کد خبر : 1152
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است/ کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی

تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است/ کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در استان خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است. به گزارش نگاه به نقل از فارس، غلامرضا هاشمی صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت:  بیشترین کسری مخازن ما همواره در دشت مرند اتفاق می‌افتد که در سال

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در استان خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است.

به گزارش نگاه به نقل از فارس، غلامرضا هاشمی صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت:  بیشترین کسری مخازن ما همواره در دشت مرند اتفاق می‌افتد که در سال آبی ۹۴- ۹۵ نه تنها در این دشت افتی نبوده، بلکه به میزان ۶٫۴۱ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و این ارقام نشان می‌دهد ما به سمت احیای واقعی دریاچه ارومیه حرکت می‌کنیم.

وی افزود: میزان بارش استان تا ۱۷ آذر سال‌جاری ۷۳ میلی‌متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش و در درازمدت ۷٫۷ درصد کاهش نشان می‌دهد؛ بیشترین افزایش در بستان‌آباد با ۲۲٫۹ درصد و بیشترین کاهش در عجب‌شیر رخ داده است.

هاشمی با بیان اینکه تراز دریاچه در ۱۷ آذر جاری ۱۲۷۰٫۵ و در روز مشابه سال گذشته ۱۲۷۰٫۲۷ که ۰٫۰۵ درصد کاهش نشان می‌دهد، افزود: حجم دریاچه تا ۱۷ آذر ۲٫۳۲ و در روز مشابه سال گذشته ۱٫۸۹ بوده است.

وی با اشاره به اهم اقدامات حفاظت تعادل بخشی و تأثیر آن در احیاء دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ شناسایی چاه‌های غیرمجاز ۲۵۰ حلقه، جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز ۸۴ دستگاه، پر و مسلوب المنفعه بودن چاه‌های غیرمجاز یک هزار و ۷۹۱ حلقه، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز ۳۵۷ مورد و جمع آوری موتور پمپ حاشیه رودخانه‌ای به تعداد ۱۸۳ مورد انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در عین حال یادآور شد: میزان حجم آب صرفه جویی حاصل از اقدامات مذکور ۷۵ میلیون متر مکعب در سال جاری بوده است.

وی با بیان اینکه از سال آبی ۹۰- ۹۱ تا ۹۴ -۹۵ در هر سال ۵۰ تا ۸۰ میلیون‌متر مکعبی کمبود مخزن در از کسری مخازن در سال ۹۵ به ۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته که رقم حداقلی است، افزود: بیشتری کسری مخازن ما همواره در دشت مرند اتفاق می‌افتد در سال ۹۴- ۹۵ نه تنها افتی اتفاق نبوده بلکه به میزان ۶٫۴۱ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و این ارقام نشان می‌دهد ما به سمت احیای واقعی دریاچه ارومیه حرکت می‌کنیم.

وی بر لزوم بهبود وضعیت آبخوان‌های کشور از طریق جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و اخذ خسارت مربوطه و اعمال وحدت رویه در اعمال قانون و محاسبه جرایم تأکید کرد و گفت: با توجه به اتمام فصل زراعی و عدم نیاز به آب چاه‌ها در این فصول باید برق چاه‌های کشاورزی باشد قطع شود که امکان برداشت به ویژه برای انسداد چاه‌های غیرمجاز وجود نداشته باشد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − هفت =