کد خبر : 6003
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵

عزم جدی مدیریت آذربایجان شرقی برای انتقال زندان مرکزی تبریز

عزم جدی مدیریت آذربایجان شرقی برای انتقال زندان مرکزی تبریز

طرح مطالعاتی و مکان یابی پروژه انتقال زندان مرکزی کلانشهر تبریز به خارج از شهر حدود ۲۰ سال قبل آغاز شد و تاکنون به نتیجه نرسیده است، اما مدیریت جدید آذربایجان شرقی عزم جدی برای تکمیل و نهائی شدن این پروژه مهم دارد. به گزارش نصر به نقل از ایرنا، هر چند زندان مرکزی تبریز

طرح مطالعاتی و مکان یابی پروژه انتقال زندان مرکزی کلانشهر تبریز به خارج از شهر حدود ۲۰ سال قبل آغاز شد و تاکنون به نتیجه نرسیده است، اما مدیریت جدید آذربایجان شرقی عزم جدی برای تکمیل و نهائی شدن این پروژه مهم دارد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، هر چند زندان مرکزی تبریز در زمان ساخت آن در بیش از نیم قرن قبل در خارج از شهر قرار داشت، اما به دلیل رشد سرسام آور شهرها در دهه های اخیر، اکنون این مکان در یکی از حوزه های پر رفت و آمد شهری قرار گرفته و به دلیل واقع شدن در ورودی شهر از سمت شرق (تهران)، منظره ای ناهنجار به مجموعه شهری تحمیل کرده و شهروندان تبریزی همه روزه در گذر از بهترین منطقه شهر باید نظاره گر این سازه بدریخت، باشند.

ورود و خروج روزانه زندانیان با لباس های فرم و زنجیر به دست و پا، ازدحام جمعیت مقابل در ورودی و ایجاد ترافیک و گاهی مواقع وقوع تصادفات دلخراش رانندگی در حین عبور از عرض خیابان، صحنه هایی از درگیری های لفظی و فیزیکی بین افراد شاکی و متشاکی و تبعات ناخوشایند ناشی از این وضعیت بر روح و روان شهروندان، لزوم انتقال زندان تبریز به خارج از شهر را دو چندان کرده است.

هر چند دولت های مختلف طی سال های متمادی به اتفاق بر تصمیم جدی خود برای انتقال زندان تبریز به خارج از شهر تاکید کرده اند، اما مردم این کلان شهر ۲ میلیون نفری همچنان چشم انتظار بر چیده شدن ساختمان های قدیمی و فرسوده این سازه هستند که بر زیبایی های شهری منطقه سایه افکنده است.
با این نگاه بود که استاندار آذربایجان شرقی در دیدار مدیرکل و مسئولان اداره کل زندان های استان با وی بر تلاش و عزم جدی مدیریت استان برای انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر تاکید کرد.

مجید خدابخش با بیان اینکه مراحل اولیه و مکان یابی انتقال زندان مرکزی به اتمام رسیده است و عملیات اجرایی ساخت و ساز آن ادامه دارد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا عملیات ساخت و تجهیز مکان جدید زندان تبریز در سریع ترین زمان ممکن به پایان برسد.
وی افزود: با انتقال زندان مرکزی تبریز به مکان جدید که خارج از شهر قرار دارد، بسیاری از مشکلات موجود ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی شهر نیز حل و فصل می شود.
خدابخش از فعالیت های اصلاحی و تربیتی صورت گرفته در زندان های استان به نیکی یاد کرد و قول مساعد در جهت رفع مشکلات زندان ها از جمله پروژه انتقال زندان مرکزی تبریز داد.
وی ادامه داد: در این زمینه استانداری آذربایجان شرقی و دیگر دستگاه های مرتبط تمام مساعدت و همکاری را خواهند داشت تا در آینده نزدیک شاهد وقوع این مهم باشیم.
مدیرکل زندان های آذربایجان شرقی نیز در این دیدار، انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر را مهمترین و سنگین ترین طرح اداره کل زندان های آذربایجان شرقی نام برد و همکاری، تعامل و مساعدت های ویژه مدیریت استان و سایر دستگاه های مربوطه و شهرداری تبریز را خواستار شد.
خشایار جمشیدی با انتقاد از وضعیت بافت فیزیکی زندان های آذربایجان شرقی و به ویژه زندان مرکزی تبریز، گفت: متاسفانه زندان های استان در داخل شهر قرار دارند و این موضوع مشکلات امنیتی بسیاری ایجاد می کند.
به گزارش ایرنا، زندان تبریز در زمان ساخت برای پذیرش ۶۰۰ زندانی طراحی شده بود که هیچ تناسبی با جمعیت امروز این کلان شهر ندارد.
اینکه زندان مرکزی تبریز با افزایش تعداد ساختمان ها به ظرفیت حداکثر دو هزار و ۵۰۰ نفر، هم اکنون افزون بر پنج هزار نفر زندانی را میزبانی می کند، دال بر وجود حجم انبوهی از مشکلات بهداشتی، درمانی، خدمات رسانی و سایر معضلات در این محل است.

با وجود اینکه محلی در روستای باباباغی در بخش شمال غربی کلانشهر تبریز برای اجرای عملیات ساخت و تجهیز زندان جدید تبریز مشخص شده است اما بنا به اظهار مسوولان امر به دلیل کمبود اعتبار هنوز این طرح ملی به سرانجام مشخصی نرسیده و هر سال بهره برداری و مساله مهم انتقال زندان به خارج از شهر و محل جدید با تعویق های چندین ماه مواجه می شود.
در حالی که مکان یابی ساختمان جدید زندان تبریز در محل یاد شده حدود ۱۸ سال قبل به انجام رسیده است، اما عملیات ساخت آن از سال ۱۳۹۱ و با ۱۵ سال تاخیر شروع شد و به دلیل کمبود اعتبار تاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اهمتام و عزم جدی استاندار جدید آذربایجان شرقی برای به سامان رساندن انتقال زندان مرکزی تبریز می تواند خبر خوش برای شهروندان تبریزی باشد که پس از سال های سال این طرح به سرانجام برسد و زندان کنونی از چیدمان نمای شهری برچیده شود.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =