کد خبر : 4532
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

مثنوی پر غصه ی ادبیات کودکان در تبریز

مثنوی پر غصه ی ادبیات کودکان در تبریز

یکی بود، یکی نبود؛”مهدی آذریزدی” نویسنده نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان کشور ما بود با « قصه های خوب برای بچه های خوب» و « دوتا گربه ناز که یکی خیلی تنبل و یکی خیلی ناقلا بود»و « مثنوی» های ساده برای کودکان. به گزارش نگاه، این عناوین، تنها چند عنوان از مجموعه آثار

یکی بود، یکی نبود؛”مهدی آذریزدی” نویسنده نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان کشور ما بود با « قصه های خوب برای بچه های خوب» و « دوتا گربه ناز که یکی خیلی تنبل و یکی خیلی ناقلا بود»و « مثنوی» های ساده برای کودکان.

به گزارش نگاه، این عناوین، تنها چند عنوان از مجموعه آثار پر ارزشی بود، که زنده یاد مهدی آذریزدی نویسنده پرتیراژترین کتاب های ادبیات کودک و نوجوان کشور ما به رشته تحریر در آورده بود.

امروز ۱۸ تیر، مصادف با روز درگذشت وی در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۸ و هم زمان روز ادبیات کودک و نوجوان هم هست.

پدر و مادر امروز، در حالی تلاش می کنند که نسل آینده ساز تحویل جامعه بدهند که جای خالی فعالیت های ادبی و فرهنگی برای نسل آینده کشورمان احساس می شود.

این در حالی است که شهر تبریز با داشتن پیشینه ی خوبی با عنوان “جبار باغچه بان” و اولین ناشر و مؤلف کتاب کودک و بنیان گذار نخستین کودکستان باید به کودکان خود به عنوان نسل آینده ساز بیشتر بها دهد. و آذربایجان شرقی و خصوصا کلان شهر تبریز برای اینکه نسل بالنده ای تربیت کند، باید در عرصه کودک و نوجوان مخاطب سازی انجام داده و نیاز سنجی کرده تدابیری اندیشی کند.

و تا چه حد این سازندگی امروز در رویه این شهر برای کودکان ثمر بخش بوده و خانواده ها از آن می توانند استفاده کنند را از زبان ” زری عابدینی” کارشناس و مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان جویا شدیم.

مشکلات ادبیات کودک در کلان شهر تبریز

عابدینی عمده ترین مشکل در زمینه ادبیات کودک و نوجوان را این گونه عنوان کرد: به اسم کودک و نوجوان خیلی جدی گرفته نمی شود و در واقع درست است که نام آن ادبیات کودک و نوجوان می باشد، اما نباید ساده و دست کم گرفته شود و افرادی که شایسته نوشتاری در حوزه ی ادبیات و کودک و نوجوان را دارند درواقع کسانی هستند که به این مطلب از هر منظر نگاهی ویژه و قابل اعتنا دارند.

وی ادامه داد: در واقع این افراد کسانی هستند که در زمینه روانشناسی کودک و شناخت روحیات کودک و نوجوان و حتی شناخت رفتاری آنها تخصص ها و تجربه هایی را دارا هستند.

عابدینی به طرز نگاه استان و جایگاه نوشته های کودک و نوجوان در سطح کلان شهر تبریز، اظهار داشت:با توجه به مسائلی و مشکلاتی که هست و با توجه به نبود مطبوعات و مجلات استانی و نبود روزنامه خاص برای کودکان و اینکه متأسفانه انجمن ادبی نداریم نقص هایی است.

وی افزود: اما خوب کانون پرورش فکری کودکان استان در حال حاضر می تواند بهترین گزینه انتخابی باشد، بخصوص که کتاب های کانون با رد شدن از هفت خوان نظارتی به دست کانون رسیده و از هر منظر بر روی این کتاب ها کار شده است.

وی اشاره کرد: ما در واقع می توانیم بگوییم که برترین کتاب ها در حوضه کودکان در کتاب خانه های کانون موجود می باشد و خانواده ها با اعتماد کامل می توانند این کتاب ها را تهیه کرده در اختیار کودکان خود قرار دهند.

از مشکلات دیگر که می توانم به آن اشاره داشته باشم این است که در استان ما و بخصوص کلان شهر تبریز متأسفانه تعداد کتابخانه های کانون کم است و کتابخانه ها موجود کانون نیز جواب گوی نیاز کودکان در سطح استان بخصوص کلان شهر تبریز نیست و ای کاش فرصتی فراهم شود تا تعداد این مراکز افزایش یابد.

 

کتاب روی گیشه ها را نخرید!

عابدینی به والدین با توصیه بر نخریدن کتاب های روی گیشه های سطح شهر توضیح داد: از والدین خواهشم این است کتاب روی گیشه ها را نخرند.

