کد خبر : 32473
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند

خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی ۱۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

به گزارش نگاه، هادی فرجی آزاد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مطالبات اصلی مردم آذربایجان شرقی از رئیس جمهور اظهار داشت: درحالی طی روزهای آینده شاهد سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان خواهیم بود که احیای دریاچه ارومیه مطالبه اصلی مردم آذربایجان شرقی از آیت الله رئیسی است.
وی افزود: در این خصوص دولت باید با افتتاح تصفیه خانه فاضلاب تبریز و ارومیه گام مهمی برای احیای دریاچه ارومیه بردارد.
فرجی آزاد ادامه داد: پروژه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری کامل از این طرح سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده تبریز به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.
وی سپس گفت: مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ارومیه نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و می‌توان با افتتاح این طرح سالانه ۵۲ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه کرد و زمینه احیای این دریاچه را بیش از پیش فراهم ساخت.
حقابه دریاچه ارومیه رعایت شود
فرجی آزاد با تاکید بر اینکه تونل کانی سیب از رودخانه زاب دیگر پروژه مهم برای احیای دریاچه ارومیه است، گفت: این تونل دارای ۳۶ کیلومتر طول است که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء حفاری شده و با اتمام آن قرار است سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی این تونل نیز به پایان رسیده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد افتتاح آن باشیم تا زمینه احیای دریاچه ارومیه فراهم شود.
فرجی آزاد افزود: باتوجه به اینکه دریاچه ارومیه در سدها و رودخانه‌های فصلی آذربایجان غربی، کردستان و آذربایجان شرقی حقابه دارد باید این آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شود.
کشاورزی شمال غرب کشور تهدید می‌شود
وی گفت: کشاورزان درخواست سرازیرشدن حقابه به دریاچه ارومیه را از دولتمردان دارند چراکه دریاچه وضعیت خوبی ندارد و باید زمینه احیای آن فراهم شود. با خشک شدن دریاچه، کشاورزی منطقه نیز تهدید شده و جان ۱۴ میلیون نفر به خطر می‌افتد.
وی گفت: با خشک شدن دریاچه ارومیه زمین‌های کشاورزی نیز نابود می‌شود. دریاچه ارومیه روی زندگی ۱۴ میلیون نفر تأثیر مستقیم دارد.
احیای دریاچه ارومیه مطالبه اصلی مردم استان از رئیس جمهور است
رئیس اتاق اصناف کشاورزی استان آذربایجان شرقی ابراز داشت: با احیا نشدن دریاچه ارومیه شاهد پدیده ریزگردهای نمکی در شمال غرب کشور خواهیم بود و علاوه بر شور شدن منابع آبی زیرزمینی کشاورزی منطقه نیز از بین خواهد رفت.
وی گفت: احیای دریاچه ارومیه مطالبه اصلی مردم استان از رئیس جمهور است و امیدواریم هرچه زودتر شاهد احیای این دریاچه باشیم.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × دو =