کد خبر : 36745
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

وضعیت نگران‌کننده بارندگی در آذربایجان

وضعیت نگران‌کننده بارندگی در آذربایجان
رئیس هواشناسی استان گفت: وضعیت بارندگی در منطقه آذربایجان به صورت نگران کننده ای کاهش یافته است.

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار آذرانجمن در خصوص علت کم شدن بارندگی در منطقه آذربایجان عنوان کرد: وضعیت بارندگی در شمال غرب کشور خصوصا در منطقه آذربایجان به صورت نگران کننده ای بسیار کم شده است، که دو علت عمده باعث کم شدن بارندگی در این استان‌ها می‌باشد.

وی افزود: یکی از عمده ترین علت‌ها، تغییرات اقلیمی در سطح جهانی می‌باشد که قابل برگشت نبوده و در کل دنیا در حال اتفاق افتادن است. زیرا با گسترش شهرنشینی و از بین رفت جنگل‌ها و… این وضعیت موجب کاهش کیفیت هوا در شهرها و تغییرات آب و هوایی می‌گردد.

امیدفر ادامه داد: تغییرات در فراوانی و شدت خشکسالی همراه با تغییر اقلیم، تأثیر قابل توجهی بر منابع آب و محیط زیست دارد که به نوبه خود در کشاورزی، جامعه و اقتصاد منعکس می­ شود. در ۲ سال اخیر کشور ایران و به خصوص منطقه شمال غرب کشور با خشکسالی روبه رو شده است و نمی‌توان بطور دقیق پیش بینی کرد که تا چه زمانی این خشکسالی ادامه خواهد داشت اما ممکن است یک دوره ۲ الی ۵ ساله بارش ها زیر نرمال بوده و دوره خشکسالی را در کشور ایجاد کند.

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان در خصوص برخی تصاویر منتشر شده از شکوفه زدن گل های بهاری و سبز شدن زمین های کشاورزی در شهرهای آذربایجان در فصل سرد زمستانی بیان کرد: انتظار می‌رفت؛ مانند هر سال در دی ماه امسال نیز، پوشش برفی و یخی زمین‌های کشاورزی را در بر گیرد؛ اما محقق نشدن این امر، باعث گسترش آفت های کشاورزی و همچنین شکوفه زدن زودهنگام درختان شده است که طبیعتاً تهدیدی برای سلامت درختان و محصولات کشاورزی و باغی تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: زمستان هر سال زمان آب گیری سد هاست، امسال به دلیل نبود بارش‌ها و عدم نفوذ برف های آب شده بر زیر زمین، سطح آب های زیر زمینی کاهش یافته است؛ که در نتیجه استفاده بدون اضافه شدن آب اضافی به سد ها ممکن است در آینده نزدیک ما با کم آبی روبه رو شویم.

وی بر اساس آخرین پیش‌بینی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای استان تا پایان امسال اظهار کرد: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی استان متأسفانه در دی ماه امسال بارش ها زیر نرمال پیش بینی شده است اما احتمال می‌رود که از ۱۵ بهمن به بعد بارش‌های فصلی شروع شده و به حد نرمال خود برسند.

وی با بیان اینکه انتظار ما از شهروندان و کشاورزان صرفه جویی حداکثری از آب هاست خاطرنشان کرد: اگر شهروندان و کشاورزان ما در صرفه جویی حداکثری آب همکاری داشته باشند، در این صورت با افزایش سطح آب های زیر زمینی و مدیریت صحیح منابع آبی، می‌توانیم از بحران کم آبی و دوره ۵ ساله خشکسالی در کشور عبور کنیم.

گفتگو: سما شیرزاد

آذرانجمن/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =