کد خبر : 27589
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

نقطه عطف سیاست‌های امنیتی ترکیه

نقطه عطف سیاست‌های امنیتی ترکیه

جلوگیری از تشکیل حکومت کُردی در شمال سوریه و قطع ارتباط لجستیک گروه‌های کُردی میان عراق و سوریه از اهمیت حیاتی برای ترکیه برخوردار می‌باشد و با توجه به تحولات اخیر می‌توان دریافت که ترکیه دست خود را در عملیات نظامی آتی خود بازتر خواهد دید.

با گذشت بیش از ۹ روز از آغاز آتش‌سوزی‌های عظیم در ترکیه و موفقیت نسبی دولت این کشور در فرونشاندن بخش اعظم حریق، این فاجعه هنوز هم ادامه داشته و تلفات انسانی آن دو رقمی‌شده است.

بدون شک این آتش سوزی، مهم ترین فاجعه زیست‌محیطی ترکیه در عصر نوین و حتی تاریخ شناخته شده آن جغرافیا می‌باشد. اگرچه که اکثریت قاطع کارشناسان نظامی‌و امنیتی ترکیه و منطقه این فاجعه را فراتر از امری طبیعی و ناشی از عاملیت عمدی انسانی می‌دانند، مسئول دانستن یک گروه تروریستی به خودی خود نمی‌تواند پاسخگوی حجم عظیمی‌از معماهای امنیتی و سیاسی مرتبط با این فاجعه باشد.

برخی از تحلیلگران عاملیت انسانی این فاجعه را فراتر از کنشگری گروه تروریستی پ‌ک‌ک دانسته و آن را یک مجموعه و ترکیبی از چندین عامل داخلی و خارجی می‌دانند.

اگرچه که اما و اگرهای بسیاری درباره چگونگی به وقوع پیوستن این حادثه وجود دارد اما ابعاد سیاسی و دست‌کم سیاست خارجی آن مشخص است

ترکیه سیاست خارجی خشن تری در منطقه اعمال خواهد کرد و رقابت میان قدرت‌های منطقه‌ای فشرده‌تر و خشن‌تر خواهد شد.

با کم‌اثرتر شدن حضور نظامی‌آمریکا در قلب خاورمیانه و گرایش سیاست کلان این کشور به مقابله با چین، نقش قدرت‌های منطقه مانند ایران، ترکیه و اتحاد عربی امارات و عربستان پررنگ‌تر خواهد بود و در این بازه، رقابت میان ایران و ترکیه چشمگیرتر خواهد شد.

اگرچه که سیر روابط سیاسی ایران و ترکیه حاکی از آن است که این دو کشور علی‌رغم همه اختلاف‌ها، راه‌های تداوم همکاری و همبستگی امنیتی را به خوبی می‌دانند اما در نبود عناصر مهمی‌مانند آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین ابرقدرت جهان نوین، سیاست خارجی ترکیه و ایران به تضاد منافع خواهد رسید.

در این راستا ترکیه با اعلام مخالفت با هرگونه تثبیت شرایط به نفع گروه‌های وابسته پ‌ک‌ک، در تدارک گسترش مناطق امن خود در سوریه می‌باشد.

می‌توان هدف ترکیه از این سیاست را در دو مولفه زیر بررسی کرد:

الف: جلوگیری از تشکیل حکومت کُردی در شمال سوریه و قطع ارتباط لجستیک گروه‌های کُردی میان عراق و سوریه.

در این بافتار، کنترل مناطقی مانند کوه سنجار و کمپ مخمور در عراق و شرق فرات در سوریه برای ارتش ترکیه از اهمیت حیاتی برخوردار می‌باشد.

فشار بین‌المللی و همچنین ممانعت روسیه و آمریکا مهم‌ترین عوامل محدودکننده کنشگری ترکیه در مناطق مذکور می‌باشند اما با توجه به تحولات اخیر می‌توان دریافت که ترکیه دست خود را در عملیات نظامی‌آتی خود بازتر خواهد دید.

ب: حل بخشی از بحران مهاجرت در ترکیه.

با توجه به تشدید بحران مهاجرت در ترکیه و واکنش روزافزون فعال سیاسی و رسانه‌‌‌های اجتماعی نسبت به عدم اتخاذ تدابیر لازم از سوی حکومت ترکیه نسبت به وضعیت مهاجرین در این کشور، ترکیه در نظر دارد که با گسترش مناطق امن در شمال سوریه و شرق فرات بخشی از مهاجران سوری را در این مناطق جای دهد، در این باره ارقامی‌مانند یک میلیون مهاجر نیز ذکر شده است.

از آنجایی که منافع تدوین شده از سوی سیاست خارجی یک کشور ممکن است با منافع سایر کشورها در یک منطقه مدنظر به تضاد برسد می‌توان انتظار داشت که هرگونه جدیت ترکیه در اعمال سیاست خارجی نوین خود که بخشی از اهداف سیاسی این کشور تا سال ۲۰۲۳ می‌باشد با اعتراض مستقیم و غیرمستقیم سایر قدرت‌های منطقه‌ای روبرو خواهد شد اما آنچه که مسلم است آن است که استراتژیست‌های نظامی‌ترکیه علی‌رغم تمامی‌محدودیت‌ها، در راستای پیگیری اهداف خود قدم برداشته و تحولات اخیر زیست‌محیطی این کشور را نیز می‌توان نقطه عطفی در سیاست‌گذاری امنیتی ترکیه دانست.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − ده =