کد خبر : 27978
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

شهرهای نوپا بهترین بستر در توجه به حمایت از تولید و رشد متوازن شهری

شهرهای نوپا بهترین بستر در توجه به حمایت از تولید و رشد متوازن شهری

تجارب نشان می دهد که کانون های کوچک شهری با توسعه متوازن و هماهنگ با شرایط محیطی خود، ضمن کاهش تفاوت های اقتصادی اجتماعی درون منطقه ای، به تحقق عوامل و زمینه های توسعه پایدار می انجامند

در دو دهه گذشته توجه ويژه اي به نقش شهرهاي کوچک در توسعه نواحي روستايي و عملکرد مثبت آنها در الگوي سکونتگاهي مناسب در کشورهاي در حال توسعه شده است. مراکز شهري کوچک کارکردهاي مهم – بازار نزديک براي توليدات کشاورزان، مکاني براي ايجاد فرصت هاي شغلي کوچک، مرکزي براي توليد خدمات اجتماعي، مرکزي براي انتشار اخبار و اطلاعات جديد از بازار کالاها و خدمات، مکاني براي اسکان جمعيت فاقد زمين و مسکن است.
شهرهای کوچک که معمولا نیز در بیخ گوش کلانشهرهای بزرگ نیز رشد می کنند. بستر مناسبی برای استاندارسازی شهر مطابق اصول نوین شهرسازی می باشند. موضوع خیلی ساده است در کلانشهر تبریز برای مسیرگشایی یک خیابان کوچک چند میلیارد برای تملک و احداث هزینه می شود که باعث هدر رفت این مبالغ سرسام آور رشد قارچ گونه کلانشهر ها بدون توجه اصول نوین شهرسازی است.
بدیهی است علاج واقعه در معضلات شهری را قبل از وقوع سیل مشکلات باید مدیریت کرد بعبارتی با صرف تنها یک دهم مبلغ ها مسیر گشایی در شهرهای بزرگ می توان زیرساخت توسعه یکنواخت و متوزان در شهرهای کوچک‌ را بنا کرد. بشرطی که اراده قوی در مدیریت کلان کشوری برای توجه به شهرهای نوپا وجود داشته باشد.معادله خیلی ساده است و حتی مجهولی نیز ندارد! برای تعریض یک خیابان در شهرهای کوچک لازم نیست تملکی انجام گیرد و یا درخت های قطع گردد زیرا هنوز ساخت و ساز آنقدر سرعت نگرفته است تا از کنترل مدیریت شهری خارج شود اما متاسفانه ویروس مرکزگرایی و محور توجه قرار دادن کلانشهر ها گوی سبقت از توسعه متوازن شهرهای کوچک را گرفته است.
در وجه دیگر این مسئله، شهرهای نوپا هنوز روح تولیدگرایی من جمله تولید محصولات کشاورزی و دامپروری و اصناف دیگر را در خود دارند که با سرمایه گذاری اندک می توانند قدمی برای حمایت از تولید در سطح ملی بر داشته شود این در حالی است که فلسفه وجودی شهرهای بزرگ بر پایه سبک زندگی مصرف گرایی تاکید دارد.

اکبرقاسمزاده || پژوهشگر حوزه برنامه ریزی روستایی و شهری
کارشناس ارشد معماری

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + 8 =