کد خبر : 29934
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴

علی کریمی: قدیمی‌ها قدر پیراهن تراکتور را بیشتر می‌دانستند/ مشکل این تیم باید ریشه‌ای حل شود

علی کریمی: قدیمی‌ها قدر پیراهن تراکتور را بیشتر می‌دانستند/ مشکل این تیم باید ریشه‌ای حل شود

بازیکن پیشین تراکتور می‌گوید، بازیکنان قدیمی‌این تیم قدر پیراهن و هواداران را بیشتر می‌دانستند و برای خوشحالی مردم جان‌فشانی می‌کردند.

به گزارش نگاه، روزهای سیاه تراکتور در لیگ برتر ادامه دارد و آزاردهنده‌تر از نتایج ضعیف، عملکرد فاجعه‌بار بازیکنان این تیم است. در حال حاضر انتقادات زیادی از بازی تیم تراکتور وجود دارد و این انتقادات کار را به جایی رسانده که پرشورها از واگذاری تیمشان به زنوزی رسما پشیمان شده‌ و خواهان تغییرات اساسی هستند. البته این انتقادات اصلا بیراه نیست و وقتی برای بررسی علل ناکامی‌تراکتور پای صحبت بازیکنان سابق این تیم و اهل فن بنشینید، مشکلات مدیریتی را یکی از عوامل اصلی وضعیت فعلی این تیم بیان می‌کنند و تعصب و غیرت را به عنوان گمشده می‌دانند.

به بهانه نتایج ضعیف تراکتور خبرنگار ما به سراغ یکی از قدیمی‌های این تیم رفته و گفت‌وگویی با او انجام داده است. علی کریمی، مهاجم سال‌های نه چندان دور تراکتور که اصالت مرندی داشته و سه فصل برای این تیم بازی کرد، سوژه مصاحبه خبرنگار ماست. آقای گل سابق تراکتور که گذر زمان باعث شده است تا به دست فراموشی سپرده شود و بدون شک این مصاحبه برای پرشورها جالب و خواندنی خواهد بود. گفت‌وگویی با طعم نوستالژیک و محوریت شرایط اسفناک تراکتور که در زیر می‌خوانید:

* شما علیرغم عملکرد خوبی که در تراکتور داشتید ولی در ادامه به یکباره از فوتبال محو شدید، چرا این اتفاق رخ داد؟

من روزهای خوبی در تراکتور داشتم. بعد از این تیم در شهرداری تبریز و آلومینیوم هرمزگان بازی کردم. ما با آلومینیوم به لیگ برتر صعود کردیم ولی متاسفانه چند سال بعد دیسک کمر گرفتم که اجازه نداد به ورزش حرفه‌ای ادامه دهم. تقریبا ۳۲ یا ۳۳ سال داشتم که مجبور شدم فوتبال را کنار بگذارم.

* الان مشغول چه کاری هستید و چرا در طی سالیان گذشته خبری از شما نبوده است؟

درحال حاضر در بازار آزاد مشغول خرید و فروش موبایل هستم و کلاً در فوتبال نیستم. شاید اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده تا فراموش شوم این است که دیگر در فوتبال حضور ندارم.

* از دوران حضورتان در تراکتور هم صحبت می‌کنید.

من خاطرات بسیار خوبی از تبریز دارم. حمایت خوب و خونگرم هواداران تراکتور همیشه یاد من و دیگر بازیکنان می‌ماند و فراموش کردنی نیست. هم‌اکنون که تراکتور نتیجه نمی‌گیرد دلم برای هواداران خیلی می‌سوزد چون واقعا حق‌شان این نتایج نیست. این تیم هوادارانی دارد که در بدترین شرایط از تیم‌شان حمایت می‌کنند و مهمترین نکته این است که فوتبال را به خوبی می‌فهمند. تأکید می‌کنم که عملکرد کنونی تراکتور در شاء این تیم و هوادارانش نیست. متاسفانه تراکتور درحال حاضر بازیکنانی دارد که خیلی از آن‌ها در حد لیگ یک هم نیستند چه برسد به لیگ برتر.

* بهترین و بدترین‌ خاطره‌ای که از تراکتور دارید، چه بوده؟

قطعا بهترین خاطره من از تراکتور آقای گلی با پیراهن این تیم بود که در فصل ۸۵-۸۴ با ۱۸ گل زده کسب کردم. اما بدون شک بدترین خاطره‌ام بازی با شیرین‌فراز در پلی‌آف لیگ برتر بود. من در آن بازی هم گل زدم و هم پنالتی گرفتم اما از دست دادن پنالتی باعث شد تا نتیجه لازم را نگیریم و از صعود بازماندیم. به نظرم این اتفاق نقطه تاریک فوتبال و زندگی‌ من است.

* شما تشابه اسمی‌هم با جادوگر فوتبال ایران دارید و وقتی صحبت از علی کریمی‌می‌شود، هواداران تراکتور به یاد علی کریمی‌معروف با پست هافبک می‌افتند تا علی کریمی‌مهاجم که در لیگ یک برای این تیم بازی می‌کرد، در این مورد هم صحبت می‌کنید.

من ۴، ۵ بار در این مورد صحبت کردم. این باعث افتخار من است که چنین تشابه اسمی‌دارم ولی هر کدام از ما در دوران بازیگری جایگاه خودمان را داشتیم و برای تراکتور تلاش کردیم. من تا جایی که توانستم به تیم‌هایی که در آن‌ها حضور داشتم، کمک کردم و مطمئنم که هواداران قدیمی‌تراکتور من را با گل‌هایم به یاد می‌آورند.