وی علت را این گونه بیان می کند: والدین متاسفانه کودکان خود را خیلی تشویق به کتاب خوانی می کنند و کتاب هایی را که تشخیص می دهند برای آنها خریداری می کنند و گاهی که از والدین می خواهیم این کتاب ها را به ما نشان دهند، متاسفانه در نگاه اول می بینیم کتاب هایی را تهیه کرده اند که هیچ کارشناسی در آنها صورت نگرفته است.

وی شرح می دهد: و این جای افسوس دارد! ضعف این کتاب ها در همان ۳ سطر اول مشخص است ابتدا توصیه و تأکید می کنم حتما والدین کتابی را تهیه کنند که نویسندگان بزرگ و برجسته کودک آن را نوشته باشد و از مراکزی که تخصصا بر روی کتاب های کودک کار می کنند، کتب بخرند چون کتاب های این مراکز هم جزو کتاب هایی است که از منظر های زیادی به آن توجه شده و کاملا تخصصی است و هم مناسب کودک می باشد.

عابدینی باز با تأکید اظهار کرد: وقتی به پشت بعضی کتاب ها فروشی بر روی گیشه ها نگاه می اندازید و نام نویسنده را می بینید و بعد به محتوا رجوع می کنید، میبینید کسی این کتاب را نوشته که حتی ۲ خط شعر نخوانده و این جای تأسف بسیار دارد.

 

شایعه تحمیل جنسیت در ادبیات کودک

عابدینی شایعه تحمیل جنسیت و تبعیض جنسیت در ادبیات کودکان با تأکید بر کذب بودن این شایعه چنین عنوان کرد: بنده این مسئله را که نقل محافل و افکاری، که طبیعتا مشخص است جهت دار نیز هست، تکذیب می کنم.

وی شرح داد: و در حال حاضر به نظر من این دیدگاه وجود ندارد و فرض کنید شما یکی از بهترین نمونه های کتاب کانون به نام هستی در واقع شخصیت دختری را به تصویر می کشد که خیلی رفتار های پسرانه دارد.

عابدینی تأکید کرد: خیلی از نمونه رمان هایی را داریم که شخصیت دختر در آن آزادانه و با شخصیت های کاملا انسانی و رویکرد های آزاد اندیشی منطبق با دیدگاه دینی و عرفی در عین حال که در عین حال با رشد کودک و آینده سازی وی هماهنگ است.

 

نگاه کودک در فراموشی کلان شهر تبریز

عابدینی در خصوص نگاه فراموش شده کودک در پس چهره بزرگ سال گونه شهر گفت: اگر واقع بینانه نگاه کنیم منظر نگاه کودک خیلی جا نیفتاده است، والدین بسیار فرهیخته ای داریم که کودک آنها بسیار علاقه به کتاب خوانی دارد، ولی وقتی من با این والدین ارتباط برقرار می کنم می بینم، دیدگاه ادبیات کودک در این فرد همان نگاه صد سال پیش و ادبیات های آن زمان است!

وی یادآور شد: یعنی ما میراث سنجی دقیق از این بعد نداشتیم؛ که می توانیم، با ابزار هنر و ادبیات، آن تأثیری را که به صورت تربیت، عاطفی، مذهبی، بچه از یک کتاب شعر و قصه می تواند بگیرد را نمی توان با پند و اندرز به خورد او داد.

عابدینی اشاره کرد: من تصور می کنم چون این بعد قضیه را کم اهمیت دیده ایم برای همین نهاد هایی که مثل کانون فعالیت می کنند در استان کم هست، شما ببینید بچهای که وارد کانون می شود از تمام ظرفیت های تربیتی، فکری، فرهنگی کانون استقاده می شود در راستای ارتقا سطح فکری کودک.

وی در پایان گفت: به نظر من مسئولین استانی باید با فراهم کردن امکانات و ظرفیت ها و پشتیبانی از نهاد هایی مثل کانون بستر مناسبی برای گسترش چنین مکان هایی را فراهم کنند یادمان نرود که کودکان نسل آینده ساز جامعه و ما هستند.

چون استان هایی که ظرفیت های بیشتر از نظر کانون و نهاد هایی مانند کانون در آنها بیشتر می باشد در واقع رشد فکری فرهنگی کودکان نیز در آنان بیشتر است.

این گزارش حاکی از آن است که کانون ها و نهاد هایی مانند کانون که توجه ویژه به کودکان ما دارند با برنامه ریزی هر از چندی ناشران و نویسندگان بنام را دعوت کرده و به والدین معرفی می کنند، تا هم خانواده ها بیشتر با ادبیات و زبان کودک و اهمیت آن آشنا شده هم نویسندگان با شناخت روز افزون نیاز جامعه به خلق آثار برتری در این زمینه بپردازند.

گزارش از آیرین رحیمیان

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + نوزده =