کد خبر : 4687
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۸:۲۱

چرخ مدارس دولتی با پول والدین می‌چرخد/ دولتی‌های انتفاعی‌تر از مدارس غیرانتفاعی!

چرخ مدارس دولتی با پول والدین می‌چرخد/ دولتی‌های انتفاعی‌تر از مدارس غیرانتفاعی!

قصه‌ی اخد پول‌های هنگفت از والدین در مدارس دولتی همچنان ادامه دارد و گویا قرار هم نیست این قصه به سر برسد.  مدارس غیرانتفاعی بهترند یا دولتی؛ این سوال سال‌هاست در ذهن والدینی جای گرفته که فرزندانشان در سن ورود به مدرسه‌اند. در همه این سال‌ها بین کارشناسان آموزشی و حتی مسئولان آموزش و پرورش

قصه‌ی اخد پول‌های هنگفت از والدین در مدارس دولتی همچنان ادامه دارد و گویا قرار هم نیست این قصه به سر برسد.

 مدارس غیرانتفاعی بهترند یا دولتی؛ این سوال سال‌هاست در ذهن والدینی جای گرفته که فرزندانشان در سن ورود به مدرسه‌اند. در همه این سال‌ها بین کارشناسان آموزشی و حتی مسئولان آموزش و پرورش دراین‌باره تفاوت نظر وجود داشته است. این‌که بچه‌ها به مدارس غیرانتفاعی بروند، پول بیشتری بدهند و مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند یا این‌که مدارس دولتی بچه‌ها را جامعه‌پذیرتر و با جامعه سازگارتر می‌کند، همیشه جزو این اختلاف‌ها بوده است.

سوالی که وجود دارد این است که آیا بهتر است فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام و برای آن‌ها خرج کرد یا به همان شیوه‌ای که همیشه وجود داشته، به مدارس دولتی فرستاد. این یک واقعیت است که مدارس دولتی کودک را با زندگی و واقعیت‌ها بهتر آشناتر می‌کند به این صورت که در مدارس دولتی اگر دانش آموز توقعی داشته باشد توقع منطقی است اما دانش آموزی که در مدارس غیر انتفاعی مشغول تحصیل هست توقع بسیار بالایی دارد چون پدر او برای تحصیلش پول هنگفتی خرج کرده و این باعث می‌شود که کودک از همان آغاز از دیگران توقع بالایی داشته باشد، و این ذهنیت در دوران بزرگسالی وی استمرار یابد.

77

در این روزهای گرم تابستان یکی دیگر از دغدغه‌های مردم ثبت نام فرزندانشان در مدارس می‌باشد. این روزها مدارس از اولیاء و دانش آموزان پر و خالی می‌شود، برخی از اولیاء از دنبال کردن بهترین مدرسه و البته مدرسه‌ای که برای ثبت نام مبلغ هنگفت طلب نکند، خسته‌اند.

در مورد ثبت نام مدارس بارها و بارها شنیده‌ایم که گرفتن شهریه برای ثبت نام ،غیرمجاز است یا گرفتن اجباری آن غیر قانونی می‌باشد. از سوی دیگر هم مدیران مدارس ادعا می‌کنند با بودجه‌های اندک آموزش و پرورش مدرسه اداره شدنی نیست.

این در حالی است که مدارس مدارس دولتی نیز دست کمی از مدارس غیر انتفاعی ندارند و از اول کار اولیا را دست به جیب می‌کنند. در همان لحظه اول والدین را مجبور به پرداخت می‌کنند حتی کارت خوان‌هایی را مقابل‌شان قرار می‌دهند تا مبلغ تعیین شده را پرداخت نمایند، این یعنی کمک به مدرسه اجباری است. آن هم با پول‌های گزاف که در توان خانواده‌های دانش آموزان با این اوضاع اقتصادی نیست.

با این که مسئولین هشدار به عدم دریافت شهریه می‌‌کنند ولی برخی مدارس بدون اخذ شهریه دانش آموز را ثبت نام نمی‌کنند و حتی در برخی از مناطق محروم نیز هزینه‌هایی بیش از توان پرداخت اولیا را درخواست می‌‌‌نمایند.

وضعیت ثبت نام مدارس به یک معضل جدی تبدیل گشته که وزارت آموزش و پرورش دریافت هرگونه وجه را از خانواده‌ها به صورت اجباری ممنوع کرده اما مدیران اعتنایی به این درخواست نکرده و هم چنان از خانواده‌ها برای ثبت نام پول درخواست می‌کنند.

 اعتراض هر ساله اولیا ادامه دارد و مدیران هر ساله به بهانه‌های مختلفی مثل تعویض میز و صندلی ، بهبود وضعیت  آموزشی و …سعی بر گرفتن پول از والدین دارند ولی در آخر سال خبری از این وعده و وعیدها نیست.

برخی از مدیران با توجه به پایان امتحانات دانش آموزان، دریافت کارنامه ارزشیابی ایشان و آگاهی از وضعیت تحصیلی، دانش آموزان را به دریافت کمک مردمی از خانواده‌های دانش آموزان منوط کرده‌اند. متاسفانه علیرغم هشدار رسانه‌ها و وزارت آموزش و پرورش مدیران هیچ توجهی نمی‌کنند و هیچ ارگانی نیز به این وضعیت رسیدگی نمی‌نماید.

در همین تبریز مدارس بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان از اولیاء دانش‌آموزان وجه می‌خواهند که پرداخت آن نه‌تنها اصل قانون اساسی را خدشه‌دار می‌کند، واژه‌ی مدارس دولتی را هم مضحکه‌ی عام و خاص می‌نماید.

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + 17 =