کد خبر : 25303
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵

کاهش ۱۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

کاهش ۱۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۱.۶۶ متر رسیده که نسبت به همسنجی پارسال ۱۰ سانتی کاهش نشان می‌دهد. به گزارش نگاه،  یوسف غفارزاده با بیان اینکه متوسط بارندگی در استان نسبت به سال گذشته ۱۹.۷ درصد کاهش دارد اظهار کرد: حجم کنونی دریاچه ارومیه ۴.۵ میلیارد مترمکعب است در

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۱.۶۶ متر رسیده که نسبت به همسنجی پارسال ۱۰ سانتی کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش نگاه،  یوسف غفارزاده با بیان اینکه متوسط بارندگی در استان نسبت به سال گذشته ۱۹.۷ درصد کاهش دارد اظهار کرد: حجم کنونی دریاچه ارومیه ۴.۵ میلیارد مترمکعب است در حالی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴.۸۱ میلیارد مترمکعب بود ۳۱ میلیون مترمکعب و نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱.۰۶ میلیارد متر مکعب کاهش دارد.

وی بیشترین تراز دریاچه ارومیه را در سال جاری روز  ۲۷ اردیبهشت به میزان  ۱۲۷۱.۹۱ متر اعلام کرد و افزود: تبخیر دریاچه و نزولی شدن تراز آن از زمان آغاز شده است، ولی در سال گذشته این تنزل تراز دیرتر و از ۶ خرداد ماه آغاز شد.

غفارزاده افزود: امسال ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است که ۱۵۷ میلیون مترمکعب حاصل رهاسازی آب سد‌های آذربایجان شرقی به سمت این دریاچه است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص وضع بارندگی استان گفت: از آغاز سال آبی ۹۹-۹۸ تاکنون ۲۹۵ میلی متر بارندگی در استان اتفاق افتاده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۷ درصد کاهش دارد، اما با احتساب متوسط دراز مدت ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

عقیل اقدسی ادامه داد: بیشترین بارش با ۳۵۳ میلی متر و میانه با ۳۴۲.۵ میلی متر اتفاق افتاده و کمترین بارش‌ها با ۱۴۲.۴ میلی متر در جلفا و ۱۸۰.۴ میلی متر در سراب بوده است.
وی افزود: سال گذشته بارندگی در آذربایجان شرقی ۳۶۷میلی متر بود که به لحاظ بارندگی سال خوبی محسوب می شد و دریاچه ارومیه را نیز در وضعیت خوبی قرار داد.

 بیشترین تراز دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته ۱۲۷۱.۹۴ متر و امسال ۱۲۷۱.۹۱ متر ثبت شده است.
 با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های این حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 2 =