کد خبر : 36276
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷

حجت الاسلام والمسلمین‌ آل‌هاشم در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی:

دانشجو باید سیاسی باشد نه سیاست‌زده/ روحیه نقد منصفانه دانشجویان لازم است، زنده بماند

دانشجو باید سیاسی باشد نه سیاست‌زده/ روحیه نقد منصفانه دانشجویان لازم است، زنده بماند
امام جمعه تبریز گفت: دانشجو موذن جامعه است و باید نقش هدایتگری داشته باشد نه اینکه تحت تاثیر جنگ رسانه‌ای و دروغ‌ها و شایعات قرار گیرد.

به گزارش نگاه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم عصر امروز در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی استان در آستانه روز دانشجو اظهار داشت: ۱۶ آذر سالروز شهادت سه دانشجوی آزادی‌خواه و انقلابی و یادآور دانشگاهی است که نه تنها پایگاه توسعه علم و دانش بلکه محل رویش اندیشه‌های اسلامی و انقلابی بوده است.

وی ادامه داد: با نگاهی عمیق به تحولات دهه‌های اخیر نقش تاثیرگذار دانشگاه را در همه دگرگونی‌ها می‌توان دید و دانشجو هم همواره محور اصلی جریانات بوده است اما هماهنگی با اهداف والای اسلامی جنبش‌های دانشجویی کشور را از جنبش‌های دانشجویی سایر کشورها متمایز و ممتاز می‌سازد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شاهد حرکات نو و نویدبخش در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی بوده‌ایم، گفت: دانشجویان ما کارهای زیادی انجام داده‌اند اما جو به قدری غبارآلود شده که این مسائل را نشان نداده‌اند، نظر فعالان دانشجویی همواره در موضوعات مختلف مورد اتکای دولت‌ها و مردم بوده است که همچنان از آن الگوبرداری می‌کنند که نمونه آن خاطرات دانشجویی دکتر چمران است.

وی ادامه داد: دانشجویی که در بستری چون دانشگاه همراه با پرورش و رشد شخصیتی، پیشرفت علمی‌اش را رقم می‌زند یک سرمایه اجتماعی و نخبه‌ترین گروهِ این اجتماع است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به اینکه این استعدادهای بالقوه تهدیداتی هم دارد، عنوان کرد: یکی از این تهدیدها سیاسی‌کاری است، بزرگان بر اندیشه سیاسی در عین طعمه نشدن برای سیاسی‌ بازی دانشجویان تاکید دارند. اصل دانشجو باید مورد احترام و نسل دانشجو باید نقش هدایتگری داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشجو موذن جامعه است و باید نقش هدایتگری داشته باشد نه اینکه تحت تاثیر جنگ رسانه‌ای و دروغ‌ها و شایعات قرار گیرد. بار اصلی فعالیت‌های دانشجویی را تشکل‌ها بر دوش کشیده و کارهای شاخص انجام دادند که از جمله آنها تعمیق فرهنگ دینی، حفظ نشاط و پویایی، ممانعت از هرج و مرج و جلوگیری از برخوردهای افراطی است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه بهترین نگاه به شان و منزلت دانشجو در بیانات رهبر انقلاب است، تصریح کرد: از جمله توصیه‌های ایشان شرح صدر سیاسی و تحمل یکدیگر است، این سعه صدر با توجه به شرایط کنونی و جنگ ترکیبی که برای دانشگاه‌ها طراحی کردند و بیش از هر زمان دیگر نیاز است، همه حرف و اعتراض داریم اما نباید اعتراض به خشونت کشیده شود.

وی با اشاره به روحیه نقادی در دانشجویان گفت: این روحیه باید زنده نگه داشته شود اما نقد هم باید منصفانه باشد، از دانشجویانی که صداقت بیشتر و طینت‌های پاک‌تری دارند انتظار می‌رود در رخدادها و قضاوت پدیده‌ها بر مدار انصاف حرکت کند. نگاه منتقدانه هیچ اشکالی ندارد اما نقد باید درست باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم تاکید کرد: دانشگاه مرکز معنویت است چون علم ارزش معنوی و روحی دارد و کسانیکه تصور می‌کنند دانشگاه محل کم شدن مقیدات دینی است در دوره پهلوی اول گیر کرده‌اند.

وی با اشاره به تفاوت دانشجوی سیاسی با دانشجوی سیاسی‌کار توضیح داد: دانشجو باید سیاسی باشد یعنی آگاه‌ترین قشر به مسائل سیاسی باشد تا در روز بحران گرفتار نشود و خوب تصمیم بگیرد در حالیکه دانشجوی سیاست‌زده و سیاسی‌کار اینگونه نیست.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 15 =