کد خبر : 10846
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۸:۵۱

مردم ترکیه در صف می‌ایستادند تا دلارهای خود را بفروشند/ دولت‌ عراق و قطر زندگی خود را از ما دارند ولی در شرایط تحریمی از ایران حمایت نکردند

مردم ترکیه در صف می‌ایستادند تا دلارهای خود را بفروشند/ دولت‌ عراق و قطر زندگی خود را از ما دارند ولی در شرایط تحریمی از ایران حمایت نکردند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس مشاهدات خود از وضعیت ترکیه بعد از اتفاقاتی که بین ترکیه و آمریکا رخ داده را تشریح کرد. به گزارش آوای سهند بنقل از فارس،‌ احمدعلیرضا بیگی در خصوص مشاهدات خود از وضعیت ترکیه بعد از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ترکیه انجام داده است، اظهار داشت:

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس مشاهدات خود از وضعیت ترکیه بعد از اتفاقاتی که بین ترکیه و آمریکا رخ داده را تشریح کرد.

به گزارش آوای سهند بنقل از فارس،‌ احمدعلیرضا بیگی در خصوص مشاهدات خود از وضعیت ترکیه بعد از تحریم‌هایی که آمریکا علیه ترکیه انجام داده است، اظهار داشت: آقای لاریجانی برای حضور در کنگره ششم حزب عدالت و توسعه ترکیه (آک پارتی) دعوت شده بود که رئیس مجلس شورای اسلامی من را به عنوان نماینده خود در این کنگره معرفی کردند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شخص اردوغان توانسته از تهدید خارجی به عنوان یک عامل تقویت در راستای وحدت ملی استفاده کند، به نحوی که مردم ترکیه گوشی‌های تلفن همراه (آیفون) خود را با پُتک خُرد می‌کنند و اردوغان توانسته به خوبی این شور را ایجاد کند.

مردم ترکیه در صف می‌ایستادند تا دلارهای خود را بفروشند

وی افزود: مردم ترکیه در صف می‌ایستادند تا دلارهای خود را به فروش برسانند و یک دلاری‌های خود را آتش می‌زدند، نکته جالب توجه آن است که مردم ترکیه بعد از فروش دلارهای خود با خرید لیر، سود کرده بودند.

علیرضا بیگی با بیان اینکه مردم هر دلار خود را با قیمت ۷ لیر به فروش رسانده بودند و با ورود دولت‌های قطر، آذربایجان و کویت و کمک مالی این کشورها به بازار ترکیه، قیمت لیر افزایش یافته بود و نرخ هر دلار به ۵ لیر رسیده بود و مردمی که در این جهاد شرکت کرده بودند، به ازای فروش هر دلار، ۲ لیر سود کرده بودند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط دولت توانسته بود خود را در مقابل  مردم به گونه‌ای جلوه دهد که باید در مقابل جنایتکاری همچون ترامپ، فقط آدم گردن کلفتی مانند اردوغان باید ظاهر شود و مردم در خیابان‌های ترکیه سرود “رجب طیب اردوغان” را می‌خواندند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط ترکیه بسیار جالب بود، تصریح کرد: اکنون کشور ما فاقد چنین شرایطی است و از همه مهمتر، رئیس جمهور ترکیه در حالی که با ما جلسه داشت، پس از یک ساعت هنگامی که به هتل محل اقامت خود رفتیم، در تلویزیون مشاهده کردیم که اردوغان به صورت زنده در یکی از روستاهای ترکیه مشغول سخنرانی است.

در شرایط تحریمی دولت ترکیه بسیار چابک است

علیرضابیگی ادامه داد: رئیس جمهور ترکیه پس از پایان جلسه با ما، با هلی کوپتر به یکی از روستاهای ترکیه رفته بود و سخنرانی می‌کرد؛ تحرک و چابک بودن دولت ترکیه بسیار قابل توجه بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مخالفان رئیس جمهور ترکیه نیز، اردوغان را همراهی می‌کردند و ما چیزی از مخالفت با رئیس جمهور ترکیه حس نکردیم.

وی افزود: با به وجود آمدن شرایط جدید، رئیس دومای روسیه نیز در جلسه حضور داشت و نمایندگان بسیاری از کشورهای مختلف حضور داشتند.

دولت‌های عراق و قطر زندگی خود را از ما دارند ولی در شرایط تحریمی از ایران حمایت نکردند

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نکات جالب این بود، کشورهایی که حیات خود را از ما دارند و باید در این شرایط سخت باید پشتیبان ایران می‌بودند، با جمهوری اسلامی ایران همراهی نکردند، گفت: دولت‌های عراق و قطر زندگی خود را از ما دارند ولی در این شرایط از ایران حمایت نکردند.

علیرضابیگی اظهار داشت: کشورهایی که انتظار همراهی از آن‌ها داشتیم، اقدام بسیار برجسته‌ای که برای ایران انجام دادند، این بود که اعلام کردند، از روی بی رغبتی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی می‌کنند ولی دولت قطر پشتیبان ترکیه بود.

چرا عراق و ترکیه از ایران حمایت نکردند؟

وی در تشریح علت عدم همراهی کشورهایی مانند عراق و قطر با ایران برای عبور از تحریم‌های آمریکا، افزود: این موضوع نتیجه سوءکارکردهای دستگاه دیپلماسی کشور است؛ یعنی نتوانسته‌ایم ضمانت‌های لازم در ارتباطات خارجی را برای اینکه در روز مبادا پشتیبانی آن‌ها را به دست آوریم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی دولت عراق حس می‌کند که امکان بیان چنین موضعی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دارد، نشان می‌دهد که از دست دادن حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران برای این کشور، مهم نیست یا اینکه فکر می‌کنند ایران وظیفه دارد به عراق کمک کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطر فکر نمی‌کند که اگر ایران راه ارتباطی دریایی و هوایی را بر روی آن‌ها ببندیم، اتفاق خاصی رخ می‌دهد یا فکر می‌کند که امکان چنین اقدامی از سوی ایران وجود ندارد.

علیرضابیگی اظهار داشت: در سیاست خارجی باید حمایت‌های این چنینی انجام شود زیرا ایران هزینه‌های وسیعی را برای حمایت از سایر کشورها متقبل شده است، در این روزها انتظار داریم که دستگاه دیپلماسی کشور بتواند، حمایت سایر کشورها را جلب کند، در خصوص ترکیه این شرایط به وجود آمده است.

ایران و ترکیه می‌توانند به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شوند

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند که اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، می‌توانند به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شوند ولی عملا موانعی برای این به هم پیوستگی وجود دارد و ما ترجیح می‌دهیم در امارات و عمان سرمایه‌گذاری انجام شود در حالی که هیچ کارآمدی ندارند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط ایران و ترکیه می‌تواند آثار بسیار مهمی برای کشور داشته باشد، زیرا موضعی که ترکیه در قبال آمریکا اتخاذ کرده، این نتیجه را به دنبال دارد.

به نقل از خانه ملت

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + چهارده =