کد خبر : 30256
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

رشد اقتصادی آذربایجان شرقی در گرو بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته است

رشد اقتصادی آذربایجان شرقی در گرو بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، فرسودگی ماشین‌آلات و پایین بودن سطح فناوری صنایع را از مشکلات اصلی اقتصاد استان عنوان کرد و گفت: بهره‌مندی صنایع از فناوری‌های پیشرفته تنها راه توسعه و رشد اقتصادی استان است.

به گزارش نگاه، محمد کلامی در نشستی با مدیران پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع استان که در سال‌های قبل از صنایع مهم کشور به شمار می‌رفتند به علت عدم بهره‌گیری از نوآوری و فناوری‌های جدید، دچار کاهش تولید و توان رقابت و افزایش هزینه‌های تمام‌شده محصولات خود شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه صنایع فناور می‌توانند موجب افزایش بهره‌وری اقتصاد استان شوند، گفت: ارزش افزوده بالا، کمبود رقبا و بهره‌گیری بهینه از مواد اولیه به واسطه فناوری از مزیت‌های صنایع دانش‌بنیان است.
کلامی از تمام صنایع استان خواست نیازهای فناورانه خود در حوزه‌های کالا و خدمات را از طریق شرکت‌های مستقر در پارک علم  و فناوری تامین کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: برای سال آینده به دنبال رشد ۸ درصدی اقتصاد استان هستیم و ۲.۷ درصد از این میزان از طریق رشد سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت تولید فراهم می‌شود و مابقی باید توسط بهره‌مندی حداکثری از محصولات و صنایع فناور و دانش‌بنیان محقق شود.
وی با اشاره به تاکید ویژه استاندار آذربایجان شرقی بر استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری، گفت: هم‌اکنون آماربیکاری استان، نشان‌دهنده تعداد بالای افراد تحصیل‌کرده بیکار است و برای رفع این مشکل، توسعه کمی و کیفی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در سطح استان ضروری است.
کلامی افزود: از تمامی شرکت‌ها که برای افراد تحصیل‌کرده اشتغال‌زایی انجام دهند حمایت ویژه خواهد شد.
مشکل صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان حل خواهد شد
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: مشکل صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در شورای گفت‌وگوی استان مطرح شده و با پیگیری دستگاه‌های ذی‌ربط این مشکل برطرف خواهد شد.
غلامعلی راستی همچنین وعده حل مشکل صدور پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را داد و گفت: استعلامات صدور مجوز واردات محصولات به کشور از طریق سامانه “توان ایران” انجام می‌شود و درصورتی که شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان محصولات خود را در این سامانه ثبت کنند از ورود کالای مشابه خارجی آن کالا به کشور جلوگیری می‌شود.
عبدالرضا واعظی، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی هم با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌یافته، به رشد شاخص‌های فناوری این پارک در سه سال گذشته اشاره و مشکلات و موانع توسعه آن را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، در این نشست مدیران برخی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری مشکلات و چالش‌های خود را مطرح کردند که دریافت پروانه ساخت، دریافت کارت بازرگانی، مشکلات مربوط به معافیت‌های مالیاتی ، تامین منابع مالی توسعه فعالیت و بروکراسی در سازمان‌ها عمده این مشکلات بود.

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + 16 =