کد خبر : 22143
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۳۵

پالایشگاه تبریز در صف واگذاری

پالایشگاه تبریز در صف واگذاری

صالح گفت: تا به امروز موفق به واگذاری دو شرکت دولتی شده‌ایم و میزان واگذاری‌ها بستگی به خریداران دارد و اینکه آیا سرمایه‌گذاران حاضر به خرید این شرکت‌ها شوند یا نه. به گزارش سهند، چند سالی است که وضعیت کارخانه بزرگ ماشین‌سازی در صدر اخبار در حال گردش است، از زمانیکه این صنعت به دلیل

صالح گفت: تا به امروز موفق به واگذاری دو شرکت دولتی شده‌ایم و میزان واگذاری‌ها بستگی به خریداران دارد و اینکه آیا سرمایه‌گذاران حاضر به خرید این شرکت‌ها شوند یا نه.

به گزارش سهند، چند سالی است که وضعیت کارخانه بزرگ ماشین‌سازی در صدر اخبار در حال گردش است، از زمانیکه این صنعت به دلیل رعایت اصل ۴۴ قانونی اساسی به افراد واگذار شد در وهله اول فردی به نام قربانعلی فرخزاد این کارخانه را با تمام املاک واقع در منطقه ائل گولی تبریز خریداری کرد، بعد از جریانات ارزی در کشور و برباد رفتن ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی توسط دولت، قوه قضاییه در بگیر و ببندهای خود، افرادی را دستگیر کرد که نام برخی از آن‌ها لااقل برای مردم آذربایجان و تبریز آشنا بود. مش قربانعلیِ قصه‌ی ماشین‌سازی، مانند برخی از متهمان ارزی دیگر روانه زندان شد و بعد از رسیدگی به اتهاماتش به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی که متهم اصلی این واگذاری ناثواب بود بعد از چندی استعفا داد و فورا با قرار بازداشت روانه زندان شد، ماشین‌سازی تبریز، نیشکر، هفت‌تپه، آلمینیوم اراک و تعدادی دیگر از صنایع، جزو اتهامات پوری حسینی بود که وی باید در دادگاه پاسخگو باشد.

این کارخانه دوباره به دولت بازگشت و بعد از کش و قوس‌های فراوان، ماشین‌سازی به صندوق فولاد واگذار شد اما این صندوق در نامه‌ای به دولت اعلام کرد هیچگونه مسئولیتی در قبال این کارخانه ندارد، دولت بعد از ۴ سال تازه یادش افتاده کارخانه‌ای به نام ماشین‌سازی تبریز هم وجود دارد، دست آخر این کارخانه به سازمان نوسازی و گسترش صنایع ملی ایران واگذار شد. آنچه در این میان به نظر می‌رسد بی‌تدبیری‌هایی بود که باعث شد به صنعت کشور و آذربایجان لطماتی جبران‌ناپذیر وارد شود، چند صد کارگر بیکار شده و رکودی در صنعت اتفاق افتد. با این وجود هنوز کارخانه ماشین‌سازی تبریز به صورت نهایی تعیین تکلیف نشده است.

اخیرا رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری پالایشگاه تبریز هم خبر می‌دهد. علیرضا صالح در گفت‌وگو با ایلنا در درباره آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های دولتی اظهار داشت: تا به امروز موفق به واگذاری دو شرکت دولتی شده‌ایم و میزان واگذاری‌ها بستگی به خریداران دارد و اینکه آیا سرمایه‌گذاران حاضر به خرید این شرکت‌ها هستند یا نه.

وی با تاکید بر اینکه دو شرکت دولتی دیگر عرضه خواهند شد، ادامه داد: پالایشگاه تبریز نیز در اسفند ماه عرضه می‌شود.

صالح تاکید کرد: از میان تمام واگذاری‌ها تنها دو شرکت هپکو و ماشین‌سازی تبریز به دولت برگشته است و قرار نیست سایر شرکت‌ها مانند ایران ایرتور به دولت برگردند و این شرکت مراحل مربوط به خود را طی می‌کند.

البته هنوز سازوکار واگذاری پالایشگاه تبریز روشن نیست اما آنجه که مهم به نظر می‌رسد این است که آیا پالایشگاه تبریز نیز به سرنوشت ماشین‌سازی دچار می‌شود یا راه جدیدی در واگذاری‌ها توسط رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی در پیش گرفته خواهد شد؟

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − پنج =