کد خبر : 30874
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۲۹

مخدر نمک حمام چیست و چرا انقدر خطرناک است؟

مخدر نمک حمام چیست و چرا انقدر خطرناک است؟

نمک حمام، ماده مخدری که انسان را تبدیل به زامبی می کند

نمک حمام چیست؟

نمک حمام یک ماده مخدر سمی، شیمیایی و مصنوعی است. مخدر نمک حمام یک کاتونین شیمایی محسوب می شود که با اثر گذاری قوی سبب شکل گیری حرکات روان پریشی می گردد.

شکل ظاهری نمک حمام با ساختاری کریستالی شبیه به نمک های اسپوم است. این در حالی است که در ساختار شیمیایی مخدر نمک حمام و نمک های اسپوم وجه تمایز گسترده ای وجود دارد.

 

بیانیه های مؤسسه ملی سوء مصرف موارد مخدر حاکی از آن دارد که هیچ وجه ارتباطی میان مخدر نمک حمام و نمک های حمام واقعی که به عنوان تمیز کننده و پاک کننده صفحه نمایش گوشی ها کاربرد دارند، وجود ندارد.

 

اکثر نمک های حمام دارای مشتقات نظیر متیلن دی اکسیپیروالرون هستند. تحقیقات هورویتز در زمینه مخدر نمک حمام بیانگر آن است که مصرف کنندگان نمک حمام را با ترکیب آن با نوشیدنی و وعده های غذایی مصرف می کنند. عده ای از مصرف کنندگان نیز با تزریق و استعمال نمک حمام را وارد بدن می سازند.

 

فرمول شیمیایی مخدر نمک حمام به دارو هایی نظیر کوکائین و آمفتامین شباهت دارد. تأثیرات نمک حمام بر مغز حداقل ده برابر قوی تر از تأثیر کوکائین در مغز است.

نمک های حمام ارزان قیمت هستند و در کشور های آمریکایی در فروشگاه های مرکزی و پمپ بنزین در دسترس عموم قرار دارند.

 

دانشمندان بر این باور هستند که نمک های حمام از پتانسیل اعتیاد آور قوی برخوردار هستند و می توانند با افزایش میزان غلظت سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین سبب شکل گیری اثرات محرک در بدن شوند.

 

مخدر نمک حمام؛ از گذشته تاکنون 

نمک حمام برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی ساخته شده است. این ماده مخدر برگرفته از یک بوته به نام خات است و با عنوان کاتینون های مصنوعی نیز شناخته می شود. بوته خات در شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان رویش دارد.

در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میزان استفاده از مخدر نمک حمام در کشور های اروپایی اعم از بریتانیا و ایالات متحده آمریکا گسترش پیدا کرد.

 

روش مصرف مواد مخدر نمک حمام

 

 تشخیص مخدر نمک حمام, ترک اعتیاد به مخدر نمک حمام, مخدر نمک حمام

مخدر نمک حمام برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی ساخته شده است.

 

مخدر نمک حمام با ساختاری کریستالی، از طریق بینی، خوراکی، تزریقی و دودی وارد بدن می شود. این ماده مخدر در بسته های پلاستیکی و فویل به فروش می رسد.

جالب است بدانید بر روی بسته های مخدر نمک حمام عنوان “غیر مصرف انسان” درج شده است. علاوه بر این، سرعت تأثیرگذاری مخدر روانگردان نمک حمام، در کمتر از ۱۵ الی ۲۰ ثانیه در بدن آغاز می گردد.

 

نشانه های اعتیاد به مخدر نمک حمام

اکثر مصرف کنندگان مخدر نمک حمام در رده سنی ۱۵ الی ۵۵ سال قرار دارند. میانگین سنی مصرف کنندگان مواد مخدر نمک حمام دهه دوم الی سوم زندگی برآورد شده است.

 

نشانه های اعتیاد به مخدر نمک حمام شامل موارد ذیل می شود:

• برخورداری از انرژی مضاعف

• اختلال در خواب

• گشاد شدن مردمک چشم

• حرکت غیر ارادی ماهیچه ها

• احساس سرخوشی و نئشگی

• رفتار های خشونت آمیز

• پرورش افکار خودکشی، بدبینی و قتل

 

تأثیر مخدر نمک حمام در مکانیزم بدن

افزایش فشار خون و ضربان قلب

معتادان به مصرف مخدر نمک حمام به مثابه ی مرده هایی متحرک می مانند. مهم ترین عوارض جانبی مخدر نمک حمام افزایش آنی ضربان قلب و فشار خون است که قادر است به موجب ایست قلبی و عدم کارکرد اندام های بدن زمینه ساز مرگ شود.

در حقیقت نمک حمام با تحریک سیستم اعصاب مرکزی زمینه افزایش فشار خون و ضربان قلب را مهیا می سازد. در طی این روند دمای عمومی بدن به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

 

احساس سرخوشی و تأثیر روان گردانی

 

نمک حمام یک ماده مخدر سمی, نمک حمام, نمک حمام چیست

معتادان به مصرف مخدر نمک حمام به مثابه ی مرده هایی متحرک می مانند

 

همان طور که بیان کردیم مخدر نمک حمام به موجب برخورداری از مفدرون، متیلون و MDPV مانند آمفتامین در بدن تأثیر می گذارد. به عبارتی دیگر مواد تشکیل دهنده مواد مخدر نمک حمام منجر به افزایش تعداد انتقال دهنده های عصبی در مغز می گردد و با احساس سرخوشی بروز پیدا می کند.

 

به مرور زمان مغز به موجب دریافت و تولید کم دوپامین، برای حفظ احساس شادی نیازمند دریافت مواد در مقادیر بالا می شود.

نیمه عمر اثرات ذهنی نمک حمام در سیستم عصبی مرکزی به مدت ۵ الی ۶ ساعت صورت می گیرد.

 

بهتر است بدانید مصرف کنندگانی که پس از بهره گیری از مخدر نمک حمام دچار هذیان می شوند، به مرور زمان به عارضه هایی نظیر نارسایی کلیه، کم آبی بدن و تجزیه بافت ماهیچه های اسکلتی مبتلا می گردند.

در مواردی مخدر نمک حمام موجب مسمومیت می گردد. مسمویت های ناشی از مصرف نمک حمام منجر به مرگ می شود.

 

در ادامه برخی دیگر از تاثیرات مخرب مخدرک نمک حمام در بدن را بیان می کنیم:

• توهم

• آشفتگی

• افزایش غیر طبیعی ضربان قلب

• فشار خون بالا

• احساس سرخوشی یا نئشگی

• احساس درد در قفسه سینه

• افزایش میل جنسی

• پارانویا

• کاهش دهنده اشتها

• تحریک شدید و هذیان های هیجان انگیز

• تشنج

• افسردگی

• بد خلقی

به طور کلی روش های شناسایی مخدر نمک حمام محدود هستند. کاتیون های مصنوعی حتی با آنالیز ادرار نیز قابل شناسایی نیستند.

یکی از روش های تشخیص مواد مخدر نمک حمام کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی است. کروماتوگرافی گازی در خصوص شناسایی، جدا سازی و اندازه گیری مواد فرار کاربرد دارد.

بهتر است بدانید عده ای از توزیع کنندگان نمک حمام را به عنوان کود و دفع کننده حشرات معرفی می نمایند.

 

ترک اعتیاد به مخدر نمک حمام

در راستای درمان و ترک اعتیاد به مخدر نمک حمام از روش های رفتار درمانی استفاده می شود.

یکی از روش های رفتار درمانی، درمان شناختی- رفتاری است. در این روش با بهره گیری از مشوق های انگیزشی، به بیماران پاداش هایی ارائه می گردد.

 

در روش درمانی ترک اعتیاد مخدر نمک حمام به مثابه ی تمام روش های ترک اعتیاد نیازمند مراقبت های بهداشتی و غربالگری بهداشت روانی است.

شایان توجه است تاکنون هیچ دارویی در خصوص درمان اعتیاد به کاتیونون های مصنوعی در دسترس نمی باشد.

 

جمع بندی مطالب 

همان طور که بیان کردیم  نمک حمام، یک ماده مخدر اعتیاد آور و شیمیایی است. اجزاء اصلی تشکیل دهنده نمک مخدر شامل مفدرون، متیلون و ماده ی متیل اندیوکسی پیرووالرون یا MDPV می باشد.

 

مخدر نمک حمام با ساختاری کریستالی در قالب بسته بندی های کوچک به فروش می رسد. حدود ۱۵ الی ۲۰ ثانیه پس از ورود کاتونین شیمایی در بدن تأثیرات روان گردان و تغییرات جسمانی مخدر آغاز می گردد.

 

مخدر نمک حمام به موجب برخورداری از متیلون، مفدرون و MDPV سبب افزایش ترشح هورمون دوپامین در بدن می شود و به مثابه ی آمفتامین در بدن عمل می کند. زمانی که تعداد انتقال دهنده های عصبی در مغز افزایش پیدا می کند، فرد احساس سرخوشی می نماید.

 

علاوه بر این، نمک مخدر با تحریک سیستم اعصاب مرکزی در افزایش ضربان قلب و فشار خون نقش دارد. احتمال می رود بهره گیری بیش از حد از مخدر نمک حمام سبب مرگ ناگهانی، خودکشی، افسردگی و بروز رفتار های خشونت آمیز گردد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 14 =