کد خبر : 30824
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰

آغاز دوباره جنگ مافیاهای ترکیه

آغاز دوباره جنگ مافیاهای ترکیه

در وضعیتی که یادآور دهه ۱۹۹۰ است، اخبار پول‌های کثیف و ترور به دست افراد ناشناس و درگیری مافیاها و پرونده‌های مخدر و مرگ‌های مشکوک بار دیگر تیتر اصلی اخبار ترکیه شده است.

در وضعیتی که یادآور دهه ۱۹۹۰ است، اخبار پول‌های کثیف و ترور به دست افراد ناشناس و درگیری مافیاها و پرونده‌های مخدر و مرگ‌های مشکوک بار دیگر تیتر اصلی اخبار ترکیه شده است.

ماجرا از ویدئوهای افشاگرانه «صدات پکر»، یکی از رهبران شاخص مافیاهای ترکیه در یوتیوب آغاز شد که به طور خاص نگرانی ساکنان جزیره قبرس شمالی را درباره درگیری مسلحانه باندهای مافیایی برانگیخت.

حادثه ترور «خلیل ولیالی» که از وی به سلطان کازینوهای قبرس ترکیه یاد می‌شود این منطقه را به لرزه درآورده است. ولیالی از مشهورترین چهره‌های مافیاهای ترکیه است و در سال ۲۰۱۶ به اتهام تجارت مواد مخدر، دادگاهی در ایالت ویرجینیا برای او حکم بازداشت صادر کرد.

ولیالی در حین بازگشت از یک قمارخانه در ۲۰۰ متری خانه‌اش هدف ۵۰ گلوله افراد ناشناس قرار گرفت.

او بسیار مراقب بود که در رسانه‌ها حاضر نشود اما صدات پکر توجه همه را به «فعالیت‌های کثیف» ولیالی با همکاری فرزندانی برخی مقامات ترکیه‌ای و در رأس آنها «ارکان یلدریم»، پسر «بن علی یلدریم» نخست‌وزیر سابق و رئیس مجلس اسبق ترکیه، و نیز «محمد اغار»، وزیر کشور اسبق، جلب و آنان را متهم کرد که در قاچاق کوکائین از ونزوئلا به ترکیه از طریق هواپیمای اختصاصی ولیالی دست دارند.

این اتهامات چنان سنگین بود که پلیس قبرس بعد از مدتی کوتاه ولیالی را بازداشت کرد اما او خیلی زود آزاد شد، به این ترتیب که ویدئویی از «ارسین سانیر» نخست وزیر و رئیس حزب حاکم در قبرس ترکیه، در حین انجام عمل خلاف عفت عمومی منتشر کرد و نخست وزیر را وادار به استعفا کرد.

در پی آن پکر خبر داد که ولیالی یک آرشیو کامل از رسوایی‌های اخلاقی و مالی چهره‌های سیاسی و امنیتی ترکیه دارد. «ارکام توفان»، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای نیز مدعی شد که این آرشیو حتی شامل شخص رئیس جمهوری، رجب طیب اردوغان هم می‌شود.

ولیالی سومین شخصیت مافیایی‌ای بود که پکر درباره آنها افشاگری کرد و تصفیه شدند. پیش از آن «تانیر دی» و «احمد کورتولوچ» هم به همین ترتیب ترور شده بودند.

«تانیر ای» از اعضای شورای مرکزی جمعیت «عثمانی‌های آلمان» است که از سال ۲۰۱۶ به علت فعالیت‌های شبه‌نظامی و تجارت مواد مخدر و ترور مخالفان اردوغان در خارج از کشور، فعالیت آن در آلمان ممنوع شد.

تانیر ای که تصاویری از وی به همراه وزیر امور خارجه و «هاکان فیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه، منتشر شده در ۳۰ دسامبر گذشته در بلغارستان در یک حادثه تصادف مشکوک کشته شد.

احمد کورتولوچ نیز که پیش‌تر رئیس دفتر حزب عدالت و توسعه در ازمیر بود، پیش از ترور به اتهام قتل عمد و تهدید مسلحانه و تجارت مواد مخدر و اداره یک شبکه امنیتی ـ قضائی برای تبرئه متهمان هواداری از فتح الله گولن بازداشت شده بود اما بعد از مدتی کوتاهی به علت شرایط نامساعد جسمانی از زندان آزاد شد اما پس از چندی در منزلش در ازمیر کشته شد.

جسد چهره مافیایی بین‌المللی خلیل ولیالی در مراسمی باشکوه در حالی که تابوت وی با پرچم ترکیه و قبرس ترکیه‌ای پوشانده شده بود تشییع شد. در این مراسم نخست‌وزیر قبرس هم حضور داشت؛ تلاشی آشکار برای سرپوش نهادن بر رازهای پرونده قتل وی و «آرشیو»ی که در اختیار داشت.

معمای دیگر در این پرونده، اعلام رسمی فرار قاتلان از جزیره قبرس با کشتی‌های تندرو آن هم در شرایط آب‌وهوایی زمستانی با سرعتی بالاتر از سرعت بالگردها و قایق‌های پلیس ترکیه است!

انتهای پیام/
امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =