کد خبر : 34601
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

وجود ۳۰۰ روستای خالی از سکنه در آذربایجان شرقی

وجود ۳۰۰ روستای خالی از سکنه در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ روستای خالی از سکنه در استان گفت: خدمات روستایی نسبت به گذشته تغییر اساسی و ماهوی پیدا کرده و انتظار می‌رفت نتیجه این خدمات، ماندگاری جمعیت در روستاها باشد که این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش نگاه، عابدین خرّم در همایش استانی روز ملی روستا و عشایر، اظهار کرد: تمام اقدامات و خدمات حوزه روستایی باید در راستای تثبیت جمعیت روستاییان و مهاجرت معکوس به روستاها باشد و این موضوع ملاک ارزیابی عملکرد این بخش در دولت عدالت‌محور و مردمی آیت‌الله رئیسی خواهد بود.

وی افزود: با وجود اقدامات چشمگیری که بعد از انقلاب اسلامی در روستاها انجام شده و چهره روستاها به کلی تغییر یافته، اما نسبت جمعیت روستایی در کشور کاهش یافته است که نشان می‌دهد اقدامات این حوزه هدفمند نبوده است.

خرم با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ روستای خالی از سکنه در آذربایجان شرقی، گفت: خدمات روستایی نسبت به گذشته تغییر اساسی و ماهوی پیدا کرده و انتظار می‌رفت نتیجه این خدمات، ماندگاری جمعیت در روستاها باشد که این اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: ملاک موفقیت ما در حوزه روستایی این است که بتوانیم نسبت جمعیت روستایی را افزایش داده و جمعیت را به روستاها بازگردانیم که این امر با تحقق اشتغال روستایی و افزایش درآمد روستاییان امکان‌پذیر است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عزم جدی دولت سیزدهم برای سنددار کردن زمین‌های روستایی، گفت: این اقدام می‌تواند در جهت تثبیت اراضی و تسهیل در پرداخت وام به روستاییان موثر باشد و فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان باید تلاش کنند تا امسال بتوانیم بخش عمده‌ای از این طرح را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در استان، امسال به ۳۰۰ هزار تن رسید و صددرصد مطالبات کشاورزان از سوی دولت پرداخت شده است، افزود: این دستاورد بزرگ با وجود کاهش بارندگی‌ها به دست آمده و تلاش می‌کنیم تا سال آینده این رقم را به ۵۰۰ هزار تن برسانیم.

خرّم ادامه داد: در حوزه آب کشاورزی هم اقداماتی انجام شده است که در نتیجه آن سال آینده نزدیک به ۴۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سدها زیر کشت مکانیزه خواهد رفت و به این ترتیب بازدهی تولید محصولات کشاورزی چند برابر افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: در حوزه راه روستایی هم امسال ۳۵۰ کیلومتر آسفالت‌ریزی شده و اولویت این است که روستاها از نظر راه و تردد مشکلی نداشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خطاب به فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان بر ترویج الگوی کشت متناسب با شرایط هر منطقه، ایجاد بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و تعریف طرح‌های زنجیره تولید تا مصرف، اجرای هماهنگ برنامه‌های اشتغال روستایی، نظارت بر عملکرد شرکت‌های تعاونی روستایی، استقبال از گروه‌های جهادی فنی و تخصصی و تسهیل فعالیت آنان در روستاها، تحقق جدی عدالت فرهنگی و آموزشی و توجه ویژه به آموزش و پرورش در روستاها، توجه ویژه به مناطق عشایری، ارتباط تنگاتنگ با اهالی و استفاده از تجربیات روستاییان برای عمران و آبادانی روستاها و اهتمام جدی برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی تأکید کرد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی هم در این همایش از پرداخت ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به روستاییان استان در یک سال اخیر خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات به اشتغال ۲۵۰۰ نفر در روستاها منجر شده و تا پایان امسال نیز ۲۰۰ میلیارد تومان به ۷۵ طرح مصوب روستایی پرداخت خواهد شد.

محمد اسکندری همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای فرمانداران، بخشداران و دهیاران در راستای پشتیبانی و تحقق حکمرانی روستایی، پیگیری تسهیل و اصلاح قوانین مربوط به امور دهیاری‌ها، پیگیری تأمین ماشین‌آلات دهیاری‌ها، پیگیری مدیریت واحد روستایی و توانمندسازی روستاییان را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری برشمرد.

در این همایش از فعالان برتر عرصه تولید و اشتغال روستایی و همچنین دهیاران منتخب استان با حضور استاندار آذربایجان شرقی تجلیل شد.

همچنین یکی از فرمانداران و دهیاران منتخب به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل و مشکلات حوزه روستایی پرداختند و مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط نیز درخصوص برنامه‌های دولت برای توسعه روستایی گزارش دادند.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 13 =