کد خبر : 34018
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰

هوشمندسازی شهر تبریز با پروژه یک هزار میلیارد ریالی

هوشمندسازی شهر تبریز با پروژه یک هزار میلیارد ریالی

توسعه شهرها و ضرورت ارائه خدمات دقیق، متوازن و همه‌جانبه نیازمند تعریف سیستمی است که به صورت سیستماتیک خدمات مختلف شهری و ادارات مختلف را در بسترهای الکترونیکی فراهم کند.

 سیستم اداره هوشمند شهر بروکراسی اداری و روند مراجعه شهروندان به ادارات مختلف را کاهش می‌دهد. ماحصل این کار کاهش سفرهای درون‌شهری، کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست، صرفه‌جویی در زمان و انرژی و مزایای دیگر است.

علاوه بر آن رشد فناوری و تکنولوژی های روز دنیا و بهره‌گیری از این دانش در اداره شهرها و حتی ارائه خدماتی چون اینترنت پرسرعت در داخل کشور نیازمند زیرساخت‌هایی است که مدیریت شهری را مجاب به ورود به این حوزه و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری از پروژه‌هایی همچون فیبر نوری کرده است.

بر کسی پوشیده نیست توسعه شهر هوشمند نیازمند بسترها و زیرساخت هایی برای ارائه سرویس ها و خدمات اینترنتی است و از این رو مدیریت شهری تبریز در اولین گام اقدام به راه‌اندازی سامانه هوشمند شهرداری تبریز در حوزه های مالی و اداری، پروانه ساخت، ماده صد، آمار و اطلاعات، مناقصات و مزایدات و … برای ارائه خدمات شهری در بستر الکترونیکی کرده است.

۲۵۰ کیلومتر فیبرگذاری انجام می‌شود

بهره‌مندی از ظرفیت‌های فیبر نوری برای استفاده اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت و خود مجموعه شهرداری یکی از پروژه‌های مهم شهرداری است و در این راستا و در گام اول اقدام به کانال‌کشی و لوله‌گذاری فیبر نوری از میدان بسیج تا میدان راه‌آهن به طول ۳۰ کیلومتر کرده است.

شهردار تبریز، پروژه هوشمندسازی را یکی از رویکردهای اصلی شهرداری تبریز برشمرده و می‌گوید: در حال حاضر ۳۰ کیلومتر از پروژه هوشمندسازی شامل حفاری و فیبرگذاری از میدان بسیج تا میدان راه‌آهن را آغاز شده و بقیه آن به بخش خصوصی سپرده خواهد شد.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: پروژه هوشمندسازی شهر در دستور کار شهرداری تبریز و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قرار گرفته است و بر همین اساس ۳۰ کیلومتر حفاری و فیبرگذاری انجام یافته و از هر ۲۵۰ متر یک دریچه برای دسترسی به انشعابات تعبیه شده است.

وی معتقد است: قرارگاه هوشمندسازی شهرداری تبریز جزو تاکیدات و برنامه های شورای اسلامی شهر تبریز است و تلاش می‌کنیم تا این پروژه را در ردیف برنامه های مهم خود قرار دهیم.

به گفته هوشیار در گام بعدی و در ادامه هوشمندسازی شهر و تسهیل برقراری ارتباط از طریق فیبر نوری، ۲۲۰ کیلومتر دیگر در فاز بعدی و از طریق بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی ارزش ریالی این پروژه را نیز یک‌هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

تبریز در راه هوشمندسازی

نیل به شهر هوشمند در سال‌های اخیر یکی از اهداف توسعه‌ای مدیریت شهری بوده است. مدیریت شهری تبریز تلاش می کند زیرساخت ها و بسترهای شهر هوشمند را فراهم کند؛ اگرچه می تواند پروسه ای بلندمدت باشد، اما مدیران شهر این را دریافته اند که هرچه زودتر باید شهر را در مسیر هوشمندی قرار داد.

یکی از این زیرساخت ها، فیبر نوری است. محمدرضا کاظمی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز در گفتگو با شهریار با اشاره به تاکید و توجه شهردار تبریز بر اجرای فیبر نوری، می گوید: متاسفانه شهر تبریز در خصوص انجام فیبر نوری پیشرفت چندانی نداشته است و این در حالی است که دیگر شهرها موفقیت‌هایی در این زمینه دارند.

او می افزاید: طرح فیبر نوری تبریز از سمت شمال به جنوب و غرب به شرق بوده و ۲۵۰ کیلومتر حفاری و کانال گذاری و ۱۶۰ کیلومتر نیز شوتینگ فیبر نوری است.

کاظمی ادامه می دهد: بر همین اساس فراخوانی صادر شده تا پیشنهادهای ارائه شده در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه گیری شود. با برگزاری جلسه ای در این خصوص از همه شرکت‌های علاقه‌مند دعوت کرده‌ایم و در نهایت با چند شرکت به توافق رسیده‌ایم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با بیان اینکه مالکیت طرح با شهرداری است، خاطرنشان می کند: در این طرح، یک کانال هفت راهه و ۴۸ کد مخابراتی در نظر گرفته ایم که همه این هفت راه را اشغال نمی‌کند و بر همین اساس شرکت‌ها می‌توانند برای بهره‌برداری حضور داشته باشند.

وی اضافه می‌کند: سازمان فناوری شهرداری تبریز به منظور خدمات رسانی بهتر به شهروندان و ایجاد بستری امن و قابل اعتماد با پایداری بالا، در نظر دارد تا با ایجاد شهری هوشمند در زمینه پایش و مدیریت ترافیک، سیستم حمل و نقل عمومی، مدیریت پسماند و فرآیندهای مدیریت شهری و خدمات دهی را بهینه کند.

مدیرعامل سازمان فناوری، پروژه فیبر نوری را پیش نیاز شهر هوشمند عنوان کرده و می‌گوید: این طرح که با اجرای ۳۰ کیلومتر وارد مرحله شوتینگ شده است، ایجاد زیرساخت شبکه فیبر نوری را در پی داشته و امکان استفاده شهروندان از فناوری‌های نوین مرتبط با آن به عنوان پیش نیاز تعامل مستقیم با جامعه، ارتقای کیفیت عملکرد، کاهش هزینه‌ها و مصرف بهینه منابع را فراهم کرده است.

وی ادامه می‌هد: حفاری  و داکت گذاری به عمق ۴۵ سانت و عرض ۸ سانت از سالعت ۱۲ شب تا ۶ صبح انجام می‌گیرد و هیچگونه مزاحتمی برای شهروندان ایجاد نخواهد کرد.

اهداف مشخص برای هوشمندسازی تبریز

عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در رابطه با ضرورت توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی در تبریز می‌گوید: خدمات الکترونیکی روز به روز در حال پیشرفت است و خدمات جدیدی در حال ارائه هستند. در تمام دنیا نیز بدون آشنایی به این مسائل، نمی‌توان فعالیت‌های روزمره را به ثمر رساند. حتی در برخی موارد نمی‌توان سفر درون‌شهری انجام داد و برای مثال در برخی شهرها حتی نمی‌شود به روش سنتی تاکسی پیدا کرد و باید با استفاده از نرم‌افزارها و … برای این امر اقدام کرد.

شهرام دبیری اضافه می‌کند: آی‌تی ششمین صنعت بزرگ دنیا محسوب می‌شود و ما نیز باید در این زمینه اقدامات عملی انجام دهیم. قدم‌های اولیه خوبی برداشته شده است ولی باید این اقدامات تداوم یابد.

وی ادامه می‌دهد: ما قصد داریم برخی خدمات را توسط شهرداری به مردم ارائه کنیم و برای این موضوع باید برنامه و اهداف خودمان را اعلام کنیم و خواسته‌ها و اهدافمان در خصوص اجرای طرح شهر هوشمند مشخص باشد.

فیبر نوری، فناوری نوین ارتباطی در توسعه هوشمند شهرها و ایجاد ارتباط الکترونیک بین بخش‌های مختلف دولتی است که می‌تواند علاوه بر رفع نیازهای اولیه مجموعه بزرگ شهرداری، به دیگر ادارات، نهادها و ارگان‌های دولتی و حتی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت واپراتورها خدمات ارائه دهد. تکمیل پروژه بزرگ فیبر نوری شاخص‌های توسعه شهری تبریز را افزایش داده و در زمره شهرهای هوشمند قرار خواهد داد.

شهریار تبریز/جهانبخش احمدیان

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =