کد خبر : 20538
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۸:۱۰

برداشت نمک از دریاچه ارومیه توسط کاوه‌سودا/ اخذ مجوز، این‌بار از ارومیه

برداشت نمک از دریاچه ارومیه توسط کاوه‌سودا/ اخذ مجوز، این‌بار از ارومیه

شرکت کاوه‌سودای مراغه با اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست آذربایجان‌غربی اقدام به برداشت بی‌رویه نمک از دریاچه ارومیه می‌کند.  به گزارش سهند، کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه در چند سال اخیر باعث پیدایش نمک‌زارهای بسیاری در اطراف این دریاچه شده بود. برداشت‌های نمک به صورت بی رویه از این دریاچه در گذشته و حال همچنان

شرکت کاوه‌سودای مراغه با اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست آذربایجان‌غربی اقدام به برداشت بی‌رویه نمک از دریاچه ارومیه می‌کند.

 به گزارش سهند، کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه در چند سال اخیر باعث پیدایش نمک‌زارهای بسیاری در اطراف این دریاچه شده بود. برداشت‌های نمک به صورت بی رویه از این دریاچه در گذشته و حال همچنان ادامه دارد.

اخیرا نیزشرکتی بنام کاوه سودا با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به برداشت گسترده و نامتعارف نمک از دریاچه ارومیه در منطقه انزل کرده است که علاوه بر آن بصورت غیر قانونی کیلومتر ها از وسط دریاچه ارومیه جاده کشی و شن ریزی کرده است تا اینکه مسیر برای تردد کامیون های حامل نمک این شرکت هموار باشد.

پیگیری های خبرنگاران، به این نتیجه رسید  که این مجور با نظارت سازمان محیط زیست آذربایجان‌غربی و به وسیله سازمان صنعت و معدن این استان ارائه شده است.

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز نیز در مجلس شورای اسلامی در یک گفت‌وگو  عدم نظارت را از مشکلات عمده حوزه دریاچه برشمرد و خاطرنشان کرد: برداشت‌های بی رویه از سنگ و نمک دریاچه باعث شده است مواد و املاح دریاچه با کامیون به شهرهای دیگر منتقل شود. دولت نهایت کم‌لطفی را در قبال تبریز و دریاچه ارومیه انجام داده است.

حجت جباری، معاون فنی سازمان محیط زیست آذربایجان‌غربی نیز به خبرنگار آناج گفت: برداشت رسوبات نمک دریاچه ارومیه از مناطقی انجام می‌شود که پس‌روی داشته است. این مجوز توسط سازمان صمت ارومیه و بعد از نظارت و پایش محیط‌زیست آذربایجان‌غربی به شرکت کاوه سودا مراغه ارائه شده است.

وی گفت: مجوز برداشت محدویت زمانی و مکانی دارد به طوریکه برداشت رسوبات نمک در محدوده چهار ضلعی ۲۰هکتاری و به مدت ۲ ماه انجام می‌شود. اگر کوچکترین آسیبی به شرایط زیست محیطی منطقه وارد شود سازمان محیط زیست مجوز را باطل و با خاطیان برخورد قانونی خواهد کرد.

معاون فنی محیط زیست آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: نمک برداشت شده از دریاچه ارومیه با مجوز وزارت بهداشت در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد ولی اکثرا به عنوان مواد اولیه در کارخانجات شیشه و مواد شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × سه =