کد خبر : 24990
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷

ضرورت توجه به تبخیر ۳۰ درصد از آب دریاچه ارومیه

ضرورت توجه به تبخیر ۳۰ درصد از آب دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز بیان داشت: برای رساندن هر قطره آب به این دریاچه زحمات بسیاری انجام می‌گیرد و اعتبارات بسیاری در این راه خرج می‌شود اما نمی‌توانند مانع از تبخیر این حجم از آب شوند.

به گزارش نگاه، بهروز ساری صراف اظهار داشت: حجم آب دریاچه ارومیه در روز ۱۶ خرداد سال گذشته، به میزان پنج میلیارد و ۲۹۰ میلیون متر مکعب بود اما در اواخر شهریور بر اساس داده‌های مندرج در سایت سازمان آب منطقه‌ای، این حجم به سه میلیارد و ۴۴۰ میلیون متر مکعب رسید یعنی یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب در طی سه ماه از سطح دریاچه تبخیر شده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های خوب سال گذشته، اظهار کرد: آسمان حوزه آبریز دریاچه ارومیه در سال گذشته پر ابر بوده و با وجود این‌که این امر باعث خنکی هوا و مانع از تبخیر می‌شود اما حدود دو میلیارد متر مکعب آب تبخیر شده است.

مدیر گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز متذکر شد: مسئولان اقدامات مهم و بسیاری را در زمینه آبرسانی و انتقال آب از کردستان و نواحی مختلف به دریاچه ارومیه انجام می‌دهند اما متاسفانه فکری به حال کاهش تبخیر نکرده‌اند.

صراف افزود: برای رساندن هر قطره آب به این دریاچه زحمات بسیاری انجام می‌گیرد و اعتبارات بسیاری در این راه خرج می‌شود اما نمی‌توانند مانع از تبخیر این حجم از آب شوند.

وی با بیان این‌که در تمامی مسائل و بخش‌ها میل و تمایل شدید به پیشرفت داریم، گفت: اما در خصوص دریاچه ارومیه سعی داریم تا به زمان گذشته و وضعیتی که در دهه‌های گذشته داشتیم ،برسیم. 

وی با بیان این‌که دریاچه ارومیه در سال‌های ۹۵تا ۹۷ بدترین وضعیت تاریخی خود از نظر کم آبی و کاهش میزان آب را تجربه کرده است، اظهار کرد: اما اکنون وضعیت کمی بهتر شده و همانند سال‌ آبی  ۸۹_۸۸، دریاچه ارومیه حدود شش میلیارد متر مکعب آب را داراست و در آن سال‌ نیز حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب دریاچه تبخیر شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در حوضه‌ای که ظرفیت نگه داری آب اکثر سدها اغلب ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب آب است البته حجم آب سد علویان حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب است، تبخیر سالانه بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب یعنی حدود ۳۰ درصد از حجم آب دریاچه ارومیه بسیار قابل توجه و اغماض نشدنی است که توجه مسئولان را می‌طلبد.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × دو =