کد خبر : 4145
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۸:۰۲

کام شیرین مسافران با شیرینی های تبریزی

کام شیرین مسافران با شیرینی های تبریزی

تبریز که همیشه به اولین بودن مشهور است در آشپزی و شیرینی‌پزی نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد.     به گزارش نگاه به نقل از ایسنا، در خیابان‌های تبریز که قدم می‌زنی، شیرینی‌های خوشمزه از پشت شیشه‌ قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها خودنمایی می‌کنند و انتخاب یک شیرینی از میان دنیایی از شیرینی شاید جزو

تبریز که همیشه به اولین بودن مشهور است در آشپزی و شیرینی‌پزی نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

 

 

به گزارش نگاه به نقل از ایسنا، در خیابان‌های تبریز که قدم می‌زنی، شیرینی‌های خوشمزه از پشت شیشه‌ قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها خودنمایی می‌کنند و انتخاب یک شیرینی از میان دنیایی از شیرینی شاید جزو یکی از سخت‌ترین انتخاب‌ها باشد.

در قنادی‎های تبریز می‌توانی همه نوع شیرینی از خامه‌ای‌های فریبنده و رنگارنگ تا شیرینی‌های محلی همچون قرابیه را پیدا کنی و قنادان چیره‌دست تبریزی با چنان مهارت و ظرافتی کیک و شیرینی را پخته و تزیین می‎کنند که گویا مشغول آفرینش اثری هنری هستند.

حتی شیرینی مشهدی و باقلوای ترکیه نیز در قنادی‎های این شهر پیدا می‌شود و چه بسا در اکثر موارد از نوع بومی و اصلی آن نیز خوشمزه‌تر است و در اوج سفرها، دم عید و در تابستان همه‌ مسافران را شیرینی به دست می‌بینی که در یک دست چمدان و در دست دیگر نیز انواع شیرینی‌های محلی تبریز را به عنوان سوغات و تحفه‌ای خوشمزه از این شهر به شهر خود می‌برند.

ایام نوروز و انواع مناسبت‌ها نیز فرصت مناسبی برای پذیرایی از مهمانان با این شیرینی‌هاست و در خانه‌ی یکی بانوی آذری حداقل نیمی از شیرینی‌های محبوب تبریز در منوی پذیرایی وجود دارند و وقتی مهمان خانه‌ یک آذری می‌شوی، اشتها برای امتحان همه‌ شیرینی‌ها دو برابر می‌شود.

از این رو سراغ یکی از قنادان شهر رفتیم تا علت شهرت تبریز را در داشتن رزومه‌ای قابل توجه در پخت شیرینی جویا شویم.

آقای قناد می‌گوید: مردم تبریز ذائقه‌ای خاص و شیرین پسند دارند و همچنین شیرینی‌های بومی هر شهری نیز با توجه ذائقه‌ مردم آن منطقه و مواد اولیه‌ در دسترس تهیه می‌شود و باسلوق یا راحت‌الحلقوم، ریس، نوقا، قرابیه، لوز و باقلوا از جمله شیرینی‎های محبوب و محلی تبریز هستند که شهرت جهانی دارند و هیچ گردشگر و مسافری بدون خرید این شیرینی‌ها این شهر را ترک نمی‌کند.

قناد دیگری نیز در این باره می‌گوید: شیرینی‌های محلی تبریز به دلیل داشتن مواد اولیه‌ سالم از سالم‌ترین شیرینی‌ها هستند و در تهیه‌ اکثر شیرینی‌های تبریز، استفاده از مغزها همچون پسته و گردو بسیار رایج است و این نوع شیرینی‌ها طالبان بیشتری دارند؛ به طوری که مشتریان دم عید نیز همواره سراغ قرابیه‌ پسته‌ای و شیرینی گردویی و یا به گویش آذری‌ها شیرینی «پیچ انگشتی» را می‌گیرند و در اعیاد و مناسبت‌ها مردم برای خریدن این شیرینی‌ها صف می‌بندند.

«قرابیه» شاید مجلسی‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی محلی تبریز باشد و مردمان این منطقه در تمامی مناسبت‌ها اعم از عید و مجالس عروسی و خواستگاری این شیرینی را تهیه می‎کنند و در تهیه‌ این شیرینی از آرد، سفیده‌ی تخم مرغ، بادام، پسته، نارگیل و شکر استفاده می‌شود.

«ریس یا اریس» نیز با استفاده از پودر کاکائو، شکر، روغن و پسته و در انواع تسبیحی، شیری و پسته‌ای و یا ساده تهیه می‌شود.

«باسلوق» از دیگر شیرینی‌های سالمی است که در تهیه‌ آن از نشاسته، گردو، شکر، جوهر لیمو و آرد استفاده می‌شود که از تنوع و اشکال زیادی برخوردار است.

«باقلوا» از شیرینی‌هایی است که مقاومت کردن در برابر نخوردن آن از عهده‌ کسی برنمی‌آید و اکثر افراد و بخصوص افراد باسلیقه و خوش اشتها این نوع را بیش از سایرین ترجیح می‌دهند.

این تنها بخشی از تنوع شیرینیجات در تبریز بود و اگر به این شهر سفر کردید، بی‌شک خرید شیرینی‌های محلی تبریز به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود بهترین گزینه خواهد بود.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + بیست =