کد خبر : 23785
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

اصناف پیشرو در تحقق شعار سال و جهش تولید

اصناف پیشرو در تحقق شعار سال و جهش تولید

 اصناف به عنوان یکی از بازوان اقتصادی دولت در توسعه و پویائی اقتصاد نقش مهمی دارند و توانسته اند خود را به عنوان یک بخش تاثیرگذار در رونق اقتصادی کشور مطرح کنند و در همه ابعاد اقتصاد و همچنین ایجاد اشتغال و تولید و توزیع اقلام مورد نیاز مردم نقش برجسته ای داشته است. اصناف

 اصناف به عنوان یکی از بازوان اقتصادی دولت در توسعه و پویائی اقتصاد نقش مهمی دارند و توانسته اند خود را به عنوان یک بخش تاثیرگذار در رونق اقتصادی کشور مطرح کنند و در همه ابعاد اقتصاد و همچنین ایجاد اشتغال و تولید و توزیع اقلام مورد نیاز مردم نقش برجسته ای داشته است.

اصناف به عنوان جامعه بزرگ کشور در شبکه توزیع اقلام مورد نیاز مردم دخالت مستقیم داشته و در تحقق شعارهای سال نیز یکی از اقشار موثر و تعیین کننده عمل کرده اند و بدون کمترین توقع به نقش اقتصادی – اجتماعی – تولیدی و … عمل کرده اند ولی متاسفانه همیشه مورد کم لطفی دولت و تصمیم گیران قرار گرفته اند. وقتی سخن از امورات خیر و دستگیری از نیازمندان و وسط میدان بوودن در مواقع بحرانی و … می شود، این اصناف و بازاریان هستند که بی درنگ به صورت خودجوش وارد عمل شده و جلوتر از دولت و دستگاههای دولتی و حاکمیت در جهت حل مشکل عمل می کنند.
در مساله ویروس کرونا از همان روزهای اولیه که در سایه بی کفایتی برخی مدیران شاهد کمبود ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی بودیم و برخی افراد سودجو هم این اقلام مورد نیاز مردم را احتکار کرده بودند تا به سودهای کلان دست پیدا کنند و انسانیت را فدای پول کردند؛ این اصناف و بازاریان و اتحادیه های صنفی در سراسر کشور بودند که با خلوص نیت و پیروی از تعالیم الهی و اعتقاد به تسکین آلام بشری با خرید و تهیه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی بدون خودنمائی و مانور رسانه ای به صورت کاملا خودجوش وارد عمل شده و اقلام مورد نیاز مردم را تامین کردند.
حقیقت این است که جهش تولید در واحدهای صنفی با کمترین میزان سرمایه امکان پذیر است و اصناف و بازاریان به علت جایگاهی که در چرخه اقتصاد دارند، می‌توانند در تحقق شعار سال نقش مهمی ایفا کنند زیرا جهت‌گیری شعارهای سال انتخاب شده از سوی  مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر؛ نشانگر اهمیت و جایگاه بالای اقتصاد است و اصناف هم در عرصه اقتصادی نقش برجسته ای دارند.
اصناف به عنوان بزرگترین بخش اقتصادی کشور هستند در سه بخش تولید، توزیع و خدمات فعالیت می کنند و این قشر  مردمی در تمامی دوره‌های انقلاب نقش تأثیر گذاری را در کشور داشته اند و در طول تاریخ در هر حرکت تحول گرایانه و اصلاح گرایانه جامعه اصناف و بازاریان پیشقدم و در صف اول قرارداشتند، همانطور که نقش خود در مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا نشان دادند.
برای جهش تولید باید تسهیلات لازم در اختیار صنوف تولیدی‌ قرار گیرد تا نقش این واحدها در تحقق شعار سال پررنگ‌تر بشود و البته جهش تولید در محیط آرام و بدون تنش حاصل می‌شود و به همین منظور باید موانع تولید از  سر راه کسب و کار برداشته و مقررات و قوانین و دست و پاگیر نیز اصلاح شوند که این امر درخواست  مطالبه بسیاری از مدیران اصناف و تشکلهای صنفی بوده و چندین سال است که از طریق رسانه ها بیان شده است ولی متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است ولی اصناف علی رغم وجود مشکلات عدیده ای به وظایف خود عمل کرده اند.
ختم کلام اینکه، بیماری کرونا هم برای بسیاری از صنوف در سطح کشور و آذربایجان شرقی  مشکلاتی را ایجاد کرده است به گونه ای که برخی از واحدهای صنفی بعد از دو ماه تعطیلی تازه شروع به فعالیت نموده اند و ممکن است که در روزهای آینده هم با تصمیم ستاد کرونا مجددا نیاز به تعطیلی اصناف باشد و البته این نکته است که تا اصناف بتوانند به صورت رسمی شروع کنند و مردم هم اقدام به دریافت خدمات نمایند زمان می برد و اصناف در این مدت از لحاظ مالی بسیار متزلزل شده اند ولی هیچ حمایتی صورت نگرفته است که این امر ضرورت حمایت جدی و بیشتر دولت از اصناف را دو چندان می کند تا بعد از شکست کرونا در سال جهش تولید شاهد بیماری اقتصادی صنوف خرد نباشیم. امید است با حمایت دولت شاهد رونق مجدد اصناف و حل مسائل و مشکلات مرتبط با این قشر عظیم باشیم.

عین اله حسین زاده/ نویسنده و روزنامه نگار

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =