کد خبر : 19699
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

طلاق عاطفی چه زمانی رخ می دهد؟

طلاق عاطفی چه زمانی رخ می دهد؟

 یک روانشناس معتقد است: وقتی نیاز عاطفی مرد تامین نشود و نیاز عاطفی زن تامین نشود اصطلاحا گفته می شود آنها زیر یک سقف و در کنار هم هستند و هم خانه هستند ولی طلاق عاطفی صورت می گیرد. با رویکرد مثبت می توانیم بگوییم نیازها را از فرزندان و نوه ها و یا کار

 یک روانشناس معتقد است: وقتی نیاز عاطفی مرد تامین نشود و نیاز عاطفی زن تامین نشود اصطلاحا گفته می شود آنها زیر یک سقف و در کنار هم هستند و هم خانه هستند ولی طلاق عاطفی صورت می گیرد. با رویکرد مثبت می توانیم بگوییم نیازها را از فرزندان و نوه ها و یا کار خود می گیرند و یا در نگاه منفی خیانت همسری و یا تعدد زوجات و… مطرح می شود. در طلاق عاطفی مرد متوجه می شود، زن برای او مفید نیست و زن نیز متوجه می شود که مرد برای او مفید نیست و کارکردهایی که در بحث ازدواج برای زن مطرح است محقق نمی شود.

تقی ابوطالبی احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا در خصوص دلایل طلاق عاطفی در برخی خانواده ها اظهار داشت: نگاه ما به وضع طلاق عاطفی اینگونه است که هر شخصیتی فرایند رشدی دارد و بعد با سن بلوغ بحث دگرخواهی ها پیش می آید و در سنین بالاتر بحث ازدواج صورت می گیرد. در ازدواج بحث زوجیت مطرح است. زوجیت بحث تامین نیازهای جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی و  کمک به همسر در شکل گیری شخصیت فردی و هویت خود را پیش می آورد. اینکه زن به مرد و مرد به زن کمک کنند تا در مسیر تکامل با توجه به فلسفه خلقت خداوند که انسان را آفرید در حرکت باشند. همچنین بحث نیازهای عاطفی و روانی و نیازهای چندگانه انسان است، یعنی نیازهای جنسی نیز در زوجیت مطرح می شود. زن و مرد در مسیر تکامل، مکمل هم هستند. وقتی بحث ازدواج پیش می آید، مرد از زن و زن از مرد این انتظار را دارد. نیازهای چندگانه ۵۰ درصد مرد را زن و نیازهای چندگانه ۵۰ درصد زن را مرد تامین می کند. وقتی زوجیت مطرح می شود منظور زوجیت جسمانی و روانی و عاطفی و اجتماعی است. زن پر و بال می خواهد و از نظر اجتماعی پشتوانه می خواهد و مرد نیز همچنین و رفع این نیازها در مسیر تکامل با شکل گیری زوجیت و ازدواج پیش می آید.

وقتی نیاز عاطفی مرد و زن تامین نشود طلاق عاطفی شکل می گیرد

اگر زوجیت اول ایجاد شده باشد، مشغله ها اساس اولیه را خراب نمی کند

محبت واقعی و ازدواجی که از روی شناخت باشد منجر به طلاق عاطفی نخواهد شد

وی افزود: اگر زوجیت باشد و حضور مرد در خانه باشد ولی نیازهای عاطفی تامین نشود خلا به وجود می آید و در مراحل بعدی به نوعی خود را بروز می دهد. وقتی فاصله عاطفی ایجاد می شود، آهسته آهسته این خلا و کمبود ها و یا نبود ها رفته رفته با بالا رفتن سن به این صورت که اولویت های زندگی فرزندان و… باشند، خود را نشان می دهد. وقتی نیاز عاطفی مرد تامین نشود و نیاز عاطفی زن تامین نشود اصطلاحا گفته می شود آنها زیر یک سقف و در کنار هم هستند و هم خانه هستند ولی طلاق عاطفی صورت می گیرد. با رویکرد مثبت می توانیم بگوییم نیازها را از فرزندان و نوه ها و یا کار خود می گیرند و یا در نگاه منفی خیانت همسری و یا تعدد زوجات و… مطرح می شود. در طلاق عاطفی مرد متوجه می شود، زن برای او مفید نیست و زن نیز متوجه می شود که مرد برای او مفید نیست و کارکردهایی که در بحث ازدواج برای زن مطرح است محقق نمی شود. به طور طبیعی طلاق عاطفی به عنوان سر منشایی برای طلاق واقعی مطرح می شود. اعتقاد و باور شخصی من بر اساس تجارب حرفه ای کار در فضای خانواده بر این است که اگر زوجیت اول ایجاد شده باشد و زن مرد را و مرد زن را به عنوان مکمل خود بداند و نیمه ناقص خود بخواند و در مسیر تعالی همتا و مکمل باشند، مشغله ها اساس اولیه را خراب نمی کند، ولی کسانی که زمینه های اولیه دارند و ازدواج های آنها آگاهانه نبود و فاصله سنی و فرهنگی و نیازهای چندگانه عاطفی و بحث اجحاف در زندگی مشترک مطرح بوده است و مرد می گوید من باخته ام و زن می گوید من اشتباه کرده ام، مشکل شدت پیدا می کند و خود را بروز می دهد. محبت واقعی و ازدواجی که از روی شناخت باشد منجر به طلاق عاطفی نخواهد شد. گاهی وقتی مرد درگیر رفاه می شود این مساله نیز می تواند منجر شود.

طلاق عاطفی معمولا در کمره زندگی رخ می دهد

این روانشناس در خصوص اینکه طلاق عاطفی بیشتر در چه سنینی روی می دهد؟ گفت: ما معمولا می گوییم در کمره زندگی و بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک رخ می دهد، ولی در اوایل زندگی در عشق های غیر واقعی و هیجانی به طور مثال اگر در راستای عشق های مجازی باشد و ازدواج بر مبنای احساسات و عواطف و قول و قرار ها و ازدواج های اجباری باشد از ابتدا این سردی وجود دارد و رفته رفته علنی می شود. ولی ما معمولا این مسائل را در ادامه مسیر زندگی می بینیم. وقتی که طرف انتظاراتی داشته و می بیند این انتظارات محقق نشده است. تمام کارکرد ها کمرنگ می شود.

اگر قبل از دلدادگی بررسی ها به صورت ریشه ای و عمیق انجام شود دوام زندگی بیشتر می شود

وی تصریح کرد: وقتی نیازهای عاطفی انسان تامین نشود ماموریت های بعدی کمتر می شود و گاهی فاصله زیاد می شود و این خود به بدتر شدن ماجرا کمک می کند. روابط جنسی نیز به همین موضوع بر می گردد. گاهی زن ها نیز به نوعی مردها را از خود می رانند و موضوع شدت پیدا می کند و اگر مرد این زمینه را داشته باشد ماجرا تقویت می شود. اگر ما شناخت قبلی داشته باشیم و ابتدا مشاوره قبل از ازدواج داشته باشیم طلاق عاطفی کمتر رخ می دهد. حتی گاهی باید شش ماه وقت گذاشت چون برخی بیماری ها و مشکلات ادواری هستند و به مرور زمان در رفت و آمد هایی که هیچ قرارداد محرمیت و عقد در خود ندارد و آشنایی با رعایت خطوط قرمز و زیر نز والدین است خود را نشان می دهند و هرچه شناخت دختر و پسر قبل از ازدواج بیشتر باشد قطعا دوام زندگی بیشتر است و استمرار زندگی با مشکلات کمتری همراه خواهد بود. و به طلاق عاطفی منجر نمی شود. دوران آشنایی قبل از عقد از نظر من امروز است و امروز روز بررسی فردا است و از عقد تا ۱۰۰ سال زندگی مشترک بعدی فردا نام دارد. فردا روز زندگی است و روز بررسی نیست. وقتی زندگی مشترک شروع شد باید زندگی کنند، اگر در بررسی قبل از عقد مشاوران و خانواده ها بررسی نکنند و اگر قبل از دلدادگی بررسی ها به صورت ریشه ای و عمیق انجام شود دوام زندگی بیشتر و تحکیم بنیان خانواده قوی تر خواهد بود.

ابوطالبی در مورد اینکه وضعیت طلاق عاطفی در جامعه امروز ما چگونه است گفت: طبیعتا در هر جامعه انسانی با توجه به بحث تکنولوژی و ابزارها و فضای بی حد و حصر مجازی با چنین مسائلی درگیر است، بخصوص در فضای مجازی قانون مندی نمی بینیم. فرد خلایی عاطفی دارد و با یک تصویر و نوشته و عکس دلدادگی صورت می گیرد وقتی در مرد و زن فقر عاطفی و روانی وجود دارد به طور طبیعی در آن سو وقتی کسی به سوالاتش جواب می دهد و با او هم خوانی اندیشه دارد و همدلی ایجاد می شود این مسائل ایجاد می شود، این در تمام جوامع وجود دارد و در جامعه ما نیز هست ولی در جامعه ما با توجه به رویکرد دینی و اسلامی و اعتقادی و باورها و اینکه باید انسانها مسئولیت رفتار خود را بپذیرند رهنمود هایی داده می شود و این خود آمار را کم می کند ولی وجود دارد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − 2 =