* بازی‌ها و نتایج تراکتور را پیگیری می‌کنید؟

من خودم را تراکتوری می‌دانم و هیچ موقع حرف از استقلال و پرسپولیس نزدم. هر کسی از من پرسیده “طرفدار کدام تیم هستی؟” با افتخار گفتم تراکتور. واقعا این تیم را از ته دل دوست دارم و همه بازی‌هایش را دنبال می‌کنم.

* به نظرتان چرا تراکتور به چنین شرایط خطرناکی افتاده است؟

من سه سال پیش با یکی از رسانه‌های تبریز مصاحبه کردم. اوایل مالکیت زنوزی در این تیم بود. یادم است که خبرنگار گفت آقای زنوزی هزینه زیادی کرده و تیم کهکشانی بسته ولی من گفتم ای‌کاش آقای زنوزی از پایه شروع می‌کرد. شما اگر دقت کنید زمانی نصف تیم ملی از بچه‌های تبریز بودند ولی الان تبریز بازیکن خوبی ندارد و کسی برای بازیکنان این دیار دل نمی‌سوزاند.

من آن موقع گفتم زنوزی باید مشاوران درستی انتخاب کند و منکر هزینه‌های او نیستم و خیلی هم خوب بود چراکه تراکتور تیم بزرگی است و باید بازیکنان بزرگی داشته باشد لیکن کاش یک دهم این هزینه را به آکادمی‌و فوتبال پایه اختصاص می‌دادند. فکر می‌کنم کسی نبوده که به مالک تراکتور مشاوره درستی بدهد. من همیشه گفتم فوتبال آذربایجان معدن استعداد است و اگر در تبریز و استان‌ها و شهرهای همجوار مثل ارومیه، اردبیل و زنجان و … آکادمی‌های خوبی راه‌اندازی می‌کردند، الان تراکتور نه تنها از لحاظ استعداد غنی می‌شد بلکه تبدیل به یک کارخانه بازیکن‌سازی می‌شد.

* چه تفاوتی بین تراکتور فعلی و تیم دوران شما وجود دارد؟ آیا بازیکنان و مدیریت فعلی به اندازه دوران شما به تیم و طرفداران اهمیت می‌دهند؟

نمی‌توانیم بگوییم که زنوزی به تراکتور اهمیت نمی‌دهد. به هرحال کسی که هزینه می‌کند حداقل به خاطر مخارجی که انجام می‌دهد توجه می‌کند. البته شرایط اقتصادی نیز دخیل است و به نظرم دولت باید از تیم‌های خصوصی حمایت کند. اینکه تمام حمایت‌ها از تیم‌های دولتی باشد اجحاف در حق خصوصی‌هاست. در این شرایط جای رقابت وجود ندارد. معتقدم که در حال حاضر نه استاندار، نه شهردار و نه هیچ مسئول دیگری به فکر تراکتور نیستند. تراکتور در کشور حدود ۳۰ میلیون هوادار دارد و اگر کسی می‌خواهد حمایت کند چه جایی بهتر از این تیم. سربلندی تراکتور افتخار تمام مردم آذربایجان است و به نظرم مثل قدیم از این تیم حمایت نمی‌شود.

از سویی، الان هر بازیکنی می‌آید یک یا دو سال پول خوب می‌گیرد و می‌رود. اکثر بازیکنان تراکتور دنبال این هستند که پولشان را بگیرند و بروند و اگر پول نگیرند شکایت می‌کنند. برای آن‌ها مهم نیست که سر تراکتور چه می‌آید اما در گذشته اینطور نبود و بازیکنان قدر پیراهن تیم و هواداران را می‌دانستند و جان‌فشانی می‌کردند.

* درحال حاضر خیلی از هواداران خواهان تغییر مالکیت هستند، آیا با تغییر مالکیت مشکل تراکتور حل خواهد شد؟

به نظرم اگر بنا بر تغییر مالکیت باشد باید تراکتور از ریشه درست شود. تا مادامی‌که مشکلات این تیم ریشه‌ای حل نشود مثل داروی مسکّن خواهد بود و پس از نتیجه‌گیری مقطعی مثل قهرمانی در جام حذفی، بازهم به مشکل خواهد خورد. من وقتی به بازیکنان تراکتور نگاه می‌کنم فقط افسوس می‌خورم. یقین بدانید اگر شخصاً سرمربی این تیم بودم غیر از یکی دو نفر به هیچ کدام از آن‌ها حتی در لیگ یک هم بازی نمی‌دادم. واقعاً برخی از بازیکنان این تیم خیلی ضعیف هستند و در حد لیگ برتر و تیم بزرگ تراکتور نیستند.

* به عنوان سوال آخر، با توجه به عملکرد تراکتور در این فصل، آینده این تیم را چطور می‌بینید؟

زمانی بود که رقبای تراکتور برای مساوی گرفتن و اینکه کمتر گل بخورند، به تبریز می‌آمدند ولی الان تراکتور به حدی ضعیف کار می‌کند که حریفان برای برد به این شهر می‌آیند. متاسفانه شاهد این هستیم خیلی از تیم‌هایی که در حد و اندازه تراکتور نیستند این تیم را شکست می‌دهند. این اتفاق دلیل دارد و اگر بازی‌های تراکتور را بررسی کنید فقط دو سه بازیکن از دل و جان برای این تیم مایه می‌گذارند.

امیدوارم که تصمیمات خوبی برای تراکتور گرفته شود و این تیم از شرایط کنونی نجات پیدا کند. خیلی از مردم با نام تراکتور زندگی می‌کنند و به عنوان هوادار این تیم دوست دارم که بار دیگر تراکتور را در کورس قهرمانی ببینم و هواداران خوشحال باشند.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + 3 =