کد خبر : 34168
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲

مانعی به نام عضویت در ناتو؛ برای پیوستن ترکیه به سازمان همکاری شانگهای

مانعی به نام عضویت در ناتو؛ برای پیوستن ترکیه به سازمان همکاری شانگهای

نماینده ویژه پوتین در امور سازمان همکاری شانگهای: مانعی برای عضویت آنکارا وجود دارد. ترکیه یکی از اعضای ناتو است که روسیه را دشمن شماره یک خود اعلام کرده است.

به گزارش نگاه، «بختیار حکیم اف»، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور مربوط به سازمان همکاری شانگهای و سفیر عالی و تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه امروز، سه شنبه اعلام کرد که سازمان همکاری شانگهای درخواست عضویت ترکیه را به محض دریافت مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

در عین حال، به گفته این دیپلمات روس، با همه جنبه‌های مثبتی که ترکیه و سازمان همکاری شانگهای را به هم پیوند داده، عواملی وجود دارد که به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت. برای مثال، وی یادآور شد که ترکیه یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، که «روسیه را نه تنها یک دشمن، بلکه دشمن شماره یک خود اعلام کرده است.»

 

حکیم اف توضیح داد: «ما مقرراتی در خصوص پذیرش اعضای جدید در سازمان همکاری شانگهای داریم که برخی معیارها از جمله تعلق به منطقه اورآسیا، حفظ فعال روابط دیپلماتیک و تجاری و اقتصادی و روابط فرهنگی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، عدم وجود مناقشه با هر یک از کشورهای سازمان همکاری شانگهای، عدم دخالت در درگیری‌های نظامی خارجی، عدم تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و البته عدم مشارکت در فعالیت‌ها و بلوک‌هایی که روابط خصمانه‌ ای علیه اعضای سازمان همکاری شانگهای دارند، را در نظر گرفته است و در هنگام بررسی عضویت کشورهای نامزد، این مسائل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

 

لازم به یادآوری است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته در حاشیه اجلاس سران پیمان شانگهای در سمرقند اعلام کرد که آنکارا به دنبال پیوستن به سازمان همکاری شانگهای است. وی یادآور شد که این کشور قصد دارد در سال ۲۰۲۳ در نشستی که به میزبانی هند برگزار می‌شود، به این سازمان بپیوندد.

 

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + چهار =