کد خبر : 30948
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳

رویترز: ایران غنی سازی بالای ۵ درصد را تعلیق و زندانیان آمریکایی را آزاد می‌کند

رویترز: ایران غنی سازی بالای ۵ درصد را تعلیق و زندانیان آمریکایی را آزاد می‌کند

رویترز مدعی دسترسی به سند ۲۰ صفحه ای توافق احیای برجام شده است.

به گزارش نگاه به نقل از رویترز، دیپلمات ها می گویند، ایران و آمریکا در حال دستیابی به توافقی برای احیای برجام هستند که براساس آن، مراحلی از گام های متقابل را برای بازگشت به برجام مشخص شده است. به گفته دیپلمات ها، اولین گام شامل ارائه معافیت از تحریم های نفتی نمی شود.

 

نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده همچنان در حال مذاکره درباره جزئیات پیش نویس توافق هستند. مذاکره کنندگان می گویند که بسیاری از مسائل موجود در متن حل شده است، اما برخی از مسائل دشوار باقی مانده است.

 

متن پیش‌نویس این توافق که بیش از ۲۰ صفحه است، مراحل توالی گام های دو طرف را مشخص می‌کند که باید پس از تایید آن توسط طرف‌های باقی‌مانده در توافق، اجرا شود. به گفته ی سه دیپلمات، نخستین فاز اجرا با مرحله‌ای از جمله تعلیق غنی‌سازی بالای ۵ درص توسط ایران، شروع می شود.

 

این متن همچنین به اقدامات دیگری اشاره می کند که دیپلمات ها می گویند شامل آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار از پول های ایران در بانک های کره جنوبی و همچنین آزادی زندانیان غربی در ایران است.

 

تنها زمانی که فاز اولیه اقدامات صورت گرفته و تایید شود، مرحله اصلی لغو تحریم ها آغاز می شود، و به آنچه که بسیاری از دیپلمات ها آن را روز اجرای مجدد می نامند، منتهی می شود.

 

دیپلمات ها می گویند که مدت این مراحل هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. مقامات مختلف، زمان توافق تا روز اجرای مجدد را بین یک تا سه ماه تخمین زده اند.

دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات، می‌گویند تا زمانی که همه چیز توافق نشود، توافقی صورت نمی‌گیرد، گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا واقعاً توافقی حاصل خواهد شد یا خیر.

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =