کد خبر : 29641
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰

سالانه پنج تا ۱۰ درصد خاک حوضه دریاچه ارومیه دچار فرسایش می‌شود

سالانه پنج تا ۱۰ درصد خاک حوضه دریاچه ارومیه دچار فرسایش می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به روند افزایشی فرسایش خاک در استان، گفت: سالانه پنج تا ۱۰ درصد خاک در حوضه دریاچه ارومیه دچار فرسایش و از دسترس کشاورزی خارج می‌شود.

به گزارش نگاه، اکبر فتحی روز پنجشنبه در همایش روز جهانی خاک در تبریز اظهار کرد: به علت قرار گرفتن قسمت اعظم اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در حوضه دریاچه ارومیه و شور بودن خاک، ۵۰ درصد خاک استان از قابلیت کشاورزی برخوردار نیست.
وی افزود: در کنار شرایط اقلیمی خشک و فرسایش های آبی و بادی، مداخلات انسانی نیز در فرسایش خاک این منطقه نقش موثری داشته و این مسأله در کاهش تولیدات کشاورزی تاثیر چشمگیری دارد.
فتحی ادامه داد: افزایش مصرف نهاده های شیمیایی مانند کود و سم، تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی و افزایش ویلاسازی در این اراضی، شخم زنی های غیر اصولی و در مسیر موافق با شیب مراتع ، رهاسازی آب های آلوده و فاضلاب ها در اراضی کشاورزی و مدیریت نکردن آن ها و معادنی که با عناوین مختلف در اراضی کشاورزی ایجاد می شود باعث تسریع در فرسایش خاک استان شده است.
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز گفت: برای مقابله با فرسایش بادی در مناطق بحرانی حاشیه دریاچه ارومیه کاشت انواع بوته ها و طرح های قرق و سیستم های چرایی در ۲۰ روستا و در حدود ۳۲ هزار هکتار زمین اجرا شده است ولی در این طرح ها نیز به مشکلات مردم توجهی نشده و طرح های جایگزین برای تعلیف دام ها و معیشت مردم منطقه تعریف نشده است.
رحیم مهردادی با بیان اینکه برای مدیریت خاک باید مدیریت واحد اعمال شود، افزود: تا زمانی که ارگان های مختلف برای موضوع خاک تصمیم می گیرند اقدامات انجام شده نتیجه بخش نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: شوری بیش از حد دریاچه ارومیه در آینده نیز حتما باعث ایجاد طوفان های نمکی خواهد شد و گنبدهای نمکی مسیر آجی چای و بستر خود دریاچه نیز این مسأله را تقویت می کند.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.
این حوضه بین استان‌های آذربایجان غربی (۴۶%)، آذربایجان شرقی (۴۳%) و کردستان (۱۱%) قرار دارد.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وسیله بخش شمالی کوه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی کوه سبلان و نیز دامنه‌های شمالی، غربی و جنوبی کوه سهند احاطه شده است.
حدود ۳۳ هزار و ۴۶۹ کیلومتر مربع از سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مناطق کوهستانی (۶۵%)، ۱۲ هزار و ۵۶۴ کیلومتر مربع آن را دشت‌ها و کوهپایه‌ها (۲۴%) و پنج هزار و ۳۲۰ کیلومتر مربع آن را نیز دریاچه ارومیه (۱۰%) در بر گرفته است.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + 16 =