کد خبر : 6270
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

جایگاه آذربایجان شرقی در لایحه بودجه سال آینده کشور: از بودجه دریاچه ارومیه تا تبریز ۲۰۱۸

جایگاه آذربایجان شرقی در لایحه بودجه سال آینده کشور: از بودجه دریاچه ارومیه تا تبریز ۲۰۱۸

دکتر بهبودی در مورد میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: این طرح به صورت مستقل و جداگانه، بودجه ملی دارد ولی از آنجا که پیوست های لایحه هنوز به دست ما نرسیده ارقام آن نیز فعلا مشخص نیست.  کنفرانس خبری عالی ترین مقام مسئول برنامه ریزی و بودجه بندی

دکتر بهبودی در مورد میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: این طرح به صورت مستقل و جداگانه، بودجه ملی دارد ولی از آنجا که پیوست های لایحه هنوز به دست ما نرسیده ارقام آن نیز فعلا مشخص نیست.

 کنفرانس خبری عالی ترین مقام مسئول برنامه ریزی و بودجه بندی استان می توانست حاوی تازه ترین اطلاعات و اخبار و پربارتر از جلسه ای باشد که عصر یک روز پائیزی در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تشکیل شد. شاید بهتر بود به فاصله زمانی مناسب تری بعد از انتشار پیوست های لایحه بودجه ی تقدیمی دولت به مجلس این جلسه برگزار می شد و یا حتی بعد از تصویب تبصره ها و ماده ها و کلیات آن در مجلس و کمیسیون های تخصصی باشد تا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اطلاعات و آماری کامل تر و مستند تر و بومی شده تر به پرسش های خبرنگاران پاسخ دهد.

شاید تعجیل در برگزاری این کنفرانس خبری و فاصله زمانی اندک ارائه لایحه به مجلس و برگزاری این نشست خبری انتظارات اصحاب رسانه را برآورده نکرد و سبب شد برخی از پرسش های خبرنگاران که می توانست جنبه ی اطلاع رسانی شفاف و تشریح اوضاع بودجه ای و تخصیص های استانی و ملی داشته باشد بی جواب بمانند.

مشخص نبودن ردیف اعتباری دولت برای رویداد «تبریز ۲۰۱۸»، میزان بودجه اختصاص یافته برای احیای دریاچه ارومیه و حتی علت جایگاه هشتم آذربایجان شرقی در جدول سهم استان ها از محل اعتبارات دولتی در بودجه سال آینده و سوالاتی از این دست پاسخ مناسبی پیدا نکردند. انتظار می رفت دکتر بهبودی، ارائه آمار و ارقامی شفاف و کاربردی و قابل فهم برای عموم مردم، وضعیت تخصیص های سال، طرح های عمرانی، ملی و استانی را به تشریح ویژگی های کلی و مبهم لایحه و طرح مباحث کلان اقتصادی و بودجه ای ترجیح می دادند. اما به هر حال مسئولیت پذیری و اقدام روابط عمومی این سازمان در برگزاری این نشست خبری و تلاش برای روشنگری و اطلاع رسانی به افکار عمومی خود جای تقدیر دارد.

بخشی از مطالب مطرح شده در این نشست خبری را با هم مرور می کنیم.

*****به گزارش نگاه آذربایجان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه لایحه بودجه کشور «قانون مادر» بوده و ساختار بودجه ای، محل دغدغه ها و چالش های بسیار اقتصاد دانان، مدیران ارشد، برنامه ریزان و دولت مردان بوده گفت: در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس، اصلاحات ساختاری مهمی در سه حوزه مد نظر قرار گرفته و بقیه در قالب اولویت های بودجه ای بوده است. دکتر داود بهبودی تصریح کرد: در این لایحه تلاش شده تا تخصیص بودجه بیشتر بر مبنای عملکردها و اهداف روشن صورت گیرد و بودجه ریزی بر اساس شیوه قبلی و مبتنی بر مراجعه های حضوری و چانه زنی های سیاسی و منطقه ای کم رنگ شود.

کاهش ردیف های بودجه ای مربوط به شخصیت ها و دستگاه های متفرقه به یک سوم!

وی افزایش شفافیت مالی و انضباط بودجه ای را شاخصه مهم این لایحه اعلام کرد و افزود: در این لایحه، مجموع ۳۳۷ ردیف بودجه ای متفرقه که بیشتر درصد سهم بودجه را شامل می شد به یک سوم یعنی حدود ۱۳۸ ردیف تقلیل پیدا کرده که دستاورد مهمی است و بدین ترتیب بودجه تخصیصی به این بخش ها هم به زیر ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است. بهبودی این کاهش را نشانه ای از شفافیت بودجه سال ۹۷ دانست. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه از تعیین تکلیف بودجه برخی دستگاه های فرهنگی منتسب به شخصیت های مختلف خبر داد و افزود: ردیف های بودجه مربوط به این دستگاه ها هر کدام در زیرمجموعه های خاص خود طبقه بندی شده و تا حدودی شاهد شفافیت بودجه ای در این رابطه هستیم. داود بهبودی اشاره ای به نام این دستگاه ها و یا نام شخصیت های مربوط به این ردیف های بودجه ای نکرد! دکتر بهبودی یکی دیگر از ویژگی های بودجه سال آینده را استانی شدن بودجه برخی ادارات و دستگاه ها نظیر آموزش و پرورش، امور ایثارگران و برخی از دستگاه های دیگر اعلام کرد و افزود: این امر سبب می شود تا سهم بودجه ای استان ها بیشتر شود ضمن آنکه در پروژه های عمرانی نیز سهم استان ها افزایش یافته است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مهمترین محورهای اساسی و اولویت دار احصا شده لایحه برنامه بودجه را شامل: آبخیزداری، محیط زیست، گردشگری، حمل و نقل، بافت های فرسوده و آسیب دیده و تقویت بنیه دفاعی کشور و سرمایه گذاری در سواحل «مُکران» دانست. داود بهبودی در توضیح مربوط به ردیف بودجه اختصاص یافته به سواحل «مکران» در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «آذرقلم» گفت: دستیابی به آبهای آزاد و بهره گیری از ظرفیت های استراتژیک همجواری با اقیانوس ها یکی از برنامه ها و آرزوهای همه کشورهاست. در آمایش ملی نیز به اهمیت این موضوع تاکید شده است. از انجا که در حدفاصل بندر عباس تا چابهار از سواحل جنوبی کشور و در ساحل دریای عمان هیچ فعالیت اقتصادی مهمی تاکنون صورت نمی گرفت بنابراین نظر برنامه ریزان و استراتژیست ها بر این است که از این فرصت برای ترانزیت کالا و نیز فعالیت های اقتصادی بزرگ استفاده شود و متناسب با توسعه صورت گرفته در این منطقه بودجه لازم به آن اختصاص یابد که این امر نیز در راستا و هم جهت با محور توسعه کشور است.

آذربایجان شرقی با ۷۱ هزار پروژه نیمه تمام!

دکتر بهبودی تعداد پروژه های نیمه تمام آذربایجان شرقی را بیش از ۷۱ هزار پروژه اعلام کرد و افزود: شش هزار مورد از این پروژه ها ملی بوده و ۶۵ هزار پروژه دیگر جزو طرح های نیمه تمام استانی هستند. وی با اشاره به محدودیت های اعتباری و بودجه ای دولت در تکمیل این پروژه ها، ابراز امیدواری کرد این طرح های نمیه تمام با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران غیردولتی به سرانجام برسند.

کاهش ۱/۴ درصدی سهم درامدهای آذربایجان شرقی و افزایش ۴/۳ درصدی بودجه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه سهم درآمدهای استان (از محل وصول مالیات و عوارض و …) از رقم ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ به رقم ۲۴ هزار و ۱۶۶ میلیارد ریال در سال ۹۷ کاهش یافته گفت: این امر نشان دهنده کاهش ۱/۴ درصدی درآمدهای پیش بینی شده برای استان ماست و فرصتی است برای رونق کسب و کار و حمایت از تولید. وی افزود: در حالی که به طور میانگین شاهد افزایش سهم بقیه استان ها از تکالیف درآمدی هستیم کاهش سهم استان ما از شاخصه های مهم بودجه سال ۹۷ کل کشور است. دکتر بهبودی همچنین از افزایش ۴/۳ درصدی سهم آذربایجان شرقی از محل اعتبارات هزینه ای خبر داد و گفت: توجه به عدالت اجتماعی در قالب دو جهت گیری شامل: ادامه اجرای طرح سلامت و نیز کاهش فقر مطلق در لایحه بودجه سال آینده پر رنگ تر خواهد شد. در همین رابطه دریافتی مستمری بگیران کمیته امداد، بهزیستی و … حداقل سه برابر شده است. ضمن آنکه پرداخت یارانه ها همچنان ادامه می یابد اما تلاش شده تا هدف اصلی که هدفمندی بوده محقق شود و در همین رابطه قطع یارانه برخی از گروه ها و طبقه ها در دستور کار دولت قرار دارد به گونه ای که پیش بینی شده تعداد یارانه بگیران از رقم ۷۵ میلیون نفر فعلی به ۴۱ میلیون نفر کاهش یابد.

بزرگراه تبریز _ بازرگان در پیچ اختلافات و تقدیر از زحمات جبارزاده!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در ادامه با اشاره به وضعیت و پیشرفت برخی از طرح های ملی و استانی حال حاضر آذربایجان شرقی از استمرار فعالیت های عمرانی در اغلب آنها خبر داد و گفت: از مجموع حدود دو هزار طرح عمرانی فعال در استان، تقریبا ده درصد یعنی ۲۰۰ پروژه ملی داریم که احداث بزرگراه تبریز _ بازرگان یکی از مهمترین آنهاست. بهبودی در ادامه با اشاره به مشکلات این پروزه گفت: آقای جبارزاده (استاندار سابق) برای اجرای این طرح زحمت زیادی کشید اما اختلافات کارشناسی سبب شد تا این طرح از مسیر اصلی منحرف شود با این حال با حل این مشکلات این طرح ادامه دارد. وی از تقسیم این مسیر به سه قطعه خبر داد و گفت: در قطعه اول و در حد فاصل تبریز تا مرند، تجهیز کارگاه صورت گرفته و عملیات اجرایی نیز در حال انجام است. در قطعه دوم از مرند تا ایواوغلی، انتخاب پیمانکار هنوز صورت نگرفته و در حال فراخوان مناقصه هستیم و قطعه سوم در محور ایواوغلی تا مرز نیز به منطقه آزاد ماکو واگذار شده که در برنامه های عمرانی استان آذربایجان غربی قرار دارد.

بودجه اختصاص یافته به طرح احیای دریاچه ارومیه چقدر است؟

دکتر بهبودی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری آذرقلم در مورد میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: این طرح به صورت مستقل و جداگانه، بودجه ملی دارد ولی از آنجا که پیوست های لایحه هنوز به دست ما نرسیده ارقام ان نیز فعلا مشخص نیست.

از بودجه ملی اختصاص یافته به رویداد تبریز ۲۰۱۸ چه خبر؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در مورد میزان بودجه مربوط به رویداد« تبریز ۲۰۱۸» که پیش از این از سوی دولت وعده داده شده بود تا ردیف بودجه ای مستقلی در لایحه بودجه سال ۹۷ به آن اختصاص یابد پاسخ به این سوال را هم منوط به ارسال همه جزئیات لایحه بودجه و دریافت پیوست های بودجه ای لایحه و حداکثر تا یک هفته دیگر موکول کرد.جایگاه هشتم استان از محل بودجه سال آینده و پائین تر از سمنان و کرمان!

وی در ادامه با ارائه نموداری که به تازگی توسط یکی از سایت های خبری تهران در مورد سهم استان ها از محل بودجه سال آینده، منتشر شده و در آن آذربایجان شرقی در رتبه هشتم کشور و پائین تر از کرمان، خوزستان و سمنان و هم ردیف با سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی قرار دارد، از علت این امر سوال کرد که دکتر بهبودی در پاسخ از احتمال عدم صحت و یا ناقص بودن این نمودار خبر داد و گفت: شایسته بود در کنار این جدول، نمودار دیگری نیز در مورد سهم درآمدهای پیش بینی شده همه استان ها نیز منتشر می شد تا به صورت مقایسه ای و کامل مورد بحث قرار می گرفت ضمن آنکه استان ما در این رابطه از خیلی از استان های کشور از نظر پیش بینی درآمدهای تکلیفی رتبه بهتری دارد.

گزارش خبری: محمد امین خوش نیت

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =