کد خبر : 37194
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

رئیس هیات بسکتبال استان در جمع خبرنگاران؛

بسکتبال آذربایجان‌شرقی روزهای پر رونقی را سپری می‌کند/ مس سونگون ناجی توفارقان

بسکتبال آذربایجان‌شرقی روزهای پر رونقی را سپری می‌کند/ مس سونگون ناجی توفارقان
رئیس هیات بسکتبال آذربایجان‌شرقی گفت: بسکتبال استان ایام پررونقی را سپری می‌کند.

به گزارش نگاه، سیامک گهرخانی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در شرایط فعلی از لیگ برتر تا رده‌های سنی پایه شاهد فعالیت و حضور چندین تیم در عرصه‌های مختلف هستیم که همین وضعیت شرایط پر رونق این روزهای بسکتبال استان را رقم زده است.

وی توضیح داد: توفارقان در لیگ برتر، خانه بسکتبال آذربایجان‌شرقی در لیگ ملی، آریا ترکان مراغه در لیگ دسته دوم بازی می‌کنند و همچنین تیم‌های رده‌های سنی مختلف استان در زیر ۱۶ سال، زیر ۱۸ سال لیگ کشوری و در بخش بانوان زیر ۱۶ سال و دسته دوم باشگاه های بانوان ایران نیز دو تیم خانه بسکتبال آذربایجان‌شرقی و آرکا تبریز حضور دارند.

رئیس هیات بسکتبال استان خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ افتخار مسئولیت بسکتبال استان آذربایجان‌شرقی را دارم، ما دو سال نخست مسئولیت بنده در هیات را به دلیل کرونا از دست دادیم، هر چند که در همین مدت ۴ دوره کلاس مربیگری دانش‌افزایی به شکل وبینار برگزار کردیم. از سال ۱۴۰۰ مسابقات کم کم آغاز و در مسابقات ۳ & ۳ رده سنی زیر ۱۸ سال در منطقه ۵ کشوری قهرمان شدیم.

گهرخانی مطرح کرد: طی سال جاری نیز در تمامی رده‌های سنی فعالیت داشته و در هر ۳ رده سنی دختران و پسران تیم‌های استان به جمع ۸ تیم برتر ایران راه یافته و تیم خانه بسکتبال تبریز (توران) نماینده ۳&۳ استان در لیگ برتر با استفاده از بازیکنان بومی رتبه چهارم ایران را کسب کرد.

وی افزود: در بخش مسابقات اولین دوره لیگ آیندگان در زیر ۱۶ سال برای پسران و زیر ۱۸ سال برای دختران برگزار گردید که استعدادهای خوبی از دل این رقابت‌ها در سطح استان شناسایی شدند.

بسکتبالیست سابق آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ کلاس داوری درجه ۳ در تبریز برگزار شد و امسال هم ۴ داور ما برای ارتقا درجه یک به ملی اعزام شدند که دو داور مرد و یک داور زن ارتقا یافتند و به طور کلی در بحث داوران حرکت‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم.

وی در رابطه با میزبانی‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی بیان کرد: در مسابقات کشوری ۷ بار میزبانی داشتیم و در این بخش از داوران استان استفاده شد، همچنین در مبحث مربیگری نیز کلاس های آموزشی مربیگری درجه ۳ و درجه ۲ را برگزار نمودیم.

گهرخانی با اشاره به چالش‌های بسکتبال استان در بحث آموزش اعلام کرد: علیرغم آمار بالای داور و مربی اما عملا ۱۰ درصد این دو بخش فعال بودند، ما بعد از اتمام کرونا برنامه‌ریزی متناسبی را صورت دادیم تا هر دو بخش فعالیت بیشتری را صورت دهند.

رئیس هیات بسکتبال استان معرفی استعدادهای بسکتبال را یکی از اهداف این هیات برشمرده و در این مورد خبر داد: ۷ نفر به تیم ملی استعدادیابی معرفی شدند و از آن تعداد ۴ نفر برای اردوهای آتی مدنظر هستند، از جمله یک نفر از مرند که با قد ۲ متر و ۵ سانتی متر، تنها ۱۵ سال دارد. دو نفر قد بلند هم در تبریز شناسایی کردیم. با این وجود اگر استعدادها راهی برای حضور در لیگ های ایران پیدا نکنند به راحتی از سوی تیم‌های دیگر نقل‌وانتقال خواهند شد و تحت شرایط فوق باز هم از چرخه استعدادیابی به نفع تیم شهر خودمان باز می‌مانیم؟ چون هر بازیکنی که از تبریز می رود محال است دوباره به این شهر بازگردد اما اگر باشگاهی این نفرات را حمایت کند و تبریز تیمی در لیگ برتر داشته باشد می توان آنها را در شهر زادگاهشان حفظ کرد.

وی به جای خالی نقش آموزش و پرورش در توسعه بسکتبال نیز اشاره کرد و گفت: در دهه‌های گذشته فعالیت دبیران ورزش که ورزشکار این رشته بودند را در مدارس شاهد بودیم که جملگی اساتید بنده بودند اما با پایان کار این عزیزان، عملا یک شکاف عظیم در آموزش و اشاعه رشته بسکتبال در مدارس روی داده است که امروز شاهد بروز شرایط منفی آن هستیم و مدارس مانند سابق در معرفی استعدادها نقشی ندارند.

گهرخانی در مورد آمار بازیکنان شاغل در سایر تیم‌ها افزود: هم اکنون سجاد پذیرفته در تیم ملی برزگسالان، آرش ثابتی در تیم ملی ب، ایمان والی‌زاده در تیم ملی ۲۰۲۴ و ناهیده اسدی در تیم ملی بانوان حضور دارند.

رئیس هیات بسکتبال آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بسکتبال استان بیشترین آسیب را از انحلال باشگاه شهرداری تبریز دید، تاکید کرد: شهرداری تبریز در سال ۱۳۹۶ کار بزرگی را صورت داد و به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یافت اما به نظرم از انحلال باشگاه شهرداری بیشترین ضرر را رشته بسکتبال متحمل شد، اگر این تیم یک سال دیگر به فعالیت خود ادامه می‌داد یقین بدانید که اسپانسرها جلو آمده و بسکتبال تبریز از این شرایط منتفع می‌شد.

گهرخانی همچنین به شرایط نماینده آذرشهر در لیگ برتر اشاره و تصریح کرد: در مورد تيم توفارقان با توجه به زير ساخت‌های موجود و همچنين نبود حاميان مالی واقعی، حضور در ليگ برتر در هر دوره برای اين تيم دردسرساز شده است، ضمن این که با امكانات سالنی آذرشهر آنها فقط در ليگ دسته يك امكان ميزبانی را دارند.

وی در مورد حمایت مس سونگون از توفارقان گفت: این موضوع عملا برای امسال ممکن نیست و به گفته آقای رسول خطیبی بودجه امسال باشگاه مس بسته شده است، اما باشگاه مس سونگون به نوعی از تیم توفارقان حمایت کرد تا خللی در روند بازی‌های این تیم در شرایط بحران ایجاد نشود.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =