کد خبر : 3279
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۸:۰۴

رازهای سر به مهر ۲۰۰ هزار ساله غار هامپوئیل

رازهای سر به مهر ۲۰۰ هزار ساله غار هامپوئیل

غار هامپوئیل (کبوتر) مراغه به عنوان اثری طبیعی و گردشگری با آثار تمدنی ۲۰۰ هزار ساله مربوط به عصر حجر، جاذبه ای کهن اما مجذوب کننده برای گردشگران و غارنوردان داخلی و خارجی است.   به گزارش نگاه به نقل از ایرنا، غار هامپوئیل که در میان مردم محلی به ‘غار کبوتر’ معروف است، در

غار هامپوئیل (کبوتر) مراغه به عنوان اثری طبیعی و گردشگری با آثار تمدنی ۲۰۰ هزار ساله مربوط به عصر حجر، جاذبه ای کهن اما مجذوب کننده برای گردشگران و غارنوردان داخلی و خارجی است.

 غار هامپوئیل

به گزارش نگاه به نقل از ایرنا، غار هامپوئیل که در میان مردم محلی به ‘غار کبوتر’ معروف است، در ۱۵ کیلومتر جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای ‘گشایش’ این شهرستان واقع شده و جذابیت هایش، آن را به تفرجگاهی برای مسافران، گردشگران و نیز محلی مناسب و بکر برای برگزاری مسابقات و دوره های غارنوردی در سطح ملی و بین المللی تبدیل کرده است.
این اثر طبیعی در دامنه کوهی صخره ای، زیبایی های بسیاری را در دل خاموش و خسته خود نهفته کرده تا عشق دوستداران طبیعت را در این قلب عمیق و بزرگ خود احساس کرده و آن را در اعماق وجود خود به یادگار نگاه دارد.
اهمیت غار هامپوئیل به دلیل وجود چاه‌های عمیق و مخوفی است که به صورت تنوره‌ های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می ‌شود و آن را اثری مجذوب کننده برای غارشناسان، محققان و کوهنوردانی کرده که همه ساله برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌ کنند.

این غار آهکی بزرگ و مخوف که هنوز بخش هایی از آن کشف نشده، سرشار از عجایب و شگفتی های طبیعت اطراف سهند است و در نزدیکی آن آثار حضور ۲۰۰ هزار ساله بشری (عصر حجر) کشف شده و نظیر این غار فقط در ایالت کالیفرنیای آمریکا وجود دارد.

بر اساس اظهارات دانشمندان و غارشناسان برجسته داخلی و خارجی این غار از جمله مهم ترین و جالب ترین غارهای خاکستری جهان است که نظیرش در چند ایالت آمریکا وجود دارد و احتمال می رود تحقیقات زمین شناسی و بررسی های علمی در آینده زوایای روشنی از پیشینه، منشا و اسرار آن روشن سازد.

این جاذبه طبیعی را می توان به جرات کهن ترین غار ایران و دومین غار جهان از نظر قدمت دانست که در زمره ظرفیت های گردشگری و حتی ورزش غارنوردی کشور و خطه آذربایجان دانست.
غاری به ظاهر مخوف اما سرشار از رازهای کشف نشده از چاه ها و تنوره ها تا تالارهای سنگی و آهکی زیبایش همه در غباری از خاکستر آرمیده و به انتظار توجهی از سوی دوستداران طبیعت و میراث های ماندگار طبیعی است.

غار هامپوئیل بهشت غارنوردان و گردشگران طبیعت بکر آذربایجان
وجود قندیل ها و صخره های زیبای آهکی به عنوان موهبت زیبای الهی در عمق این غار سر به مهر، جاذبه ای صدچندان به این اثر طبیعی و کهن که شاهد تاریخ پر از فراز و نشیب مردمان این سرزمین است، بخشیده و همچون مغناطیسی قدرتمند دانشمندان، غارنوردان و محققان دوستدارش را به سوی خود جذب کرده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اشاره به قدمت این غار کهن می گوید: این غار آهکی به علت برخورداری از چاه ها و جاذبه های زیبای درون غاری، به شماره ۲۳۵ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسید و تحت حفاظت و نظارت قرار گرفته است.

یعقوب طالبی افزود: با توجه به مناظر زیبا و طبعیت بکر غار هامپوئیل امسال حدود ۳۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از این اثر و جاذبه طبیعی بازدید کرده اند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایجاد تسهیلات لازم برای گردشگران و بازدیدکنندگان از این جاذبه طبیعی ادامه داد: بهسازی، ایجاد و آسفالت ریزی راه دسترسی به این اثر طبیعی با اعتبارات دولتی و توسط سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شده است.
طالبی اضافه کرد: هم اکنون نیز طرح ایجاد برخی امکانات رفاهی شامل نمازخانه و سرویس های بهداشتی در حال اجرا و از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد امکانات در کنار این جاذبه طبیعی گفت: با توجه به تصویب منطقه نمونه گردشگری ‘دره گشایش’ که شامل این غار کهن نیز است، سرمایه گذاری مناسبی از سوی بخش خصوصی در این منطقه در حال انجام است.

وی افزود: با واگذاری ۶ هکتار از اراضی منابع طبیعی در این منطقه گردشگری و احداث زیرساخت های گردشگری، شاهد ارتقای چشمگیر و شکوفایی این جاذبه و اثر ملی و گردشگری در سال آینده خواهیم بود.

تهدید زیست محیطی غار هامپوئیل
مدیرعامل انجمن حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی مراغه نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جاذبه گردشگری غار هامپوئیل این شهرستان گفت: این اثر تاریخی طبیعی و ارزشمند هم اکنون در حال تخریب زیست محیطی است.
علی مشتاق پور افزود: این جاذبه طبیعی به عنوان یکی از زیستگاه های مهم خفاش شب شکار بومی آذربایجان و گونه های کبوتر چاهی بوده و بر اثر آلودگی های زیست محیطی در معرض خطر قرار دارد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر بر اثر بی توجهی برخی بازدیدکنندگان و گردشگران در تخریب زیست محیطی این غار، دیواره های و آثار طبیعی و زیبای این جاذبه ملی در حال از بین رفتن است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز دیواره و ورودی های غار هامپوئیل بر اثر گذشت زمان و فرسایش محیطی در حال تخریب و ریزش بوده که در آینده می تواند موجب مسدود شدن ورودی آن و به وجود آمدن برخی خطرات برای بازدیدکنندگان از این اثر طبیعی شود.

وی با اشاره به ثبت این جاذبه طبیعی در فهرست میراث طبیعی ملی کشور از سوی سازمان میزاث فرهنگی، خواستار ثبت آن در فهرست آثار تاریخ طبیعی توسط سازمان محیط زیست کشور شد.
مدیر این انجمن مردم نهاد با انتقاد از تخریب منابع و پوشش گیاهی و طبیعی این غار زیبا گفت: بازدیدکنندگان و گردشگران در بازدید از این جاذبه ملی و طبیعی از تخریب گونه های گیاهی، به جا گذاشتن پسماند و زباله و نیز تخریب دیواتره ها و قندیل های آهکی این غار خودداری کنند.

مردم قدر این نعمت خدادادی طبیعی را بدانند
یکی از بازدیدکنندگان از این جاذبه طبیعی می گوید: متاسفانه برخی از طبیعت گردان و بازدید کنندگان از این غار اقدام به کندن برخی از قندیل ها و کریستال های طبیعی و زیبا به عنوان یادگاری می کنند و این در حالی است که برای تشکیل این زیبائی های خلقت صدها و شاید هزاران سال زمان صرف شده است.

سحر ابراهیمی افزود: ریختن انواع زباله و پسماندها در محیط درونی این غار توسط برخی از بازدیدکنندگان موجب آلوده شدن، از بین رفتن برخی موجودات زنده و به وجود آمدن جلوه نامناسبی در این جاذبه بکر و طبیعی شده است.
به گزارش ایرنا، غار هامپوئیل یا کبوتر با قدمت ۱۵۰ میلیون ساله در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق مراغه واقع شده است.

این غار در کمرگاه کوهی صخره‌ ای، رو به جنوب قرار گرفته و از بستر رودخانه ‘موردی چای’ حدود ۱۶۰۰ متر ارتفاع دارد؛ عرض دهانه غار هشت متر و ارتفاع آن به ۲۵ تا ۴۰ متر است.
در ابتدای ورود به غار، کتیبه‌ ای به زبان روسی دیده می ‌شود که تاریخ آن مربوط به سال ۱۹۲۵ میلادی است؛ اهمیت غار کبوتر به خاطر وجود چاه‌های عمیق و مخوفی است که به صورت تنوره‌ های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می ‌شود.
این غار بیش از غارهای دیگر مورد توجه غارشناسان، محققان و کوهنوردانی است که همه ساله برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌کنند.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − یک =