کد خبر : 1554
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۸:۴۴

زمستان «کندوان»، رویایی بی تکرار/ صنعت گردشگری، یکی از اولویت های برنامه ششم توسعه

زمستان «کندوان»، رویایی بی تکرار/ صنعت گردشگری، یکی از اولویت های برنامه ششم توسعه

جشنواره “زمستان کندوان، رویای بی تکرار” با حضور مسئولان و فعالان صنعت گردشگری در هتل بین المللی لاله روستای توریستی و تاریخی کندوان برگزار شد. به گزارش نگاه، روستای شگفت انگیز کندوان در یک روز زمستانی و برفی و در آستانه شب یلدا، میزبان گردشگران و علاقمندان بوم گردی بود. برگزاری جشنواره «زمستان کندوان، رویای

جشنواره “زمستان کندوان، رویای بی تکرار” با حضور مسئولان و فعالان صنعت گردشگری در هتل بین المللی لاله روستای توریستی و تاریخی کندوان برگزار شد.

به گزارش نگاه، روستای شگفت انگیز کندوان در یک روز زمستانی و برفی و در آستانه شب یلدا، میزبان گردشگران و علاقمندان بوم گردی بود.

برگزاری جشنواره «زمستان کندوان، رویای بی تکرار» بهانه ای برای پای گذاشتن در راه برفی طبیعت سفید پوش دامنه های سهند شد تا کندوان زمستان زیبایش را هم به رخ علاقمندان بکشد. زیبایی هایی وصف ناپذیر که روح آدمی را با طبیعت بکر و هوای پاکش سیقل می دهد.

هر چهار فصل آذربایجان زیباست و شاید زمستان آذربایجان زیباتر و دلچسب تر باشد.

* کوچه باغ های اسکو در عصر مدرنیته تماشایی است

فرماندار اسکو در این جشنواره با تاکید بر ظرفیت های توسعه صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی، گفت: روستای کندوان تنها روستای صخره ای جهان است که هنوز زندگی و سکونت در آن جریان دارد.

مرتضی محمدزاده برگزاری چنین برنامه هایی را فرصتی ارزشمند برای معرفی و توسعه بیش از پیش ظرفیت های گردشگری اسکو و به ویژه روستای کندوان دانست و تصریح کرد: کندوان را باید با پهنه زیبای سهند و سبلان شناخت و همچنین این روستای شگفت انگیز را باید در گستره بزرگ فرهنگی اسکو و آذربایجان شناخت.

وی به زیبایی های چشم نواز اسکو، کندوان و روستاهای زیبای آن اشاره کرد و گفت: هنوز هم در عصر مدرنیته می توان کوچه باغ های زیبا و مناظر چشم نواز را در اسکو و روستاهای آن تماشا کرد.

* بازسازی روستای تاریخی «حیله ور»

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: تبریز در سال ۲۰۱۸ پایتخت کشورهای جهان اسلام است و ما برنامه های متنوع گردشگری را برای این سال تدارک دیده ایم که روستای کندوان جایگاه ویژه ای در برنامه های ما دارد.

مرتضی آبدار از بازسازی روستای تاریخی «حیله ور» خبر داد و گفت: این روستا هم مانند کندوان زیبایی خاص و شگفت انگیزی دارد و برنامه احیای آن در دستور کار ما قرار دارد.

وی گفت: هر چهار فصل آذربایجان زیبا و دیدنی است و ما صنعت گردشگری آذربایجان را چهار فصلی می کنیم تا بتوانیم شاهد توسعه صنعت گردشگری باشیم.

* صنعت گردشگری، یکی از اولویت های برنامه ششم توسعه

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی هم گفت: در برنامه ششم توسعه، یکی از اولویت های مهم دولت توسعه صنعت گردشگری است، اما احکام لازم اجرایی آن در برنامه پیش بینی نشده و مجلس پس از مشورت های لازم تغییرات لازم را در برنامه اعمال می کند.

محمدحسین فرهنگی افزود: دولت نگاه خاصی به برنامه ششم داشت که مجلس پس از مشورت های لازم، برنامه ششم توسعه را ترمیم می کند.

وی از طرح ساماندهی ورودی شهرها توسط شهرداری ها خبر داد و گفت: مجلس تصمیم گرفته است ساماندهی ورودی شهرها را بر عهده شهرداری ها بگذارد که دغدغه کافی برای انجام این کار را دارد.

* صنعت گردشگری ذاتاً درون زا است

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران نیز در این جشنواره گفت: اقتصاد مبتنی بر گردشگری می تواند ما را از بسیاری مشکلات اقتصاد در کشور برهاند.

غلامحسین حسینی افزود: مقام معظم رهبری هم به توسعه صنعت گردشگری توجه ویژه ای دارند، چرا که این صنعت ذاتاً درون زا است.

وی تاکید کرد: ما در صنعت گردشگری فضاهای بسیار زیادی برای توسعه داریم که می توانیم با استفاده از آن ها شاهد تحول بزرگی در صنعت گردشگری و اقتصاد کشور باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران گفت: صنعت گردشگری ذاتاً درون زا است و نزدیک ترین مسیر به تقویت اقتصاد مقاومتی است.

حسینی به توسعه زیرساخت های گردشگری و اقامتی در کشور اشاره کرد و گفت: ما به سمتی حرکت می کنیم که تا سال ۱۴۰۰ مشکل حادی در مراکز اقامتی در کشور نداشته باشیم و به وضعیت نرمالی در این زمینه برسیم.

وی گفت: روستای صخره ای کندوان امتیازی انحصاری برای گردشگری ایران است زیرا می توان در آن شاهد گره خوردن جاذبه ای طبیعی با هنر و همت بشر و ستن های بومی بود و باید اعتراف کرد که کندوان از جمله جاذبه هایی است که هر فرد علاقمند به حوزه گردشگری حتماً باید در طول عمر خود حداقل یک بار از آن بازدید کند.

* برنامه ریزی برای پذیرایی از ۲ میلیون گردشگر خارجی

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: ما برای سال ۲۰۱۸ تبریز برنامه های متنوعی در نظر گرفته ایم و برای جذب ۲ میلیون نفر گردشگر خارجی برنامه ریزی کرده ایم.

محمدصادق پورمهدی از ساخت بیش از ۱۰ هتل جدید ۳ تا ۵ ستاره در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ها شاهد بهبود زیرساخت های صنعت گردشگری خواهیم بود و من از گروه هتل های لاله می خواهم فعالیت و سرمایه گذاری خود را در آذربایجان شرقی بیشتر کنند.

وی به ایجاد موزه های مختلف در استان اشاره کرد و گفت: حالا می توان تبریز را به عنوان شهر موزه ها نیز مطرح کرد، چرا که ما موزه های تخصصی متعددی در تبریز داریم که محیای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی شده اند.

معاون استاندار آذربایجان شرقی به زیبایی های منحصربفرد و شگفت انگیز روستای کندوان اشاره کرد و گفت: کندوان به تنهایی می تواند بخش بزرگی از بار صنعت توریسم آذربایجان را به دوش بکشد.

پورمهدی به صنایع دستی منطقه اسکو نیز اشاره کرد و گفت: تولید روسری باتیک و دیگر صنایع دستی در منطقه اسکو که از صفر تا ۱۰۰ در این منطقه تولید و صادر می شود از جمله پتانسیل های بسیار خوب برای اشتغال زایی و توسعه این منطقه است.

وی به زیبایی های زیست بوم منطقه اسکو و دامنه های سهند اشاره کرد و گفت: همه روستاهای اسکو زیبایی های خاص خود را دارند و محصولات کشاورزی، دامی و… آن هم می توانند مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی باشند.

پورمهدی در پایان از مردم کشورمان دعوت کرد حتی در فصل زمستان به آذربایجان سفر کنند و از زیبایی های آن لذت ببرند.

* کندوان، شگفت انگیز و تماشایی

به گزارش نصر، کندوان روستایی بنا شده در صخره است و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می دهند. خانه ها هرمی شکل هستند و برای دام ها نیز حفره هایی در سنگ ها بنا شده است.

کندوان یکی از ۳ روستای صخره‌ای جهان است که موجب جذابیت بی نظیر آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی کند.

کوه سهند یکی از ۵ کوه آتشفشانی مهم ایران در استان آذربایجان شرقی و در جنوب تبریز واقع است. در دامنه های این کوه و در نزدیکی شهر اسکو، روستایی با نام کندوان قرار دارد که از نظر جاذبه های زمین شناسی و معماری دارای اهمیت است.

صخره های کله قندی و غارهای دستکن توسط انسان که به عنوان خانه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از شگفت انگیزترین روستاهای صخره ای جهان را پدید آورده است.

شیوه بنای خانه‌های این روستا از نوع معماری صخره ای و به شکل مخروطی یا کله قندی می‌باشد. برخی از باستان شناسان قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می‌دهند.

در دل این تپه‌های بلند که ارتفاع بعضی از آنها به ۴۰ متر می‌رسد صدها آغل، انبار و اتاقک حفر شده که بسیار دیدنی است. همچنین آب معدنی گوارایی از دل یکی از تپه های این روستا می جوشد که از شهرت فراوانی برخوردار است و برای امراض کلیوی بسیار مفید تشخیص داده شده است.

این روستا به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معماری خاص این روستا موجب شهرت جهانی آن شده است. دامداری و کشاورزی و باغداری عمده فعالیت مردمان این روستاست، لوله کشی آب و برق در دل این سنگ ها همزیستی مسالمت آمیز بشر با محیط زیست را نشان می‌دهد. کندوان نمونه زیبای استفاده از طبیعت در زندگی انسان است.

آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود ۱۱۷ خانوار و منزل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ای است. روستاییان کندوان داخل این توده ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.

معماری صخره‌ای، حاکی از صحنه‌های مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره های طبیعی است. در معماری معمولی، به وسیله مصالح ساختمانی گچ، آهک و خشت، هیئت اصلی بنا را به وجود می آورند، در صورتی که در معماری صخره‏ای فضای مورد نظر در درون توده سنگ هویدا می‌گردد و سنگ، مانند کالبدی، قشری مستحکم در اطراف این فضا ایجاد می‌کند.

آثار معماری صخره‌ای در اغلب نقاط جهان به چشم می‌خورد که در اکثر آنها اکنون دیگر سکنه ای زندگی نمی‌کند؛ ولی معماری صخره ای از نوع کندوان فقط در یک منطقه دیگر در روی زمین ایجاد شده و آن در دره زیبای گورمه ترکیه است.

بافت قدیمی روستای کندوان که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین روستاهای تاریخی کشور و تنها روستای زنده صخره‌ای محسوب می شود، با ساخت و سازهای جدید که متفاوت با بافت گذشته است با تهدیدی جدی رو به رو شده است.

وجود آب معدنی، خانه‌های منحصر به فرد، دره‌های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می شود.

کندوان جزو سه روستای شگفت انگیز دنیاست که توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است به طوری که سالانه ٣٠٠ هزار گردشگر از این روستای تاریخی بازدید می‌کنند.

* گزارش از محمد سهرابی

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − هشت =