کد خبر : 25372
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

حضور دسته‌جمعی برای آب‌تنی کرونایی در دریاچه ارومیه!

حضور دسته‌جمعی برای آب‌تنی کرونایی در دریاچه ارومیه!

این روزها با شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و برخی از مردم بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی و کاهش مسافرت، تفریح چند ساعته در اماکنی همچون ساحل دریاچه ارومیه را بر سلامت خود ترجیح می‌دهند.

 این روزها با شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و برخی از مردم بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی و کاهش مسافرت، تفریح چند ساعته در اماکنی همچون ساحل دریاچه ارومیه را بر سلامت خود ترجیح می‌دهند.

به گزارش نگاه، ثانیه‌ها با همراهی کووید ۱۹ می‌گذرد، اما با این وجود روزهای پایانی هفته که از راه می‌رسد، برخی از مردم هوس آب تنی به سرشان می‌زند؛ فارغ از گیر و دار روزهای کرونایی، ساز دل خود را کوک می‌کنند تا چند ساعتی را خوش بگذرانند.
توجهی هم به آمار و ارقام مبتلایان و وضعیت استان ندارند؛ شاید شیوع ویروس کرونا در ذهن آنان یک شوخی باشد و یا هم به این معتقد هستند که هرگز به این ویروس مبتلا نخواهند شد و به همین علت، بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بند و بساط خود را جمع کرده و یک سفر همراه با خانواده را تدارک می‌بینند.

 گزینه‌هایی که در نهایت به دریاچه ارومیه یا جزیره اسلامی ختم شده و یک روز در کنار خانواده همراه با شیوع ویروس کرونا رقم می‌خورد؛ در این میان نه تنها مسافران داخلی بلکه مسافران از سایر شهرها نیز بی‌تقصیر نیستند و با بی احتیاطی خود، آمار مبتلایان را افزایش داده و شرایط را غیر قابل کنترل می‌سازند.

ممنوعیتی برای حضور مردم در مناطق تفریحی وجود ندارد
فرماندار شهرستان اسکو با تأکید بر عدم ممنوعیت مردم برای حضور مردم در مناطق تفریحی گفت: هیچ گونه محدودیتی برای سفر به جزیره اسلامی وجود ندارد و تصمیم گیری در رابطه با عدم حضور مردم در مناطق گردشگری با ستاد استانی کرونا است که تا کنون در هیچ نقطه‌ای از شهرستان، محدودیت حضور گردشگر وجود ندارد.
ممنوعیتی برای حضور در سواحل دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی وجود ندارد و در هیچ نقطه‌ای از شهرستان، حضور گردشگر ممنوع نشده است.

 بابک رضی منش ادامه داد: در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی جای بحثی نیست اما ممنوعیتی برای حضور در سواحل دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی وجود ندارد و در هیچ نقطه‌ای از شهرستان، حضور گردشگر ممنوع نشده است.
وی افزود: مبنای تصمیم گیری و اعلام نظر در این گونه موارد با ستاد استانی و شهرستانی مقابله با کرونا است که در هیچ‌کدام چنین مصوبه‌ای وجود ندارد و منع حضور گردشگر بعد از مصوب شدن ستاد شهرستانی و تصویب نهایی ستاد استانی کرونا انجام می‌گیرد.

اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی
بخشدار شهرستان ایلخچی گفت: در رابطه با این موضوع، شبکه بهداشت و درمان، اقدامات لازم را انجام داده و از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی خواهد شد.
محمد آزادی مبارکی ادامه داد: هم چنین از طریق دهیاری روستاها و خود شهرستان، اطلاع رسانی‌های لازم از طریق فضای مجازی صورت خواهد گرفت.
وی در پایان افزود: شهروندان طی روزهای آتی و در حد امکان از تجمع در حاشیه دریاچه ارومیه پرهیز کنند و اگر لازم باشد از حضور مردم ممانعت خواهد شد.

پرهیز از مسافرت‌های طولانی و دسته جمعی
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی گفت: به‌طور معمول افراد به تنهایی مسافرت نکرده و افرادی را نیز با خود همراه می‌کنند و حتی گاهی در طول مسافرت برای میهمانی به منزل یکدیگر می‌روند؛ با این احتمال که هم خود و سایر افراد می‌توانند سالم باشند در حالی که ممکن است ناقل ویروس بدون علامت باشند.
سیمین خیاط زاده افزود: مصرف غذاهای باز، خرید نان و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نبود فاصله گذاری اجتماعی، قرار گرفتن در مکانی که شست و شو و ضدعفونی دست را غیر ممکن می‌سازد و هم چنین استفاده از سرویس بهداشتی عمومی که می‌تواند آلوده کننده باشد از مهم‌ترین عواملی است که مردم در سفر می‌توانند با آن روبرو شوند.
وی با تأکید بر کاهش و پرهیز از مسافرت‌های طولانی و دسته جمعی گفت: متأسفانه افراد به‌طور دسته جمعی به پارک‌ها رفته و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی کنار همدیگر می‌نشینند که در حین مصرف غذا، مجبور به عدم استفاده از ماسک می‌شوند که در این صورت با عدم شست و شوی ظروف مورد استفاده، کافی است که تنها یک نفر ناقل بی علامت ویروس کرونا باشد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است که اگر مردم به این فکر برسند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا چه اندازه اهمیت دارد و یا اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول سفر با چه سختی همراه است، اکثر افراد خود را از مسافرت‌ها منع خواهند کرد.

ضرورت شست و شوی دست‌ها و استفاده از ماسک
وی توضیح داد: برخی از افراد ممکن است ویروس در بدن آنها وارد شده و طول دوره ماندگاری ویروس را در بدن خود طی کنند و در نهایت بدون بروز هیچ علائمی، از بدن آنها دفع شود و تنها به مدت ۲ الی ۳ هفته ویروس را در بدن خود نگه دارند که در صورت نزدیک شدن به فرد بدون محافظت ماسک و لمس سطوح، انتقال ویروس افزایش می‌یابد که به همین دلیل به شست و شوی دست‌ها و استفاده از ماسک توصیه می‌شود.
خیاط زاده بیان کرد: در صورت تماس فرد مبتلا با فرد سالم، مدت زمانی که دوره نهفتگی بیماری به طول می‌انجامد تا فرد با وارد شدن ویروس در بدن، علائمی را از خود بروز دهد، ۲ تا ۱۴ روز می‌باشد اما شایع‌ترین زمان ممکن از مواجهه فرد تا شروع علائم، ۲ تا ۹ روز است.

متفاوت بودن بروز علائم ویروس در افراد
وی با اشاره بر متفاوت بودن بروز علائم در افراد بیان کرد: علائم گوارشی که در حال حاضر در بین بیماران بیشتر شایع است به صورت اسهال، بی اشتهایی و در برخی از موارد، استفراغ، دل درد و در کنار آن تب است که با دردهای عضلانی، سرفه‌های خشک، تب و لرز و درد قفسه سینه نیز همراه می‌شود که باید گفت علائمی وسیع و همانند سرماخوردگی و آنفلوانزا است.
وی در ادامه افزود: این علائم در افراد دارای بیماری زمینه‌ای بعد از مدت زمان کوتاهی تشدید شده و به صورت تنگی نفس و سختی در نفس کشیدن خود را بروز می‌دهد که جز علائم در خطر است که باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و با اندازه گیری اکسیژن خون و پایین بودن میزان آن، به بیمارستان ارجاع خواهد شد.

نمونه گیری از بین افراد مراجعه کننده دارای علائم، تنها از افراد بالای ۶۰ تا ۶۵ سال، انجام می‌گیرد
خیاط زاده در پایان گفت: در روزهای گذشته نمونه گیری از افراد دارای علائم که به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کرده بودند انجام می‌شد اما در حال حاضر به دلیل محدودیت، نمونه گیری از بین افراد مراجعه کننده دارای علائم، تنها از افراد بالای ۶۰ تا ۶۵ سال، انجام می‌گیرد و به افراد زیر ۶۰ سال، قرنطینه، استفاده از ماسک و عدم تماس با افراد در منزل توصیه می‌شود که به طور معمول، ۱۴ روز طول می‌کشد.
برخی از مردم توجه چندانی به آمار مبتلایان و مرگ و میر ندارند و بدون توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هوای تفریح به سرشان می‌زند؛ بدون آنکه لحظه‌ای به این فکر کنند که شاید همین تفریح چند ساعته به قیمت جان آنها تمام شود. شیوع ویروس کرونا می‌تواند کاهش یابد به شرطی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نکنیم و به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و تفریح خود را بخاطر سلامتی خود و مردم فراموش کرده‌اند احترام بگذاریم.

گزارش از آناهیتا رحیمی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − 5 =