراث فرهنگی بهره ببریم.
حمزه زاده با تاکید به لزوم ارتقا جایگاه اداره شهرستان ویژه مراغه، گفت: با توجه به تاریخ فاخر مراغه و لزوم رسیدگی به مسائل تخصصی آن در وسعتی گسترده، یکی از اولویت های این اداره کل ارتقا جایگاه اداره میراث فرهنگی این اداره خواهد بود تا روند رسیدگی به مسائل مربوط به حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن با روندی تاثیر گذار و نتیجه بخش پیش رود.
او در ارتباط با ایجاد پایگاه ملی رصد خانه مراغه بیان کرد: این رصدخانه تاریخی در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده اما متاسفانه پایگاه ملی آن تاکنون تشکیل نشده، لذا لازم است در اولین گام ایجاد پایگاه و تجهیز رصدخانه با نیروی مجرب صورت گیرد و سپس اقدامات ثبت جهانی آن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
ثبت ۳۵۰ اثر تاریخی در مراغه
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از پیگیری حقوقی تخریب آثار و حفاری های غیر مجاز خبر داد و گفت: بالغ بر ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی شده در استان وجود دارد که از این میان ۳۵۰ اثر ثبت شده در مراغه واقع شده اند، لذا حفاظت از آن ها همواره بر عهده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان بوده که شبانه روز در تلاش اند و یقین داریم با همکاری سمن ها از تخریب و حفاری های غیرمجاز بیش از پیش پیگیری خواهد شد.
او در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد شهرداری بافت تاریخی امری ضروری در حفظ این بافت ارزشمند در مراغه است، افزود: از استاندار آذربایجان شرقی خواستار تعریف شهرداری بافت تاریخی در ۷ شهرستان تاریخی از جمله مراغه خواهیم بود تا با صدور احکام حوزه میراث فرهنگی همکاری شهرداری و سمن ها موفق به حفظ و صیانت از بافت تاریخی  ارزشمند شهرهای مذکور باشیم.
حمزه زاده در خصوص در خواست سمن ها مبنی بر کسب مجوز ایجاد انجمن گردشگری زنان، گفت: این اداره کل تمام اقداماتی که تحت نظر میراث فرهنگی استان باشد را در راستای تشکیل انجمن گردشگری زنان انجام خواهد داد.
او در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت های موجود توسط دستگاه قضا به مسائل میراث فرهنگی از رئیس کل دادگستری استان خواستار ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به جرایم علیه میراث فرهنگی در مراغه خواهیم بود.
توسعه منطقه گردشگری غار تاریخی هامپوئیل 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه به توسعه منطقه گردشگری غار تاریخی هامپوئیل اشاره کرد و گفت: «غار هامپوئیل در منطقه نمونه گردشگری دره گشایش قرار گرفته و خوشبختانه پرونده پروژه سرمایه گذاری آن در شورای عالی معماری و شهرسازی با تمام ملاحظات زیست محیطی مصوب و به سرمایه گذار نیز ابلاغ شده است و پس از رفع برخی از نواقص کوچک اجرای آن آغاز خواهد شد.
طرح مطالعاتی بافت تاریخی مراغه
حمزه زاده با بیان اینکه طرح مطالعاتی بافت تاریخی مراغه تا پایان سال جاری انجام خواهد شد، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار داد اجرای طرح مطالعاتی بافت تاریخی تبریز و مراغه مصوب شده است که به دنبال اجرا شدن آن، هرگونه اقدام اجرایی در محدوده بافت تاریخی  باید بر اساس این مطالعات انجام گردد و در تلاشیم تا مطالعات بافت تاریخی مراغه تا پایان سال جاری اتمام و به تصویب برسد.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + پانزده =