کد خبر : 30699
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲

امیدوارم این آخرین اتفاق تلخ در حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی باشد/ بابک نهرین عذرخواهی کرد

امیدوارم این آخرین اتفاق تلخ در حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی باشد/ بابک نهرین عذرخواهی کرد

به گزارش نگاه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در واکنش به پخش بخشی از برنامه جوکر و حواشی ایجاد شده پیرامون آن مطلبی را به شرح ذیل منتشر کرد‌: در پی انتشار بخشی از برنامه جوکر فیلیمو در فضای مجازی و تکدر خاطر جمعی از هنرمندان موسیقی آیینی و عاشیقی آذربایجان از سویی

به گزارش نگاه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در واکنش به پخش بخشی از برنامه جوکر و حواشی ایجاد شده پیرامون آن مطلبی را به شرح ذیل منتشر کرد‌:

در پی انتشار بخشی از برنامه جوکر فیلیمو در فضای مجازی و تکدر خاطر جمعی از هنرمندان موسیقی آیینی و عاشیقی آذربایجان از سویی و علاقمندان فرهنگ و هنر از سوی دیگر، روز گذشته به دعوت بنده هیات مدیره انجمن فرهنگی هنری عاشیقلار و آقای بابک نهرین میهمان بنده بودند.

در این نشست دغدغه‌ها، اعتراضات و نکته‌نظرات انجمن به صراحت طرح شد و بابک نهرین هم با صداقت در خصوص اتفاقی که رخ داده بود، توضیحاتی را ارائه داد. در پایان این نشست مقرر شد جمع‌بندی بنده از جلسه برای اطلاع عموم منتشر شود تا ضمن رفع این کدورت، از تکرار چنین رفتارهایی که می‌تواند به قوام و همبستگی هنرمندان لطمه و صدمه وارد کند و فضای عمومی را مسموم و تخریب سازد، جلوگیری شود:

۱. اعضای انجمن اعتراض خود را نسبت به بی‌احترامی به هنر موسیقی عاشیقی اعلام و ضمن احترام به هنر طنز، حفظ حرمت ارزش‌ها و نمادهای فرهنگی و هنری را خواستار شدند.

۲. حاضران جلسه ضمن تقبیح انتشار گزینشی فیلم از سواستفاده برخی افراد و رسانه‌های رسمی و غیر رسمی از این اتفاق انتقاد کردند.

۳. اعضای جلسه ورود و دخالت افراد حقیقی و حقوقی غیر مرتبط با موضوع را غیر موجه دانسته و معتقد بودند که جامعه هنری توان تعامل و شعور حل مسائل بین خود را دارد و نیازی به مداخله افراد دیگر نیست.

۴. آقای بابک نهرین ضمن دعوت اعضای جلسه به مرور همه فیلم اظهار داشت که علاوه بر آنکه قصدی برای اهانت به موسیقی عاشیقی و عاشیقلار را نداشته بلکه تلاش او در این برنامه طرح فرهنگ و هنر آذربایجان با استفاده از بستر برنامه بود و اظهارات برخی از هنرمندان حاضر در برنامه هم موید این مطلب است اما اگر در این مسیر موفق نبوده و عده‌ای کار او را اهانت تلقی کرده‌اند، در حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان موسیقی عاشیقی از همه عذرخواهی می‌کند.

۵. مهمانان جلسه با احترام به آزادی رسانه‌ها و افراد در بیان دیدگاه‌ها، توصیه کردند که انتشار و بازنشر اخباری از این دست با ادبیات نامناسب و گاه مغرضانه می‌تواند فضای سالم فرهنگ و هنر را مسموم سازد و جلوی پیشرفت و ارتقای این حوزه را بگیرد و چهره نورانی هنر و هنرمندان را مخدوش کند.

در پایان لازم می‌دانم ضمن تشکر از همراهی هنرمندان موسیقی عاشیقی به ویژه اعضای انجمن مربوطه که در دو روز گذشته با تماس‌های مکرر خواستار پیگیری موضوع از سوی بنده بودند، باید یادآور شوم:

یکم: هنر امری ذوقی و تخصصی است و بهتر است همه ما در جایگاه قضاوت و نقد به ابزار این کار مسلط باشیم و افراط در نقد به ویژه درباره موضوعاتی که جایگاهی رفیع در فرهنگ عامه دارند و به عنوان ارزشی ملی به حساب می‌آیند، با احتیاط رفتار کنیم.

دوم: از سوی دیگر با محدود کردن طنز در صورتی که بر اصول آن پایبند باشد به شدت مخالفم و بر این باور هستم که مقدس کردن همه حوزه‌ها مجال اصلاح و ارتقا را از ما دریغ خواهد کرد. البته طبیعی است که نقد و طنز باید بر مدار اخلاق و انصاف باشد.

سوم: از بابک نهرین به خاطر صداقت و شجاعت در عذرخواهی و از هنرمندان عاشیق به خاطر انصاف،صبوری و تحمل سپاسگزارم و امیدوارم این آخرین اتفاق تلخ در حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی باشد.

چهارم: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی وظیفه خود می‌داند ضمن صیانت از جایگاه هنرمندان از سرمایه‌های معنوی و داشته‌های فرهنگی و هنری که ریشه‌ای عمیق در باورها و اعتقادات مردم دارند، حمایت کند و در پاسداری از آن کوتاه نیاید.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =