کد خبر : 29682
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳

رئیسی: تورم ۲ رقمی خاطر همه را نگران کرده است /نیازمند حرکت جهادی هستیم!

رئیسی: تورم ۲ رقمی خاطر همه را نگران کرده است /نیازمند حرکت جهادی هستیم!

رییس جمهور هدف اصلی در بودجه ۱۴۰۱ را ثبات اقتصادی عنوان کرد و گفت: بودجه باید از یک ثبات بهرمند شود که برای تولید کننده و مصرف کننده و بازار اطمینان بخش باشد و لازمه آن این است که بودجه ای را ارائه کنیم که کسری بودجه نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تشریح برخی از ویژگی‌های لایحه بودجه و تمایز آن با بودجه سنوات قبل اظهار کرد: از همکاران خود در دولت، همه وزیران و به ویژه برنامه سازمان و بودجه که برای لایحه بودجه تلاش کردند که در وقت مقرر تقدیم مجلس شود، تشکر می‌کنم و امیدوارم که نمایندگان مجلس در صحن و کمیسیون ها بر غنای آن بیفزایند و بودجه ای که در شان و گره گشای مشکلات کشور باشد ارائه شود.

رییس‌جمهور اضافه کرد: در این سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی به برکت مجاهدت‌های مردان و زنان در جای جای کشور در جهت توسعه یافتگی آب، برق، گاز، در حوزه آموزش عالی، کشاروزی، صنعت و معدن کار بسیار  شده است اما با همه اقداماتی که تاکنون برای توسعه ‌یافتگی در شهرها و روستاها انجام شده است، که باید قدردان بود، اما هم در حوزه مسائل اقتصادی و هم در مسائل اجتماعی و فرهنگی با مشکلات جدی مواجهیم.

 آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: نیازمند یک حرکت جهادی و برنامه‌ای هستیم که پیش روی همه دولتمردان و مسئولان باشد و با یک برنامه ریزی دقیق کارهایی انجام شود که مشکلات را از پیش پای مردم بردارد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اصلاح ساختار بودجه گفت: رهبری همواره بر ارتقای سرمایه‌گذاری و اشتغال تاکید کرده اند و امروز اشتغال یکی از مسائل مهم کشور در استان‌هایی است که به آن سفر می‌کنیم.

 رییس دولت سیزدهم در ادامه اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار را از دیگر تاکیدات بودجه ای ذکر کرد و گفت: در آسیب شناسی ‌ اقتصادی وقتی به شرایط نگاه می‌کنیم، شاهد بی ثباتی اقتصاد و تورم فزاینده، نامتوازن بودن توسعه در سرزمین و نهایتا کیفیت نامناسب بودجه ریزی هستیم. اینها اقتضا می‌کند به آنچه انجام شده و برنامه‌ برای آنچه که انجام بشود نگاه و بازنگاهی داشته باشیم.

 اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند

 آیت الله رییسی تصریح کرد: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد، این بود که اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند و کاری که می‌شد با استفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور به ویژه نیروی انسانی متراکم و ذخایر ارزشمند انجام داد، انجام نمی‌شد. امروز رشد اقتصادی در حد ۴ دهم درصد، افزایش هزینه‌های ۱۰ برابری مردم، و مشکلات مردم نمایندگان و کسانی که این شرایط را می‌بینند، رنج می‌دهد.  

رییس جمهور نخستین هدف در این بودجه ۱۴۰۱ را ثبات اقتصادی عنوان کرد و گفت: اقتصاد باید از ثباتی برخوردار باشد که برای تولید کننده، مصرف کننده و بازار اطمینان بخش باشد. لازمه ثبات اقتصادی این است بودجه ای ارائه کنیم که کسری بودجه نداشته باشیم کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور است.

 استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز دولت است

وی با تاکید بر لزوم برقراری انضباط در نظام پولی و مالی کشور تاکید کرد: در بودجه استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است و برنامه این است که بتوانیم کشور را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کنیم تا وضعیت تورمی کشور رو به کاهش باشد. اینکه تا چه زمانی به تورم یک رقمی برسد باید در این زمینه کار شود. اما امید داریم که تورم دورقمی کاهش یابد.

رییس دولت سیزدهم با بیان این که بودجه نیازمند نگاه ملی است و نباید نگاه بخشی و سازمانی به آن داشت، به هدف گیری رشد هشت درصدی اشاره کرد و گفت: دستیابی به این رقم تلاش همه را در این زمینه می‌طلبد.

وی با طرح این سوال که رشد اقتصادی ۸ درصدی چگونه امکان پذیر است، گفت: این که افزایش بهره وری ۳.۵ درصد و ۴.۵ درصد افزایش سرمایه گذاری اتفاق بیفتد که البته با کار و تلاش و برنامه ریزی امکان پذیر است. بنابراین هدف دوم تضمین رشد اقتصادی در بودجه تقدیمی است.

آیت الله رییسی گفت: هدف سوم این بودجه مسئله عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور است. توزیع ما توزیع ناعادلانه است و باید متوازن شود.

وی با بیان اینکه در این لایحه مسئله آمایش سرزمینی حتما مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: محور بودن عدالت هم برای مجلس و هم دولت و بخش‌های مختلف مهم است که باید به این سمت حرکت کنیم و توسعه را توسعه متوازن در بخش‌های مختلف انجام دهیم.

رییس جمهور ادامه داد: اساس این بودجه بر برنامه‌محوری است به نحوی که بودجه ساده و قابل فهم، نظارت پذیر، نتیجه گرا و کمک کننده به رشد و ثبات اقتصادی در کشور باشد. بنای بودجه سال آینده بر این است که اختیاراتی را به مسئولان استان، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که بودجه می گیرند بدهد و آنها را نسبت به آنچه که از بودجه در اختیار دارند پاسخگو کند.

 آیت الله رییسی ادامه داد: در رابطه با فرهنگ، رفع آسیب‌های اجتماعی، رشد اقتصادی از مسولان استان‌ها بپرسید چه کاری انجام داده است یا سهم این وزارتخانه چقدر بوده است و تا چه مقدار این سهم را انجام داده است. این قابل نظارت واندازه گیری نیست.

 وی خاطرنشان کرد: شاید از نظر بودجه ای بتوان گفت چقدر بودجه مصرف شده است و یا چقدر از این تبصره تخلف شده است اما اینکه سهمی در رشد فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی چقدر سهم خود را در استان انجام شده این قابل پایش و اندازه گیری نیست. اما اگر مسئولیت به آنها محول شد هم برای مجلس قابل اندازه گیری و نظارت است هم برای دستگاه‌های اداری و نظارتی در کشور و هم مسئولین می دانند  چه وظایفی به عهده دارند و ماموریت‌های قانونی آنها قابل اندازه‌گیری و نظارت است.

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 20 =