کد خبر : 4840
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

کودکان زندانی قربانی جرم مادران

کودکان زندانی قربانی جرم مادران

طبق گزارش کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۳ هزار کودک در کل کشور به همراه مادران خود در زندان‌ها زندگی می کنند که از نظر وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی و بازی و وسایل آموزشی در وضعیت نامناسب قرار دارند. به گزارش نگاه به نقل از فارس، فضای زندان به گونه‌ای است که نه در

طبق گزارش کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۳ هزار کودک در کل کشور به همراه مادران خود در زندان‌ها زندگی می کنند که از نظر وضعیت تغذیه، امکانات رفاهی و بازی و وسایل آموزشی در وضعیت نامناسب قرار دارند.

به گزارش نگاه به نقل از فارس، فضای زندان به گونه‌ای است که نه در داخل بند پنجره وجود دارد و فضای محوطه زندان نیز به هیچ‌وجه مناسب برای کودک نبوده؛ در حالیکه یک کودک به فضای سبز و هوای مناسب احتیاج دارد.

جرایم مادرانی که کودکان آنها در کنارشان حبس تحمل می‌کنند، از بدهکاری اقتصادی گرفته تا قتل و مشکلات اخلاقی در میان این زندانیان است و از این رو حضور کودک در کنار این همه جرم برای خود کودک نیز ضررآفرین است؛ در حالی که سال‌هاست مددکاران برای تاسیس مهدکودک در زندان‌ها تلاش می‌کنند اما تاسیس مهدکودک در زندان‌ها محل بده و بستان‌های سیاسی مسؤولان شده است.

حال سوال اینجاست که سرنوشت کودکانی که از بدو تولد بین دزد، قاتل و جنایتکاران بزرگ می‌شوند، چیست؟

در این خصوص گفت‌وگویی با سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه آورده شده است.

زهرا ساعی در خصوص تکلیف کودکان همراه مادر در زندان‌های ایران اظهار کرد: با توجه به قانون و تعیین ۲ سال شیردهی مادر و یا وضع حمل، این کودکان می‌توانند در کنار مادران خود در زندان‌ها باشند که البته مضرات زیادی برای روح و روان کودک خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه طبق پیگیری‌های یک و نیم ساله کمیسیون اجتماعی مجلس در راستای احداث مهدکودک برای کودکان محبوس در زندان‌ها افزود: در حال حاضر مهدکودک در زندان تهران احداث شده که بسیار اثربخش و کار مثبتی بود که باید برای کل کشور تعمیم یابد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به نیازهای یک کودک به هوای سالم، محیط تفریحی جهت رشد و سلامت باید فضای کودک از محیط زندان جدا شود تا آن کودک که بنابه اشتباهات والدین خود در زندان کودکی خود را سپری می‌کند، بتواند به خوبی تربیت شود.

وی با تاکید به اینکه جبر زمان باعث شده تا کودکان بی‌گناه در زندان باشند و از این رو باید به فکر ایجاد فضای شاد برای کودکان بود، بیان کرد: کودکان تا سه سال اوج یادگیری خود را سپری می‌کنند که باید خانواده‌ها در این زمینه دقت لازم را داشته و مسؤولیت ما در برابر کودکان محبوس در زندان‌ها نیز زیاد است که به فکر یادگیری این کودکان باشیم زیرا جای این کودکان به هیچ‌وجه زندان نیست.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: قطعاً کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع را پیگیر بوده و به نتیجه مطلوب خواهد رساند تا با راهکاری فضای مفرح و آموزشی برای کودکان معصوم زندان ایجاد کند.

محسن ارشدزاده در این رابطه به خبرنگار فارس در تبریز گفت: متولی اصلی صدور مجوز دولتی مهدکودک بهزیستی نیست ولی ما مشتاق به حمایت در راستای ایجاد مهدکودک در زندان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته تصمیم به ایجاد مهدکودک در زندان گرفته شد و فراخوانی در این رابطه نیز بود ولی کسی پیگیر موضوع نشد، ادامه داد: کودکان نیاز به رسیدگی دارند و باید تحت تربیت صحیح قرار گیرند زیرا سلامت آینده کشور با تربیت صحیح کودکان امروز بیمه خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: بعد از اتمام ۲ سالگی کودکان همراه مادر در زندان در صورت حکم دادگاه، کودکان می‌توانند تحت پوشش بهزیستی استان قرار گیرند.

سال گذشته، ایران در فهرست کشورهایی با بیشترین تعداد زندانی با ٢٢٥هزار و ٦٢٤ نفر در جایگاه هشتم جهان قرار گرفت.

براساس آنچه در مرکز CPR آمده، بیش‌از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر از آنها را زندانیان زن تشکیل می‌دهند. ایران از منظر تعداد زندانیان زن در رده‌های بالایی قرار نمی‌گیرد اما این مسئله قابل توجه است که همین جمعیت به لحاظ اهمیت قابل توجه‌ آنها در روند توسعه‌ جامعه، در چه وضعیتی قرار دارد و جای سوال اینجاست که  تکلیف ۲هزار و ۳۰۰ کودکی که به خاطر جرم مادرانشان نبود سرپرست در زندان زندگی‌ می‌کنند چه خواهد شد؟

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =