کد خبر : 1270
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۷:۲۵

تمدید داماتو نقض علنی توافق هسته‌ای است/ برجام مائده آسمانی نبود

تمدید داماتو نقض علنی توافق هسته‌ای است/ برجام مائده آسمانی نبود

سفیر اسبق ایران در فرانسه با انتقاد از تمدید تحریم‌های داماتو گفت: این اقدام آمریکا نقض آشکار برجام و تجاوز به حقوق ملت ایران بود و بنا بر توافقات صورت گرفته قرار نبود این تحریم‌ها تمدید شود. به گزارش فارس، صادق خرازی عصر ديروز در همایش بررسی چشم‌انداز اقتصاد و سیاست بین‌الملل‌ ایران پس از

سفیر اسبق ایران در فرانسه با انتقاد از تمدید تحریم‌های داماتو گفت: این اقدام آمریکا نقض آشکار برجام و تجاوز به حقوق ملت ایران بود و بنا بر توافقات صورت گرفته قرار نبود این تحریم‌ها تمدید شود.

به گزارش فارس، صادق خرازی عصر ديروز در همایش بررسی چشم‌انداز اقتصاد و سیاست بین‌الملل‌ ایران پس از انتخابات آمریکا با تشریح سردرگمی تحلیلگران سیاسی در مورد اتفاقات بعد از انتخاب ترامپ در آمریکا، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در حال حاضر سردرگم هستند و نمی‌دانند نقشه راه آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ چیست.

وی در ادامه افزود: ترامپ به واسطه شعارهایی که داد پس از انتخابات به سرعت توسط تندروها گروگان گرفته شد و مجموعه انتخاب‌های وی برای پست‌های کلیدی نشان می‌دهد مناسبات آمریکا با سایر کشورهای دنیا تغییرات جدی به خود خواهد دید و مواضع آمریکا به سمت تندروی متمایل خواهد شد.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در فرانسه همچنین اذعان داشت: آخرین موضعی که ترامپ در مورد سیاست خارجی اتخاذ کرده به کاهش هزینه‌های دفاع ملی در خارج از مرزها اشاره دارد، اما این مواضع با شعارهای قبلی وی و همچنین مواضع اطرافیانش در تضاد قرار دارد؛ در همین راستا وی مواضع متفاوتی در مورد مبارزه با تروریسم، تعامل با روسیه و به رسمیت شناختن دولت‌های اروپایی اتخاذ کرده است.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به حمله ترامپ و اطرافیانش به برجام تصریح کرد: نقطه مشترک مواضع این افراد، تضعیف برجام و یاد کردن از آن به عنوان یک نقطه ضعف در سیاست خارجی آمریکا است.

خرازی موضع سایر کشورهای طرف مذاکره ایران در مورد برجام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رهبران اروپایی در مقابل مواضع ترامپ از برجام دفاع می‌کنند و آن را برای ثبات امنیت منطقه الزامی می‌دانند.

وی همچنین اعلام داشت: دبیرکل سازمان ملل و دیگر مسؤولان رده بالای سیاسی دنیا نیز همین نظر را داشته و صحبت از لزوم همبستگی کشورها برای حفظ امنیت می‌کنند، اما ترامپ به خاطر شعارهایی که داده چاره‌ای جز مخالفت با برجام ندارد.

موسس حزب ندای ایرانیان با انتقاد از تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله آمریکا موسوم به داماتو اظهار داشت: این اقدام آمریکا نقض آشکار برجام و تجاوز به حقوق ملت ایران بود و بنا بر توافقات صورت گرفته قرار نبود این تحریم‌ها تمدید شود و فعالان حقوقی اروپایی نیز تاکنون یا به این کار اعتراض کرده و یا سکوت کرده‌اند.

این تحلیلگر سیاسی برخی ادعاها در مورد رابطه نزدیک ترامپ و روسیه را رد کرد و افزود: مثلث ایران، روسیه و آمریکا هیچ‌گاه به وقوع نمی‌پیوندد و حتی چشم‌اندازی نیز برای رفع مشکلات روسیه و آمریکا نمی‌توان متصور بود.

خرازی تغییر دکترین سیاست خارجی ایران را خواستار شد و اظهار داشت: در حال حاضر ایران باید به سرعت سیاست خارجی خود را به سمت ایجاد روابط قوی با کشورهای مهم نظیر روسیه، چین، هند و فرانسه تغییر دهد و فرانسه به این دلیل که پس از انتخاب ترامپ بیشترین واکنش را به اظهارات وی نشان داده برای ما اهمیت خاصی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: برجام رافع همه مشکلات ما نیست و نمی‌توان آن را مائده آسمانی نامید، زیرا برجام در زمانی آغاز شد که کشور از نظر اقتصادی قفل شده بود و حتی امکان انجام یک معامله اقتصادی سالم نیز برای کشور وجود نداشت.

به گفته وی، در آن زمان ماشین تحریم‌ها روشن شده بود و کمیته‌ها و کمیسیون‌های مربوطه در هر زمان که اراده می‌کردند قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب می‌کردند.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + 1 =