کد خبر : 37954
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

شهروندان تبریزی پاسخ دادند

اگر شما شهردار تبریز باشید؛ اولویت‌بندی اقدامات شما در چه زمینه‌ای خواهد بود؟

اگر شما شهردار تبریز باشید؛ اولویت‌بندی اقدامات شما در چه زمینه‌ای خواهد بود؟
طبق یک نظرسنجی، شهروندان تبریزی عنوان کردند که اگر شهردار تبریز بودند، رسیدگی به وضعیت زباله‌های شهری را در اولویت اول اقدات خود قرار می‌دادند.

به گزارش نگاه به‌ نقل از شهریار، بر اساس یک نظرسنجی جامع که مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در سطح شهر تبریز انجام داد، شهروندان تبریزی در پاسخ به یکی از سوال‌ها که ” اگر شما شهردار تبریز باشید؛ کدام یک از موارد زیر را در اولویت اقدامات خود قرار می‌دهید؟ ” در اولویت اول خود، اقدامات حوزه خدمات شهری را انتخاب کردند.

اولویت شهروندان در پاسخ به این سوال به ترتیب گزینه، رسیدگی به وضعیت زباله‌های شهری با ۲۵.۷ درصد، مبارزه با فساد اداری در شهرداری با ۲۴.۳ درصد، توسعه حمل و نقل عمومی با ۲۰.۸ درصد، تقویت خدمات آنلاین شهری با ۱۷ درصد، رسیدگی به افراد بی بضاعت با ۱۲.۲ درصد جمع‌بندی شد.

با نگاهی بر نتایج، می‌توان چنین توصیف کرد که با توجه به نزدیکی فراوانی و درصد گزینه‌ها به همدیگر، علی‌الخصوص سه گزینه اولویت‌دار عنوان شده، که نشان از رویکرد خاص شهروندان به این موضوعات دارد، شهرداری تبریز نیز قبل از اجرا این پژوهش بر این خواسته شهروندان واقف بوده است. چنانچه از ابتدای سال جاری، انجام خدمات محله‌ای از جمله رفت و روب، جمع آوری و ساماندهی زباله‌های شهری و همچنین لکه‌گیری آسفالت معابر را در اولویت برنامه کاری خود در سطح مناطق دهگانه قرار داده است.

همچنین طی سال جاری شهرداری تبریز با راه‌اندازی سامانه شفافیت، نصب تابلوهای روزشمار افتتاح پروژه‌ها و افتتاح بدون تشریفات سعی در کاهش هزینه‌ها و مبارزه با فساد اداری کرد. در زمینه توسعه و گسترش حمل و نقل درون شهری نیز، امسال طی اقدامی بی سابقه اقدام به خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس، نوسازی ۲ هزار دستگاه تاکسی و تکمیل خط یک مترو با وجود محدودیت‌های مالی، با صرفه هزینه های بالا کرده و با این رویکرد، توسعه هرچه بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی را در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز گنجانده است.

با وجود این اقدامات و نگاهی بر نتایج نظرسنجی، از طرفی اینگونه نیز می‌توان استنباط کرد که توزیع نزدیک به هم فراوانی گزینه‌ها، ناشی از عدم وجود مشکل اساسی بین گزینه‌ها مطرح شده است که در صورت وجود مسئله حاد، باید فاصله بین گزینه‌ها چشم‌گیر می‌بود.

شایان ذکر است؛ این سوال بخشی از نظرسنجی مرکز افکارسنجی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی است، که در راستای بررسی انتظارات و اولویت‌های شهروندان تبریز نسبت به عملکرد مجموعه شهرداری تبریز طی ۱۱ ماه اول سال ۱۴۰۱، اقدام به نظرسنجی از شهروندان کرده است.

جامعه آماری این نظرسنجی، شامل شهروندان ۱۵ الی ۵۹ ساله شهر تبریز بود که در قالب نمونه‌گیری خوشه‌ای (مناطق دهگانه) و با استفاده از تکنیک پرسشنامه صورت پذیرفت. مشخصات جمعیت شناختی نمونه شامل ۵۳.۷ درصد پاسخگویان مرد ( ۳۴۶ نفر) و ۴۶.۳ درصد پاسخگویان زن (۲۹۸)، وضعیت تاهل نمونه ۲۴.۷ درصد مجرد و ۷۵.۳ درصد متاهل، ۵۵.۵ درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم، ۴۴.۵ درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم تا دکتری، وضعیت اشتغال نمونه شامل ۱۶ درصد کارمند، ۴۳ درصد شغل آزاد، ۲۱.۸ درصد خانه دار، ۳.۳ درصد بیکار، ۱۱.۴ درصد دانشجو یا دانش‌آموز و یا سرباز و ۴.۵ درصد بازنشسته است.

پرسشنامه در قالب طیف لیکرت و یا سوالات باز و در موضوعات اطلاع‌رسانی و امور فرهنگی، خدماتی، فنی و شهرسازی، عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک شهری طراحی شد.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده + هفده =