کد خبر : 30666
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷

آشفته بازار تابلوهای تبلیغاتی در تبریز/ آلودگی بصری موج می زند

آشفته بازار تابلوهای تبلیغاتی در تبریز/ آلودگی بصری موج می زند

ازدیاد تبلیغات شهری و بیلبوردهای تجاری در کلانشهر تبریز ناشی از اعمال سیاست‌های سلیقه‌ای و نگاه اقتصادی است که باعث افزایش آلودگی بصری در این کلانشهر شده است.

به گزارش نگاه، اعمال سیاست‌های سلیقه‌ای و یا نگاه صرفاً اقتصادی در زمره مهم‌ترین عواملی است که در حال حاضر، آشفتگی تبلیغات شهری و محیطی را در کلانشهر تبریز رقم زده است.
پدیده‌ای که امروزه به وفور در کلانشهر تبریز به چشم می‌خورد و عمدتاً ناشی از سبقت مادی گرایی از ظرفیت تبلیغاتی کلانشهر تبریز است که عدم توازن بین دو حوزه مهم فضای سبز و منظر شهری و هم‌چنین فقدان طرح جامع تبلیغات شهری نیز بر شدت آن می‌افزاید.
افزایش روزافزون بیلبوردهای تجاری و خودنمایی آنها در کلانشهر تبریز، علاوه بر اینکه فرهنگ غنی را به سمت و سوی مادی گرایی سوق می‌دهد، از ظرفیت شهر برای به کارگیری تبلیغات شهری نیز غافل شده و در نتیجه موجب بر هم زدن آرامش بصری می‌شود.

جنبه زیبایی شناختی باید در تبلیغات لحاظ شود
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: از سال‌های گذشته، طرح جامع مطالعات تبلیغات شهری کلانشهر تبریز به مشاور ارجاع داده شده است.
اکبر امجدی ادامه‌داد: تبلیغات شهری باید از یک نقشه راه تبعیت کند و نباید صرفاً با نگاه درآمد زایی همراه باشد.
وی‌افزود: اگر به تبلیغات شهری صرفاً با نگاه درآمدزایی بنگریم به خطا رفته‌ایم چرا که باید جنبه زیبایی شناختی شهری در تبلیغات لحاظ شود و از سویی نباید با نگاه اقتصادی به آن نگریست.
امجدی بیان کرد: خوشبختانه مطالعات انجام گرفته در سال‌های گذشته به مشاور ارجاع داده شده است و منتظر نهایی شدن اطلاعات هستیم تا مطابق با آن، اقدمات لازم را انجام دهیم.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: تا زمانی که مطالعاتی در دست نباشد نمی‌توان اقدامی را در رابطه با تبلیغات شهری انجام داد و به همین دلیل، بر اساس مطالعات، فضای موجود تبلیغات پیش بینی می‌شود که بر اساس آن، می‌توان تبلیغات شهری را سر و سامان داد.

۲۶۵ استابورد و پانل شهری در کلانشهر تبریز وجود دارد
وی تعداد کل بیلبوردهای شهری را ۳۰ بیلبورد اعلام کرده و افزود: کلانشهر تبریز در عرصه تبلیغات شهری دارای یک درصد مطلوبیت و ظرفیت تبلیغاتی است که در ساماندهی تبلیغاتی، می‌توان آن را در نظر گرفت.
امجدی بیان کرد: کلانشهر تبریز دارای ۲۶۵ استابورد و پانل شهری، ۵۲ تابلوپیشانی روگذر و زیرگذر، ۹۰ پیشانی عابرگذر، ۸۰ لایت باکس رولینگ و ۱۵۰ لایت باکس ثابت است.
وی ادامه داد: ظرفیت در بحث تبلیغات شهری، از اهمیت بی شماری برخوردار است و از این رو ظرفیت‌ها باید شناسایی شود.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در پایان گفت: باید مطلوبیت تبلیغات شهری را بشناسیم.

تدوین طرح تفصیلی شهری تبریز با وجود فقدان طرح جامع تبلیغات شهری
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در ارتباط با بحث تبلیغات شهری، در دوره گذشته هزینه قابل توجهی صرف پروژه مطالعاتی با عنوان طرح تفصیلی تبلیغات شهری تبریز شده است که در این ارتباط، ابهامات و نقاط ضعفی وجود دارد که متأسفانه خروجی کار را تحت تأثیر قرار داده است.
حکیمه غفوری ادامه داد: یکی از این ابهامات، تدوین طرح تفصیلی شهری تبریز با وجود فقدان طرح جامع تبلیغات شهری است.
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: واضح است که طرح جامع، پیش شرط طرح یا برنامه تفصیلی در هر زمینه‌ای بوده و این در حالی است که طرح تفصیلی تبلیغات شهری تبریز با وجود اما و اگرها و نواقص مشهودی که عمده علل آن به غیر بومی بودن شرکت مهندسین مشاور و به تبع آن، ناآشنا بودن وی به ساختار کالبدی و اقتصادی تبریز دارد، بدون پشتوانه سیاست و برنامه جامعی که افق ۲۰ ساله تبلیغات شهری تبریز را تعیین کند اجرا شده است.

اعمال سیاست‌های سلیقه‌ای و نگاه صرفاً اقتصادی
وی افزود: اما فراتر از این مباحث، به جرأت می‌توان گفت که تبریز در مقایسه با اکثر کلانشهرهای کشور، در وضعیت بسیار آشفته و نامرتبی از حیث تبلیغات شهری و محیطی قرار دارد که یکی از اصلی‌ترین علل آن، اعمال سیاست‌های سلیقه‌ای و نگاه صرفاً اقتصادی به این مقوله از سوی شهرداری تبریز و مدیران آن مجموعه بوده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز معتقد است: کلید تشدید بی هویتی و نابسامانی تبلیغات شهری شهر تبریز، زمانی زده شد که با ادغام دو سازمان زیباسازی و فضای سبز، زیباسازی شهری را فدای نمایش‌های تبلیغاتی در حوزه فضای سبز نمودیم.

عدم توازن بین دو حوزه فضای سبز و منظر شهری
غفوری افزود: وضعیت کنونی سیاست‌هایی بوده که مجریان آن، هیچ‌گاه نتوانسته‌اند توازنی بین دو حوزه بسیار مهم فضای سبز و منظر شهری ایجاد نموده و تبلیغات شهری را که به نوعی زیرمجموعه‌ای از منظر و زیباسازی شهری محسوب می‌شود، صرفاً به دید صندوق پول ساز و درآمد زا دیده و مقوله ساماندهی را نابخردانه از واژه تبلیغات شهری حذف کرده‌اند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز در پایان گفت: البته ما مجدانه پیگیر تحقق طرح‌های موضوعی و موضعی اولویت داری هستیم که منجر به ساماندهی منظر شهری از حیث تبلیغات شهری گردیده و لااقل محورهای اصلی و مهم شهری را اعم از ورودی‌های شهر، میادین پرتردد، گره‌های ترافیکی و… ساماندهی نماید.
آنچه که از پاسخگویی مسئولان ذی ربط می‌توان نتیجه گرفت، این نکات برداشت می‌شود که تبلیغات شهری باید از یک نقشه راه تبعیت کرده و صرفاً با نگاه درآمدزایی همراه نباشد و به همین دلیل، شناسایی مطلوبیت تبلیغات شهری از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
در حال حاضر، یکی از دلایل اصلی آشفتگی و نابسامانی کلانشهر تبریز از حیث ازدیاد تبلیغات شهری و محیطی، اعمال سیاست‌های سلیقه‌ای و نگاه صرفاً اقتصادی است که از سوی شهرداری تبریز و مدیران آن مجموعه اتخاذ شده است.

آناهیتا رحیمی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − سیزده =