کد خبر : 33101
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی و غربی تشکیل شود

ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی و غربی تشکیل شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: معتقدم ستاد احیای دریاچه ارومیه باید در هر دو استان آذربایجان شرقی و غربی تشکیل و اعتبارات احیا نیز استانی شود تا قدرت و دقت اجرای پروژه‌ها بالا رود.

به گزارش نگاه، محمد فرشکاران با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه سهند که به موضوع مصوبات سفر ریاست جمهوری در استان اختصاص داشت، اظهار کرد: موقعيت خاصي كه امسال براي استان پيش آمد سفر رئيس جمهور بود که باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.
وی افزود: سال گذشته مجموع اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي مصوب استان از منابع مختلف (استاني، استاني ويژه و ملي) ۴.۸ هزار ميليارد تومان بود كه از اين رقم در حدود ۲ هزار ميليارد تومان تخصيص يافت؛ اما در سفر رئيس جمهور تنها از محل منابع عمومي سازمان برنامه و بودجه حدود ۱۱.۵همت اعتبار تملك دارايي هاي سرمايه اي استان مصوب شد.
فرشکاران تصریح کرد: با تعاملات و پيگيري هاي به موقع و موثري كه مسوولان استان با مركز داشتند و دفاعياتي كه در جلسات كارشناسي براي تصويب پروژه‌هاي پيشنهادي صورت دادند، توانستند حدود ۴۰ همت اعتبار را به تصويب برسانند كه بخشي از اين اعتبار در قالب تسهيلات و مربوط به بخش خصوصي و بخش ديگر مربوط به رديف هاي اعتباري شامل منابع عمومي و رديف‌هاي در اختيار وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي، فروش اموال و غيره است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: پيگيري جذب اعتبارات مصوب مهم تر از تصويب اعتبارات است و بايد تلاش كنيم اعتباراتي كه در قالب هاي مختلف براي استان تخصيص مي يابد به صورت كامل جذب شود.
این مسوول یادآور شد: مرحله اول اعتبارات سفر پرداخت شده؛ البته بنا بود قسط اول به صورت نقدي باشد، اما فرا رسيدن زمان پرداخت يارانه ها منابع نقدي دولت را بيشتر به اين سمت سوق داد و قسط اول اعتبارات به صورت اوراق در اختيار سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار گرفته است.
فرشکاران در عین حال خاطرنشان ساخت: تفاوتي كه اوراق قسط اول اعتبارات رياست جمهوري با اوراق معمول دارد اين است كه اين اوراق سه ساله نبوده و يك ساله هستند و تقريبا نقد محسوب مي شوند.
وی توضیح داد: پروژه های اولویت دار سفر ریاست جمهوری مربوط به حوزه های برق، آب، راه و مسائل فرهنگي است كه در اين ارتباط مبادله موافقت نامه ها به سرعت بايد انجام پذيرد و كارها پيش رود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: همانطور که آقای استاندار هم تاکید دارند منابع بانكي مربوط به اعتبارات سفر رياست جمهوري هم كه به همه بانك هاي عامل ابلاغ شده بايد به سرعت جذب شود و دستگاه هاي متولي هم گزارش عملكرد و پيشرفت پروژه هاي متبوع را  حداكثر هر سه ماه يكبار ارائه دهند.

احیای دریاچه ارومیه را از درجه اهمیت ساقط نکرده ایم!
این مسوول در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع احیای دریاچه ارومیه نیز پرداخت و گفت: دریاچه ارومیه یک موضوع اساسی و حیاتی است که حیات منطقه و کشورهای همجوار تحت الشعاع این موضوع قرار دارد؛ نبابراین احیای دریاچه ارومیه را از درجه اهمیت ساقط نکرده ایم و نخواهیم کرد.
فرشکاران اضافه کرد: در مصوبات سفر هم این موضوع مد نظر بوده و استان ما با حدود ۱۸ پروژه فعال در این زمینه عملکرد بهتری دارد و اعتبارات این پروژه ها نیز در حوزه آب و فاضلاب مصوب شده است.
وی به اجرای پروژه هایی مثل انتقال آب ارس به تبریز، تکمیل تصفیه خانه های تبریز، آذرشهر و ملکان و غیره و انتقال پساب های آنها با دبی مشخص به صورت مدام به دریاچه اشاره کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: پروژه مهم دیگر احداث تونل انتقال آب زاب به دریاچه است که باید به سرعت تکمیل شود و انتقال آب از طریق این تونل به صورت دائمی اتفاق افتد.
فرشکاران با بیان اینکه اعتبارات دریاچه ارومیه ملی بوده و باید از طریق دستگاه های متولی در استان ها جذب شود، اذعان داشت: معتقدم ستاد احیای دریاچه ارومیه باید در هر دو استان آذربایجان شرقی و غربی تشکیل و اعتبارات احیا نیز استانی شود تا قدرت و دقت اجرا، مدیریت و رصد پروژه ها بالا رود.

دستور تاریخی رئیس جمهور و استقلال مس سونگون
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد موضوع استقلال شرکت مس سونگون یادآور شد: مس سونگون به شرکت ملی مس ایران وابسته بوده و بر مبنای مصوبات مجمع عمومی مس ایران عملکرد دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: اتفاق مبارکی که در سفر رئیس جمهور به استان افتاد، دستور تاریخی استقلال مس سونگون بود که اهمیت این موضوع بسیار فراتر از تخصیص اعتبار به این شرکت است؛ چرا که مس سونگون کاملا خوداتکا بوده و از محل فروش کنستانتره تولیدی درآمد قابل توجهی دارد.
فرشکاران اذعان داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ تاکید شده ۱۵درصد حقوق دولتی معادن به خزانه معین استان محل استقرار معادن انتقال یابد و ما باید بتوانیم سهم قانونی استان از مس را وارد اعتبارات استان کنیم.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + هجده =