کد خبر : 34030
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

رویکرد ما شناساندن ادبیات و شعر به عنوان سرمایه اجتماعی ایرانیان است/ آیین‌های رویداد روز ملی شعر و ادب فارسی مردم محور است

رویکرد ما شناساندن ادبیات و شعر به عنوان سرمایه اجتماعی ایرانیان است/ آیین‌های رویداد روز ملی شعر و ادب فارسی مردم محور است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در نشست خبری که با موضوع روز ملی شعر و ادب فارسی در تبریز برگزار شد،‌ بر مردم محور برگزار شدن این رویداد ملی و فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش نگاه آذربایجان، “سیدقاسم ناظمی” در این نشست اظهار داشت: فرهنگ و هنر از اصلی‌ترین سرمایه‌های ما محسوب می‌شود و ما باید با زبان فرهنگ و هنر با دنیا سخن بگوییم؛ دنیا در حال حاضر بر مدار فرهنگ و هنر حرکت می‌کند و ما به عنوان صاحبان میراثی عظیم و غنی باید از فرصت‌های ایجاد شده در بستر فرهنگ و هنر در فضای جهانی بهره گرفته و ایران را با این ثروت گرانسنگ به جهانیان معرفی کنیم.
وی افزود: در حال حاضر در دنیا بین ملت‌ها بر سر اینکه برندی را برای خود تعریف کنند و با تکیه بر این برند در تمامی زمینه‌های اقتصادی و سیاسی و … حرفی برای گفتن داشته باشند،  رقابتی جدی وجود دارد و این در حالی است که ما برند معتبر فرهنگ و هنر را در اختیار داریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد:‌ ازجمله فرصت‌های نابی که بعد از انقلاب اسلامی و در طی دهه‌های اخیر برای آذربایجان‌شرقی ایجاد شده، نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به نام شاعر شهیر ایران استاد سیدمحمدحسین شهریار است و باید از این فرصت برای معرفی پیشینه‌ غنی و آینده روشن فرهنگی و ادبی این شهر بهره گیریم.
وی با اشاره به اینکه باید در حوزه شعر و ادب  بزرگان و فرهیختگان را به جامعه معرفی نموده و عرصه را برای آیندگان و جوانان مستعد فراهم کنیم، گفت:  رویکرد ما این است که ادبیات و شعر را به عنوان سرمایه اجتماعی گرانسنگ ایرانیان در متن جامعه بشناسانیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فعالیت و تربیت فرهنگی را پروسه‌ای زمان‌بر برشمرد و گفت: سالهای بسیاری نیاز است تا شاعر،‌ادیب و فرهیخته‌ای در دامن مکتبی ادبی یا هنری تربیت یابد و از این رو با دستورالعمل و بخشنامه نمی‌توان هنرمند و شاعر و ادیب تربیت کرد بلکه تقویت زیر‌ساختها و برنامه‌ریزی و آموزش باید توأمان و در کنار هم  برای این اتفاقهای فرهنگی و ادبی همراه باشد.
اجرای بیش از ۷۰ برنامه فرهنگی و هنری همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی در استان
ناظمی در ادامه به اجرای بیش از ۷۰ برنامه فرهنگی و  هنری در تبریز و شهرستانهای استان همزمان با رویداد ملی شعر و ادب فارسی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها با برگزاری نشست‌های علمی ادبی از بیست و سوم شهریورماه جاری در تبریز آغاز و تا بیست و هشتم همین ماه ادامه خواهد داشت.
وی افزود: روز بیست و هشتم شهریورماه آیین اختتامیه سلسله برنامه‌های روز ملی شعر و ادب با حضور اصحاب فضل و فرهنگ، شعرا، ادبا و هنرمندان کشوری و استانی، مسئولین و علاقمندان ساعت ۱۷ در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین از گلباران مقبره‌الشعرا تبریز در روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم شهریورماه با حضور گسترده مردم و همچنین نهادها خبر داد.
وی با تاکید بر رویکرد عدالت محوری و برگزاری آیین‌‌های ویژه روز ملی شعر و ادب فارسی در تمام جغرافیای استان، افزود: برگزاری نمایشگاه خوشنویسی،‌ نمایشگاه نقاشی ، جشنواره قصه‌گویی‌ و محافل  ادبی در تمام شهرستانها، تجلیل از نویسندگان و کتابخوانان نمونه با محوریت اشعار استاد شهریار، تجلیل از شعرای پیشکسوت شهرستانها، برگزاری کارگاههای آموزشی شعر، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری با موضوع اشعار استاد شهریار،  اجرای نمایش عروسکی، تجلیل از پژوهشگران عرصه شعر، نشست شهریار شناسی و …. از جمله برنامه‌های این رویداد فرهنگی و ملی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام ادارات کل ارشاد استانها ابلاغ کرده است تا آیین های ویژه روز ملی شعر و ادب را به صورت گسترده و باشکوه برگزار کنند.
در این نشست از پوستر روز ملی شعر و ادب فارسی رونمایی شد.
انتهای پیام/
امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + 12 =