کد خبر : 32011
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶

تبریز شهر بیگجه‌ خوانی‌ها‌، سلیمی ها و شاطریان‌ها است

تبریز شهر بیگجه‌ خوانی‌ها‌، سلیمی ها و شاطریان‌ها است

کنسرت گروه دف نواران حیران، روز سه شنبه در تبریز برگزار می شود.

به گزارش نگاه، حامد علیپور، سرپرست گروه موسیقی دف نوازان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: پیش از ما دیگر گروه ها دف نوازی را به صورت ریتم ثابت و تک خطی اجرا می کردند ما تصمیم گرفتیم به صورتی متفاوت اجرا کنیم، قطعات را بصورت سکشن بندی تنظیم کردیم و بعد از دو سال تلاش با تنظیم متفاوت آلبوم “از عشق تا حیرانی” را منتشر کردیم.
وی افزود: از سال ۹۶ به بعد با برگزاری تورهای کنسرت آذربایجان در شهرهایی که تاکنون کنسرت اجرا نشده بود، به اجرای برنامه پرداختیم و در بستان آباد از سال ۴۸ تاکنون اولین بار اجرای کنسرت را داشتیم و در شبستر اولین کنسرت سنتی را به صحنه بردیم همچنین در جشنواره های بین المللی از جمله فستیوال هایی که در ترکیه شهر قونیه، تهران، سنندج، ارومیه، مراغه، و… برگزار شد، به اجرا پرداختیم.
علیپور با اشاره به اینکه ما هم مثل بقیه هنرمندان متاسفانه به دلیل کرونا برنامه های بزرگی را از دست دادیم، گفت: در ایام کرونا رویه فعالیتهای هنری عوض شد و در تبریز بیشتر از تمام شهرهای کشور فعالیت های هنری مثل موسیقی کم رونق شد و ما پروژه سلوک را از اوایل دوران کرونا آغاز کردیم که به صورت تصویری در ۱۰ قسمت تدوین شد و در هر قسمت جدا ارائه میشود.
آهنگساز و سرپرست گروه دف نوازان حیران، در رابطه با پروژه سلوک، گفت: هدف این بود که از طریق دف، عرفان در جامعه مدرنیته تصویر کرده و در معرض دید قرار دهیم، به عبارتی سالک راه طریقت در جامعه امروز به تصویر کشیده شده است، ملودی های مختلف تنظیم کردیم، این پروژه با قطعه “هیاهو” آغاز شد و آخرین قطعه “سودا” بود و یکی از قطعات در جشنواره موسیقی خوی از این کلیپ به عنوان تیزر استفاده می شود.
وی همچنین با اشاره به کنسرت پیش روی گروه دف نوازان گفت: در کنسرت این هفته آلبوم “از عشق تا حیرانی” را به صورت کنسرت زنده اجرا می‌کنیم با این تفاوت که در آلبوم قطعات با خوانندگی علی نوروزی اجرا شده اما در کنسرت زنده به صورت بی‌کلام برای اولین بار توسط این گروه اجرا می شود، قطعات “شور و اشتیاق”، “آی ایشیقیندا””ثو “عاشق جنون”، همچنین برخی از قطعات فولکلور و قطعات دف نوازی اجرا خواهد شد.
برای جبران نبود خواننده در  این کنسرت سعی بر این شد با تنظیم قطعات ،رنگ و صدای جدیدی از آهنگ های فولکلور که به گوش همگان که آشنا هست ارائه دهیم.
علیپور افزود: سازبندی این کنسرت تلفیقی از تار آذربایجانی، ویولنسل، کلارینت و گروه دف نوازان خواهد بود که سعی دارد با تنظیم متفاوتی رنگ و صدای جدیدی به این قطعات دهد.
حامد علیپور با تاکید بر اینکه تبریز شهر بیگجه‌خوانی‌ها ‌ و شاطریان‌ها است، گفت: اما متاسفانه عده‌ای انتظار دارند موسیقی در حیطه اختیارات و اختصاصی آنها بماند، بعد از شکل گیری موسیقی ارکسترال در تبریز هنرمندان بزرگی از این شهر رفتند یکی از این عزیزان می‌گفت تبریز بزرگان زیادی را به دنیا می آورد اما نگهداری اش را بلد نیست ‌گفتند، و متاسفانه زمان به ما نشان داده که دقیقا همینطور است و بزرگان نخبه های زیادی در عرصه های مختلف در این شهر رشد کردند اما فراریشان دادیم.
سرپرست گروه دف نوازان حیران، افزود: اوایل کار خیلی از اهالی موسیقی به من گفتند موسیقی آذربایجانی با دف تلفیق نمیشود، من معتقدم این محدودیتها و چهارچوبهای خشک مانع رشد هنر است، ما این کار را کردیم و این ترکیب باعث شد موسیقی هایی مثل “آی ایشیقیندا” در بین فرهنگ ها و زبان های دیگر بیشتر شنیده شود.
این هنرمند جوان تبریزی با بیان اینکه متاسفانه بعد از کرونا استقبال از هنر و بخصوص موسیقی خوب نیست، اظهار داشت: به دلیل سیاست های دولت ادارات و ارگانهای ذیربط گروه های بومی رغبتی به کنسرت نشان نمی‌دهند، متاسفانه فرهنگ سازی کنسرت رفتن و حمایت از گروه‌های هنری وجود ندارد.
حامد علیپور ادامه داد: تهیه کننده های تبریز بومی هستند اما به رشد هنر شهر خود هیچ کمکی نمی کند چون فرهنگسازی نشده و سود مالی ندارد، موسیقی زبان بین المللی است باید دولت و ارگانهای مرتبط حمایت کنند تا موسیقی اصلی دیده شود اگر شرایط به این روال پیش برود هنرمندان فقط برای دل خود می نوازند و برای گذر زندگی به مشاغل دیگر روی می آورند و از اجرای کنسرت، تولید آلبوم و اثر هنری فاصله می‌گیرند.
این هنرمند تبریزی گفت: اخیرا به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگ و هنر وزارت ورزش و جوانان، در جلسه ای حضور داشتم که تصمیم گرفته شد رویکرد به سمت استفاده از مدیران جوان متخصص پیش برود، اگر این برنامه تنها در حد سخن نماند و به اجرا برسد جوانان متخصص پشت میز بنشیند، موسیقی و فرهنگ و هنر موفق خواهد شد، امیدوارم تلاش شود افرادی سر پست باشند که رزومه کاری و تحصیلات داشته باشد.
گفتنی‌ست، در این کنسرت همچنین امین امن‌الهی، محمدجواد شکورزاده، فریبا حسین پور، سلنا پورسعید، نسیم هاشمی، رضا جودت، پرنا اکبری، به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.
جدیدترین فعالیت هنری گروه دف نوازان حیران، کنسرت تلفیقی این گروه بنام بیرلیک در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن استاد صیامی برگزار خواهد شد.
علاقمندان برای تهیه و رزرو بلیط می توانند به آدرس خیابان رضانژاد شمالی – جنب باغ میوه ایرانی – آموزشگاه موسیقی آوای کهن مراجعه یا از طریق سایت bilital.com اقدام کنند.
انتهای پیام/
امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + یازده =