کد خبر : 24388
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

جولان دوباره کرونا در آذربایجان‌شرقی

جولان دوباره کرونا در آذربایجان‌شرقی

کرونا در آذربایجان‌شرقی

 اعلام دوباره نام آذربایجان‌شرقی در فهرست استان‌های با وضعیت «هشدار» از نظر کرونا، از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حکایت از این دارد که ویروس بار دیگر در این خطه به جولان درآمده است.

به گزارش نگاه به نقل از ایرنا، پای کرونا به دلیل فاصله جغرافیایی آذربایجان شرقی با کانون شیوع این ویروس در قم و تهران، دیرتر از خیلی استان های دیگر به این خطه رسید، اما هر چه بود نگرانی از ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در اینجا نیز زنگ خطر را در دهه دوم اسفند برای مردم و مسوولان به صدا درآورد. 
از انصاف نباید گذشت که اقدامات مدیریت ارشد آذربایجان شرقی در تشکیل سریع ستاد استانی مقابله با کرونا و حساس سازی افکار عمومی همراه با هم افزایی نهادهای مسوول و غیرمسوول باعث شد که پیش بینی رسیدن آمار مبتلایان به کرونا به اوج خود در اواخر اسفند ماه پارسال یا دهه اول فروردین امسال اتفاق نیافتد؛ رویداد خوشایندی که واکنش های مثبت به عملکرد ستاد استانی مقابله با کرونای استان را از سوی مقام های کشوری به دنبال داشت. 
پس از تشکیل ستاد استانی مقابله با کرونا، اقدامات ارزشمندی از سوی همه نهادهای مسوول با محوریت دانشگاه علوم پزشکی در آذربایجان شرقی انجام گرفت که ورود نیروهای نظامی و انتظامی به صحنه برای سمپاشی اماکن عمومی، تعطیلی مراکز پرتردد و مجتمع های تجاری و در نهایت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی همه صنوف – غیر از صنوف مشخص شده – اوج آن بود. 
مجموعه این اقدامات موجب شد که آذربایجان شرقی از ابتدای شیوع کرونا در اوایل اسفند ماه تا بازگشایی ادارات و بازگشت تدریحی حیات اجتماعی در نیمه  سوم فروردین امسال وارد مرحله «اوج» شیوع کرونا نشود؛ اما همان گونه که پیش بینی می شد آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در استان در دهه نخست اردیبهشت نسبت به هفته های قبل از آن سیر صعودی یافت.
بروز این وضعیت سبب شد که دهه سوم اردیبهشت ماه جاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آذربایجان شرقی را از نظر شیوع کرونا جزو استان های پرخطر معرفی کند، امری که با واکنش محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز را به دنبال داشت و او اعلام کرد که آمار استنادی وزارتخانه مربوط به روزهای نخست پس از بازگشایی ادارات و برداشته شدن بخشی از محدودیت های طرح فاصله گذاری اجتماعی است.
این در حالی است که جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته بار دیگر اعلام کرد در حالی که استان خوزستان همچنان در وضع قرمز قرار دارد، استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و مازندران هم در وضع هشدار قرار گرفته اند و کرونا بار دیگر در این استان‌ها قوت گرفته است.
وی رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و کم توجهی مردم به رعایت دستور العمل های بهداشتی را علت شیوع دوباره کرونا در این مناطق دانست.
هر چند در تلاش شبانه روزی دستگاه سلامت آذربایجان شرقی و از جان گذشتگی کادر درمانی و بهداشتی برای کنترل کرونا شکی نیست و مسوولیت اصلی در مقطع فعلی – پس از گذشت افزون بر چهار ماه از شیوه کرونا در کشور و آگاهی مردم از الزامات و پروتکل های بهداشتی – با عموم شهروندان و نهادهای نظارتی بهداشتی و صنفی است، اما بدون شک اظهارات متناقض درباره وضعیت شیوع کرونا در استان می تواند افکار عمومی را در نحوه مواجهه با این ویروس مرگبار دچار سرگردانی و تصویر ذهنی آنها را مشوش کند.

۴۳ بیمارستان آذربایجان‌شرقی برای عبور از اوج کرونا مجهز شدند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ارتباط با اقدامات انجام شده برای عبور از اوج کرونا در آذربایجان شرقی اعلام کرد: برای عبور از اوج (پیک) کرونا در فروردین ماه امسال همه ۴۳ بیمارستان استان را مجهز کردیم.
روزبه رجایی افزود: به دنبال افزایش موارد مثبت بیماری و پیش بینی اینکه احتمالا ظرفیت بیمارستان سینای تبریز پاسخگوی همه مراجعان نباشد، تصمیم گرفتیم تا در بیمارستان‌ امام رضا (ع) نیز اعلام آمادگی کنیم، زیرا این مرکز آموزشی درمانی، تجهیزات، ظرفیت نیروی انسانی و فضای فیزیکی بیشتری دارد.
وی اظهار کرد: به دنبال بستری موارد مثبت بیماری در بیمارستان امام رضای تبریز، همه بخش‌های این بیمارستان در طبقه چهارم تجمیع شده و سایر بخش‌ها برای بستری مبتلایان به تخلیه شد.
وی اضافه کرد: کم بودن تعداد موارد بستری سایر بیماری‌ها و اعمال جراحی با توجه به قرار گرفتن در آستانه عید نوروز نیز باعث شد تا عملیات آماده سازی بیمارستان امام رضا سریع‌تر  انجام شود، ضمن اینکهآماده سازی‌ها ابتدا از بخش عفونی و آی‌سی‌یو شروع شد.
رجایی گفت: همزمان با این اقدامات، چندین اکیپ به همه بیمارستان‌های استان اعزام و اورژانس تمامی بیمارستان‌ها به دو بخش ایزوله تنفسی یا زون خاکستری و اورژانس عادی تقسیم شد.
وی افزود: در تمامی بیمارستان‌ها از کلیبر گرفته تا تبریز، بخشی را به کرونا اختصاص دادیم که این اقدام، هم استانی‌ها را از مراجعه به تبریز و دیگر شهرها بی‌نیاز کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: پس از رصد تعداد مبتلایان به کرونا در استان، تعداد تخت‌ها را افزایش دادیم، حتی بخش مجزای مختص کرونا را در برخی بیمارستان‌های تک تخصصی مانند بیمارستان زنان، قلب و ارتوپدی نیز ایجاد کردیم تا مشکلی برای تداوم روند درمان بیمارانی که هم مبتلا به کرونا هستند و هم بیماری دیگری دارند، پیش نیاید.
وی، ممنوع کردن ملاقات بیماران در بیمارستان‌ها را از اقداماتی عنوان کرد که در روزهای اول شیوع کرونا در کشور به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در آذرباایجان شرقی انجام شد.
وی، راه اندازی کلینیک تخصصی کرونا را از دیگر اقدامات انجام شده خواند و گفت: سه مورد از آن‌ها در نیمه دوم اسفند ماه در بیمارستان اسدآبادی، سینا و امام خمینی (ره) تبریز ایجاد شد و متخصصان عفونی و داخلی از ساعت هشت صبح تا هشت شب در آنجا مستقر شدند.
وی افزود: به دلیل ناشناخته بودن علایم بیماری و شیوع کم در ابتدا مراجعه به این کلینیک‌ها کم بود که رفته‌رفته با افزایش موارد اطلاع و مشخص شدن علایم، تعداد مراجعان نیز بیشتر شد.
رجایی اظهار کرد: انجام آزمایشات کرونا در آزمایشگاه مرکزی استان و افزایش نمونه‌گیری‌ها به ۶۰۰ مورد در روز نیز از دیگر اقداماتی بود که در اسفند ماه اتفاق افتاد و به تدریج آزمایشگاه‌ها توسعه پیدا کرده و آزمایشگاه PCR بیمارستان امام رضا (ع) و مرکز بهداشت استان نیز راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: اکنون تعداد نمونه گیری‌ها به یکهزار مورد در روز افزایش یافته است که نزدیک به ۵۰ درصد آنها در آزمایشگاه های استان انجام می‌شود.
وی با اشاره به ایجاد نقاهتگاه برای تکمیل مراقبت‌های بهداشتی بیماران بهبود یافته از کرونا با همکاری ارتش، سپاه و دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با وجود ایجاد دو نقاهتگاه در تبریز استقبال زیادی از این نقاهت‌گاه‌ها نشد.
 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اقامتگاه مرکز مدیریت کشوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در اختیار پرستاران و کادر بیمارستان‌ها قرار گرفت تا در صورت ناقل بودن، دوره ۱۴ روزه را در مهمانخانه این مرکز سپری کنند و سپس نزد خانواده‌هایشان و یا به محل بازگردند.

تشدید نظارت بر اصناف پرخطر آذربایجان‌شرقی
در همین حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به بازگشایی اصناف پرخطر در آذربایجان‌شرقی گفت: نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی پرخطر شیوع کرونا همزمان با بازگشایی این واحدها تشدید می‌شود.
دکتر عباسعلی درستی روز سه شنبه در گفت و گویی اعلام کرد: پس از سه ماه تعطیلی واحدهای پرخطر، از امروز با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند فعالیت خود را آغاز کنند.
وی، فروشگاه های زنجیره ای، پاساژها، مجتمع های تجاری، آرایشگاه های مردانه و زنانه، اغذیه فروشان، گرمابه ها، استخرهای شنا، مراکز بازی و تفریحی، آموزشگاه های رانندگی، باشگاه های ورزشی و بدنسازی، قهوه خانه ها و تالارهای پذیرایی را جزو این اصناف برشمرد و گفت: کلیه صاحبان و کارکنان این مشاغل باید ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک برای خود و کارکنان و مراجعان، فاصله چینش صندلی ها و محل استقرار مراجعان را مد نظر قرار دهند.
درستی با بیان اینکه این واحدها توسط کارشناسان هر صنف و نیز ناظران بهداشتی به طور شبانه روزی رصد شده و مورد پیگیری قرار می گیرند، افزود: از مردم می خواهیم هرگونه شکایت را با سامانه ۱۹۰ در میان بگذارند و همکاران ما به صورت شبانه روز اماده دریافت شکایات هستند.

درخواست از بهبودیافتگان کرونا در آذربایجان‌شرقی برای اهدای خون
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: هم اکنون نیازمند اهدای خون در تمامی گروه‌های خونی به ویژه از طرف بهبود یافتگان کرونا هستیم.
محمد حسین صومی افزود: اهدای خون در آذربایجان شرقی به اندازه یک سوم نیاز بوده و از هم استانی‌ها خواهش می‌کنیم ما را در این زمینه یاری کنند.
وی اظهار کرد: کسانی که در اسفند ماه یا فروردین ماه به کرونا مبتلا شده‌ و هم اکنون بهبود یافته‌اند، می‌توانند با اهدای پلاسما و خون، دیگر مبتلایان به کرونا را در بهبود سریع کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه کرونا همچنان در آذربایجان شرقی وجود دارد، اضافه کرد: از مردم، اصناف و صاحبان مشاغل خواهش می‌کنیم ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، ما را تنها نگذارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هر فردی مسئول حفظ پروتکل‌های بهداشتی در اداره، بخش و واحد خودش بوده و کارشناسان بهداشت محیط نیز بر این امر نظارت دارند.
وی یادآوری کرد: همچنان معتقد هستم که بهترین راه پیشگیری از کرونا، استفاده از ماسک و بستن راه‌های تنفس در جاهای پر خطر، شلوغ و پرتردد است.
صومی با تاکید بر ضرورت حفظ فاصله و رعایت اصول بهداشتی در دورهمی‌ها و دیدارهای خانوادگی  افزود: همچنان تاکید داریم تا دورهمی‌ها به حداقل برسد و افراد مشکوک یا علامت‌دار خودشان رعایت کنند و هر فردی که احساس می‌کند حتی اگر کمترین علامت را دارد، در دورهمی‌ها حاضر نشود.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =