کد خبر : 8738
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳

شرایط فعلی اقتصاد کشور قابل عبور است/ گاه با خود تحریمی مواجه می‌شویم

شرایط فعلی اقتصاد کشور قابل عبور است/ گاه با خود تحریمی مواجه می‌شویم

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصاد کشور قابل عبور است، گفت: وضعیت کنونی ویژه بوده و باید با راهبران اقتصادی موقعیت شناس از این برهه با سرعت عبور کنیم.   به گزارش آوای سهند به نقل از ایسنا، «محمد اسماعیل سعیدی» در خصوص دلایل به وجود آمدن مشکلات

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصاد کشور قابل عبور است، گفت: وضعیت کنونی ویژه بوده و باید با راهبران اقتصادی موقعیت شناس از این برهه با سرعت عبور کنیم.

 

به گزارش آوای سهند به نقل از ایسنا، «محمد اسماعیل سعیدی» در خصوص دلایل به وجود آمدن مشکلات اقتصادی، اظهار کرد: بخشی از مشکلات کنونی به عدم پایبندی کشورهای اروپایی و آمریکا به تعهدات برجام باز می‌گردد، به عنوان مثال همکاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین المللی و ملی اروپایی انجام نشد و به نظر می‌رسد تنها با چند بانک منطقه‌ای همکاری‌ مختصری شد؛ با این حال علی‌رغم کارشکنی‌های طرف مقابل، مسئولان تأکید داشتند که تحریم‌ها برداشته شده و همه چیز حل شده است.
وی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات اقتصادی به عدم برنامه‌ریزی تیم اقتصادی دولت برای کنترل بازار سکه و ارز باز می‌گردد، افزود: باتوجه به کارشکنی کشورهای اروپایی و آمریکا، تیم اقتصادی دولت دوازدهم به جای امید بستن به همکاری غربی‌ها باید برای کنترل بازار در بدترین شرایط ممکن برنامه‌ریزی می‌کرد.

وی با بیان اینکه مقدمات خروج آمریکا از برجام  از نظر روانی به بازار ایران شوک وارد کرد، مطرح کرد: نگرانی ناشی از خروج آمریکا از برجام باعث شد تعدادی به خاطر احساس نبود امنیت اقتصادی، نقدینگی‌شان را به سمت بازار سکه و ارز هدایت کنند، در نتیجه ارز عرضه شده به بازار در همان لحظه توسط مردم خریداری می‌شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که میزان نقدینگی مردم در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ حدود سه‌ونیم برابر شده بود.

سعیدی با اشاره به افزایش سود بانکی در ماه‌های انتهایی سال گذشته، گفت: دولت برای حفظ نقدینگی مردم و مقابله با هجوم آنان به بازار ارز و سکه سود بانکی را افزایش داد که این سیاست نیز تأثیر چندانی نداشت و مردم خریداری ارز را به سرمایه‌گذاری در بانک ترجیح دادند.

وی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت با پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی مناسب، می‌توانست نقدینگی مردم را به سمت رونق اقتصادی هدایت کند، معمولاً در سراسر دنیا برای مقابله با بحران‌های اقتصادی از نقدینگی مردم بهره‌برداری می‌کنند.
این نماینده مجلس افزود: در سوی دیگر برنامه‌ی دولت برای پیش فروش سکه هم جواب نداد؛ چرا که بخش عمده‌ای از سکه‌ها توسط یک نفر خریداری شد، اکنون هم که موضوع اخذ مالیات و برخورد با چنین افرادی مطرح شده، موج اعتراضات جدیدی به وجود آمده و عده‌ای باتوجه به فروش دارایی و پیش فروش سکه به دولت فشار می‌آورند که در موعد قرار سکه‌ها را تحویل دهد.
وی با بیان اینکه بدخواهان نظام منتظر بهره‌برداری از نقاط ضعف ایران هستند، خاطرنشان کرد: صراف‌های کشورهایی نظیر امارات که در زمان تحریم با کشورمان همکاری داشتند، اکنون همکاری‌شان با ایران را به حد صفر رساندند. معتقدم کارشکنی‌های برخی از کشورهای منطقه، بی‌تدبیری تیم اقتصادی دولت و عدم پایبندی غربی‌ها به برجام مکمل هم شده و شرایط کنونی را پیش آورد.
این نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس در پاسخ به سئوالی درباره‌ی اینکه چگونه از شرایط کنونی عبور کنیم؟ گفت: حدود ۲۰۰ نماینده مجلس در قالب نامه‌ای خواستار تغییر در تیم اقتصادی دولت شده‌اند؛ چرا که معتقدیم بازدهی تیم اقتصادی فعلی مناسب شرایط کنونی نبوده و ضرورت دارد افرادی با تجربه، کارشناس، متخصص، جهادی و نترس با جهت‌گیری حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی برای باز کردن گره‌های کور اقتصادی روی کار بیایند، در غیر این صورت مشکلات همچنان پا برجا می‌ماند.

گاه با خود تحریمی مواجه می‌شویم
وی در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی برای تهیه‌ی مواد اولیه، گفت: اکثر مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در داخل کشور وجود دارد، اما متاسفانه گاه با خود تحریمی مواجه می‌شویم. هفته‌ی گذشته مدیرعامل پتروشیمی تبریز به بنده اطلاع داد که به دلیل تأمین نشدن خوراک مورد نیاز از داخل کشور، تولید این واحد کاهش محسوس یافته است که بنده با حضور در پتروشیمی جلسه‌ی مشترکی برگزار کردم که در نهایت بعد از تماس با معاون وزیر نفت، توافقات برای انعقاد قرارداد مجدد حاصل شد.
وی با بیان اینکه با وجود تیم اقتصادی قوی چنین مشکلاتی در کشور به وجود نمی‌آید، اظهار کرد: باتوجه به ارز آوری پتروشیمی و پالایشگاه، مسئولان اقتصادی باید لحظه به لحظه مشکلات این بخش را رصد کرده و چاره‌اندیشی کنند.

دیپلماسی کشورمان در شرایط کنونی باید فعال‌تر شود
سعیدی با تأکید بر اینکه دیپلماسی کشورمان در شرایط کنونی باید فعال‌تر شود، خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیر ترکیه موفقیت‌شان را به دیپلماسی فعال مدیون هستند؛ چرا که مأموریت عمده سفارت خانه‌های ترکیه، اقتصادی بوده و تجار در سفارت‌خانه‌ها حضور دارند. سفراء باید ارتباط صمیمی با تجار برقرار کرده و برای رفع مشکلات آنان تلاش کنند.

وی با بیان اینکه تمامی مشکلات به آمریکا برنمی‌گردد، تصریح کرد: گاه تنبلی و بی‌برنامگی داخلی عمده دلایل مشکلات اقتصادی است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × دو =